VRIJEME JE ZA ZIMSKE GUME: Što zakon doista propisuje, a što je pitanje sigurnosti?

Obveza uporabe zimske opreme u Hrvatskoj odnosi se na određene “zimske dionice” i vremenski okvir od 15. studenoga do 15. travnja, ali ne i na strogo određen dan kada svi vozači moraju zamijeniti gume. U praksi, sigurnost i odgovornost vozača ključni su kriteriji za pravodobnu pripremu vozila za zimske uvjete

U Hrvatskoj postoji zakonska obveza korištenja zimske opreme na određenim cestama u periodu kada je to razdoblje propisano – međutim, nije riječ o striktnoj obvezi da svako vozilo mora već u točno određenom trenutku “zamijeniti ljetne gume za zimske” bez iznimke. Iznad svega, radi se o propisima koji se odnose na tzv. “zimske dionice” javnih cesta i vremenski okvir u kojem važe posebni uvjeti. U nastavku donosim pregled relevantnih odredbi, praktičnih implikacija i preporuka za vozače u Hrvatskoj, s posebnim naglaskom na sigurnost cestovnog prometa.

Pravna regulativa i vremenski okvir

Prema Hrvatski autoklub (HAK) i informacijama Ministarstvo unutarnjih poslova (MUP), u Hrvatskoj je obvezna uporaba zimske opreme na tzv. zimskim dionicama javnih cesta u razdoblju od 15. studenoga tekuće godine do 15. travnja iduće godine. U tom razdoblju, bez obzira na to da li je kolnik prekriven snijegom ili ledom, primjenjuju se posebni propisi za vozila koja se kreću tim dionicama. 

Prema Pravilniku o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cesti i Odluci o obveznoj uporabi zimske opreme (NN 121/20 i izmjene), za vozila kategorije M i N čija najveća dopuštena masa nije veća od 3,5 t, pod “zimskom opremom” smatraju se ili četiri zimske gume (označene M+S ili odgovarajuće) na svim kotačima, ili četiri ljetne gume s najmanjom dubinom profila od 4 mm te s lancima za snijeg pripravnim za postavljanje na pogonske kotače. Za teretna vozila i autobuse vrijede dodatna pravila. 

Također važno je znati da onaj moment kada vozač “mora” imati zimske gume ne mora biti točno 15. studenoga – uređeno je za “zimske dionice”, iako se preporučuje da se gume prilagode uvjetima čim prije, posebice u kontinentalnoj Hrvatskoj kada temperature padnu i osjećaj “jeseni” preraste u “zimu”. 

Praktične implikacije za vozače

S obzirom na propise, vozači koji u razdoblju od 15. studenoga do 15. travnja planiraju koristiti javne “zimske dionice” moraju voditi računa o tome imaju li vozilo opremljeno zakonom propisanom zimskom opremom. U slučaju da policija zatekne vozilo koje se kreće tom dionicom bez propisane opreme, vozaču može biti naređeno da odmah zaustavi vozilo ili da nastavi vožnju samo na cesti gdje je kretanje dopušteno. 

Važno je naglasiti: zakon ne kaže da “od trenutka kada temperature padnu pod X stupnjeva” morate imati zimske gume; nego, u definiranom razdoblju i na propisanim dionicama, morate imati vozilo u propisanom stanju (ili ekvivalentnu opremu: zimske gume ili ljetne dubine > 4 mm + lanci). 

Također se preporučuje vozačima da ne čekaju “najzadnji trenutak” s promjenom guma – primjerice, kad temperature padnu ispod cca 7 °C, ljetne gume već mogu značajno gubiti svoja svojstva. 

Posebne napomene i savjeti

Iako je zakonska obveza izrazita za navedeni period i dionice, u realnosti to znači da sva vozila na svim cestama ne moraju nužno imati zimske gume tog datuma – ali za one koji koriste tzv. “zimske dionice” jest. Stoga je preporuka: ako živite u kontinentalnoj Hrvatskoj, ili često vozite kroz gorska područja gdje snijeg i mraz zna ranije stići, razmislite o promjeni guma čim se približi hladnije razdoblje. Tako povećavate sigurnost, smanjujete opasnost od produženog zaustavnog puta i eventualnih zastoja ili čak isključenja iz prometa.

Još jedna važna napomena: na vozilima moraju biti uparene gume po osovini – iste dimenzije, nosivost, brzinska oznaka, konstrukcija (radijalna/diagonalna) – kako nalaže MUP-ov vodič za vozače. 

I na kraju, premda zakonski rok za prestanak obveze zimske opreme pada 15. travnja, to ne znači automatski da isti dan trebate montirati ljetne gume – za prelazak na ljetne gume važi preporuka da se to učini kada su temperature stabilno iznad cca 7 °C. 

U kontekstu sigurnosti cestovnog prometa u Hrvatskoj, zakonodavac je postavio jasan okvir kojim se nastoji osigurati da vozila na “zimskim dionicama” budu tehnički prilagođena uvjetima. To znači da u razdoblju od 15. studenoga do 15. travnja vozači moraju voditi računa o propisanom stanju guma i eventualnih dodatnih uređaja (lanaca). Iako se ne radi o apsolutnom zahtjevu za “zamjenom” guma na svim vozilima odmah određenoga dana, praktički i sigurnosno gledano – preporuka je da promjenu obavite pravodobno, prije nego uvjeti na cesti postanu opasni.

...

Tekst: Petar Kolovrat

Fotografije: Vidmir Raič