stu 2022
Provođenjem definiranih mjera predviđa se smanjenje broja osoba poginulih u prometnim nesrećama kao i broja teških prometnih nesreća kojima je uzrok isključivo brzina za 50 % do kraja planskog razdoblja Nacionalnog plana, odnosno s 429 na 214 teških prometnih nesreća.
Statistička analiza podataka na čijim rezultatima su temeljene mjere i potencijali iz područje djelovanja „Sigurna brzina“, odnose se na prometne nesreće kojima je brzina uzrok prometne nesreće.
Brzina je, u kombinaciji s drugim prekršajima, uzrok čak 39 % teških prometnih nesreća na prometnicama Republike Hrvatske, dok je u 17 % slučajeva ona isključivi uzrok. Shodno navedenom, evidentna je važnost djelovanja na prometne nesreće kojima je brzina jedan od uzročnih čimbenika.
U cilju smanjenja broja teških prometnih nesreća kojima je uzrok brzina definirane su 22 aktivnosti podijeljene u osam mjera:
• Provođenje preventivno-edukativnih i promidžbenih aktivnosti
• Usklađivanje ograničenja brzine na svim cestama uzimajući u obzir sve karakteristike i uvjete
• Povećanje razine sigurnosti odvijanja cestovnog prometa na mjestima gdje se obavljaju radovi na cesti
• Projektiranje sigurnog prometnog sustava
• Istraživanja
• Jačanje nadzora brzine
• Izmjena i dopuna zakonske regulative
• Uvođenje ISA (Intelligent Speed Assistance).
Provođenjem definiranih mjera predviđa se smanjenje broja osoba poginulih u prometnim nesrećama kao i broja teških prometnih nesreća kojima je uzrok isključivo brzina za 50 % do kraja planskog razdoblja Nacionalnog plana, odnosno s 429 na 214 teških prometnih nesreća.
Tip mjere |
Mjera |
Aktivnost |
Odgovornost |
Razdoblje provedbe |
Edukacija |
Provođenje preventivno-edukativnih i promidžbenih aktivnosti |
Provođenje aktivnosti u cilju podizanja svijesti o opasnostima i posljedicama prekoračenja brzine |
MZO, MUP, MMPI, HAK, RSO |
I. |
Inženjerska rješenja |
Usklađivanje ograničenja brzine na svim cestama uzimajući u obzir sve karakteristike i uvjete |
Usklađivanje prometnih znakova ograničenja brzina sa stvarnom situacijom na cestama |
UJC, MUP, RSO |
I., II. |
Smanjiti ograničenja i operativne brzine na dionicama s visokom koncentracijom nesreća (gdje je brzina uzročni čimbenik) |
UJC, MUP, RSO |
I. |
||
Unapređenje sustava promjenjivih prometnih znakova s ciljem prilagodbe graničenja brzine trenutačnim uvjetima na cesti, a sukladno stvarnim potrebama |
UJC, MUP, RSO |
I. |
||
Povećanje razine sigurnosti odvijanja cestovnog prometa na mjestima gdje se obavljaju radovi na cesti. |
Efikasnija identifikacija i kažnjavanje vozača prijestupnika - posebno vozača teških vozila koji ne poštuju dopuštena ograničenja brzine |
MUP, MMPI |
I. |
|
Projektiranje sigurnog prometnog sustava |
Projektiranje prometno-tehničkih elemenata lokacija i dionica na način da onemogućuju razvijanje velikih brzina (posebno u urbanim zonama) |
UJC, JLS, MMPI, RSO, MUP |
I., II., III. |
|
Implementacija opreme za smirivanje prometa u slučaju kad nije moguće utjecati na prometno-tehničke elemente ili je potrebno brzo djelovati s ciljem povećanja sigurnosti |
UJC, JLS, MMPI, RSO, MUP |
I., II., III. |
||
Istraživanja |
Istražiti razloge zbog kojih vozači ugrožavaju sebe i ostale sudionike u prometu kršenjem propisa vezanih za ograničenje brzine. Poseban naglasak staviti na recidiviste koji krše propise vezane za ograničenja brzine |
MUP, HPD, RSO |
I. |
|
Istražiti na kojim dionicama se događa najviše prometnih nesreća uzrokovanih brzinom uz procjenu potencijala smanjenja društvenog troška s ciljem prioritizacije djelovanja |
UJC, MMPI, RSO |
I. |
||
Istražiti inovativna rješenja za smanjenje broja prometnih nesreća uzrokovanih brzinom |
MUP, UJC, RSO |
II., III. |
||
Istražiti mogućnosti i predložiti rješenja za učinkovitije naplate izrečenih kazni |
RSO, MUP, MPU |
I. |
||
Utvrđivanje lokacija gdje je nužno djelovati na smirivanje prometa uz definiranje tipskih rješenja. Posebnu pozornost usmjeriti na gusto naseljena područja |
RSO, UJC, MUP |
I. |
||
Istražiti mogućnost i opravdanost davanja određene ovlasti nadzora brzine jedinicama lokalne samouprave i/ili upraviteljima cesta, a u svrhu sankcioniranja većeg broja prekršaja ograničenja brzine uz prijedlog rješenja |
RSO, MUP |
I. |
||
Istražiti pitanje objektivne i subjektivne odgovornosti - identitet osobe koja je upravljala vozilom produljuje postupak utvrđivanja odgovornosti |
RSO, MUP, MPU |
I. |
||
Jačanje nadzora brzine |
Optimizacija izbora mjesta kontrola brzine i lokacija ciljanih akcija policije |
MUP, JLS, UJC |
I. |
|
Uvođenje kontrole prosječne brzine ("section control" ili "point to point control"). |
MUP, JLS, UJC |
I. |
||
Kontrola prosječne brzine u tunelima |
MUP, JLS, UJC |
I. |
||
Uvođenje nadzora brzine na dionicama i mjestima s povećanom frekvencijom prometnih nesreća |
MUP, JLS, UJC |
I. |
||
Iniciranje nabavke uređaja za nadzor brzine od strane jedinica lokalne samouprave |
MUP, JLS |
I. |
||
Mjerenje prosječne brzine u zoni radova |
MUP, JLS, UJC |
I., II., III. |
||
Zakonska regulativa |
Izmjena i dopuna zakonske regulative |
Revidirati toleranciju uređaja za mjerenje brzine te je svesti na minimalno moguću |
DZM, MUP |
I. |
Uvođenje ISA (Inteligent Speed Assistance) |
Sukladno svjetskim smjernicama, postupno uvoditi sustav za nadzor brzine u vozilu koji vozače informira o njihovoj trenutačnoj brzini kretanja te ih upozorava ako voze nepropisnom brzinom |
CVH, MUP |
III. |