JESEN NA DVA KOTAČA: Izazovi vožnje motocikla

Priroda se mijenja, a jesen je puna čarobnih boja. Pravo je vrijeme da uživajte u pejzažima, a ne brzini!

 

Sa prvim danima jeseni dolaze trenuci kada netko pomišlja na pospremanje svog dvokotačnog ljubimca na zimski počinak, netko hvata zadnje zrake sunca, dok drugi o tome uopće ne razmišlja.

 

Ovima posljednjima, da Vam ne filozofiram previše - nekoliko savjeta:

 

  • Sa dolaskom jeseni, dolaze i kiše koje u kombinaciji sa otpalim lišćem, osobito u kontinentalnom dijelu zemlje, stvaraju izrazito veliku opasnost od klizanja, proklizavanja, pada.

 

  • Gume, kolikogod one kvalitetne bile, neće izdržati veće nagibe na takvoj podlozi već će u potpunosti proklizati. Imajte ovo na umu prigodom vožnje.

 

  • Jutarnja rosa, koja je već sada, tijekom rujna, intenzivna, čini kolnik izuzetno klizavim u jutarnjim satima. „Tvrđe gume“ potrebno je dobro ugrijati odnosno „razvoziti“ prije vožnje ujutro, jer na ovakvim podlogama - greške se ne opraštaju!

 

  • Kiše još nisu počele u svom punom jesenskom intenzitetu ali nakon njih neizbježno je lišće, pijesak i rosa na cesti, što je jedan od najvećih uzročnika padova s motocikla.

 

  • A gume? Odvozili ste sezonu, sretni i zadovoljni, no morate biti svjesni činjenice da ste gume potrošili. Zato, u jesenski period ne ulazite razmišljajući „izdržati će one do proljeća“. Naime, tvakav način razmišljanja vodi vas izravno u lakiraonu ako ste imali sreće da ste neozljeđeni. Ako imate loše gume, parkirajte radije motor u garažu i skupljajte novce za nove. Nećete izgubiti ništa, možete samo dobiti!

 

  • Ako vas ostali sudionici u prometu ne vide tijekom ljeta, budite uvjereni da će vas sada vidjeti još manje. Naime, i automobili, zbog atmosferskih prilika i meteo uvjeta izlaze sa svojih parkirališta zamagljenih stakala, na posao kreću i vraćaju se po mraku, manje je motociklista u prometu i „manje vam se nadaju“. Zato oprez!

 

  • Vožnja u skupini nalaže prilagodbu uvjetima na cesti. Ako ste do sada imali određeni razmak, sada ga povećajte, hladniji dani rezultiraju sporijim refleksima. Nadalje, diskovi, kočnice, viziri skloni su vlazi i magljenju što znatno utječe na zaustavni put i preglednost.

 

  • Držite uvijek vizire čistima. Samo „čisti“pogled je ispravan pogled!

 

  • Brzinu zaista maksimalno prilagodite uvjetima ceste jer sada više nego ikada očekujte na cesti sljedeće:

 

  • Doba je jesenjeg oranja, znači - blato na cesti od traktora!

 

  • Tu su i odroni kamenja, kao i velike temperaturne razlike (skokovi) izmjene dana i noći.

 

  • Kiše i slijevanje oborina uzrokuje pijesak na cesti.

 

  • Nemojte se začuditi ako u Gorskom kotaru uskoro naletite na led na cesti. Goranima je to normalna pojava, no motociklistima ne mora biti.

 

  • Formula lišće na cesti plus vlaga je ubojita kombinacija. Zato držite motor okomito. Ne naginjite se! Sve što se naginjali, odradili ste to tijekom ljetnih mjeseci. Priroda se mijenja, a jesen je puna čarobnih boja. Pravo je vrijeme da uživajte u pejzažima, a ne brzini!

 

  • Kestenje i orahe ne vadimo samo iz vatre, već oni stvaraju motociklistima glavobolje! Nećete vjerovati, ali još malo pa će i orasi. Puno sam puta naletio na njih na cesti (kao i na kestene), osobito uz cestu. Vjerujte, nimalo ugodno iskustvo, ali izuzetno opasno!

 

  • Jeste li znali da je temperatura asfalta (ceste), primjerice u Gorskom kotaru ujutro oko 5 stupnjeva C, dok je istodobno temperatura gume je (dobro ugrijane) cca 70 C? To je izuzetno velika razlika, a čitavoj situaciji valja pridodati kako se gume sa po lijevoj strani hlade ako ulazite u desni zavoj, dok istodobno, kad krenete u lijevi, temperatura gume je približno 50 stupnjeva C. Upravo zbog takvih temperaturnih razlika valja voziti polagano i oprezno.

 

Osnovno o gumama:

 

  • Kontrolirajte pritisak u njima barem jednom tjedno. Pritom izbjegavajte benzinske postaje jer većina njih (barem 80 posto) nema baždareni uređaj za mjerenje. Vulkanizerske radnje vrlo rado će Vam napraviti ovu uslugu.

 

  • Nikada, ali nikada ne vozite na istrošenim gumama. Slikovito govoreći, površina prianjanja na podlogu je veličina osobne iskaznice. Uzmite osobnu u ruku i pogledajte tu „površinu“ o tih par kvadratnih centimetara vam ovisi život!

 

  • Pridržavajte se uputa proizvođača motocikla o tlakovima u gumama kao i njenim dimenzijama. NEIGRAJTE SE SA TLAKOM U GUMAMA! Najveća odstupanja neka Vam budu 0,2 bara (brža vožnja i opterećeniji motor zahtjeva veći pritisak, vožnja u zavojima i prijevojima manji. Ponovno ne ispumpavati gumu ili prepumpavati više (ili manje) od onoga što je propisao proizvođač, što je oscilacija od 0,2 bara.

 

Naročiti oprez posvetite prometnim situacijama kao što su:

 

  • Blizina benzinskih postaja – tu je stalna opasnost od klizanja jer vozila, kamioni radni strojevi ispuštaju gorivo po zavojima tzv. iberlauf. Od toga motoristima prijeti iznimna opasnost. Valja biti na oprezu barem kilometar udaljenosti prije i poslije benzinske postaje.

 

  • Blizina pješačkih prijelaza, isprekidanih ili punih crta na kolniku. Često je riječ o rješenjima koja nemaju atest na proklizavanje pneumatika, što ih čini klizavim i opasnim.

 

  • Blizina semafora i raskrižja. Naime, sve što curi iz drugih vozila – automobila, kamiona, traktora, autobusa i šlepera najviše curi upravo tamo gdje se zaustavljaju vozila. Pogledajte raskrižja kad je manja gustoća prometa - najviše ulja na cesti je upravo tamo. Kočite li prije semafora intenzivno razmišljajte i o toj činjenici!

 

  • Guma se grije vožnjom, a ne krivudanjem po cesti. Ako Vam je po ljeti dovoljno da se ugrije vožnjom od par kilometara, računajte u jesen potrebno znatno duže vrijeme, približno 10 kilometara. Kad ih prijeđete, tek onda ste sigurni da guma ima one značajke na koje ste navikli.

 

  • Motocikl nemojte grijati „na mjestu“ već u vožnji. Na mjestu se motocikl grije maksimalno 10 do 15 sekundi! Zašto? Jer ulje se „razbaca“ po mjestima gdje treba biti za taj vremenski period a sve ostalo je štetno za motor. Nema kvalitetnijeg podmazivanja od vožnje naročito kad uzmemo u obzir da se voda (antifriz) znatno prije ugrije od ulja.

 

  • Prekontrolirajte rashladnu tekućinu, dolijte ako treba,izmjerite do koliko Vam drži „minusa“ jer antifriz nema samo svojstvo sprječavanja zaleđivanja već i funkciju zaštite rashladnog sustava od korozije. Ta značajka antifriza, ovisno o tipu i proizvođaču, nestaje otprilike nakon dvije godine uporabe. Vodite računa o tome i redovito mijenjajte rashladnu tekućinu.

 

KORISTITE REFLEKTIRAJUĆE PRSLUKE - neka Vas drugi vide na cesti!!!

 

Ima još puno toga,ovdje bi se htio samo osvrnuti na oprez i da ne mislite da Vam pametujem, jer znate vi većinu tih stvari. No, kako se kaže, ali ponavljanje je majka mudrosti, a nje nikad dosta. Zato učimo dok smo živi.

 

Sretne Vam ceste svima i siguran povratak kućama!

 

Mladen Stjepan Vitković-Stipko, predsjednik udruge Karavana za život – bikeri na cesti