ožu 2023
2. travnja, s početkom u 10 sati, ul. Stjepana Radića BB, Požega (kod starog autobusnog kolodvora)
Pozivamo Vas na obilježavanje 2. travnja, Dana bez mobitela u prometu kojega kao kampanju osvješćivanja Hrvatska udruga menadžera sigurnosti provodi već sedmu godinu zaredom! Ove godine kao cjelodnevno događanje osvješćivanja o opasnostima korištenja mobitela u prometu, koji se smatra čak trećim uzročnikom prometnih nesreća, imat ćemo u Požegi i to u suradnji s Policijskom upravom požeško-slavonskom.
Tijekom događanja, komunikacije s građanima i podjele vrijednih promotivnih materijala kampanje Dan bez mobitela u prometu, organizirat će se i edukativna i preventivna kontrola sudionika u prometu s predstavnicima PU požeško-slavonske županije. Svi oni koji u prometu nikad nisu prekršajno evidentirani na dar će od PU požeško-slavonske dobiti bluetooth uređaje!
Događanje počinje u 10 sati, u ulici Stjepana Radića u Požegi (lokacija kod starog autobusnog kolodvora, gdje će biti postavljen štand kampanje. Okupljenima će se obratiti:
Alen Ostojić, predsjednik Hrvatske udruge menadžera sigurnosti
Renata Ivanović, voditeljica projekta Dan bez mobitela u prometu
Ivana Radić, voditeljica Službe za javni red i sigurnost PU požeško-slavonske
Mario Matijević, policijski službenik za poslove prometne policije PU požeško-slavonske
Ferdinand Troha, zamjenik županice Požeško-slavonske županije
Zvonko Šimunović, predsjednik HAK Požega
O PROJEKTU I KAMPANJI DAN BEZ MOBITELA U PROMETU
Dan bez mobitela u prometu obilježavamo 2. travnja, na datum koji je uistinu u svijetu bio i posljednji datum bez mobitela u prometu. Prvi poziv mobilnim uređajem uspostavljen je, naime, 3. travnja 1973., kad je s ulica Manhattana u New Yorku to uspjelo američkom inženjeru kompanije Motorola Martinu Cooperu s njegova prvog prototipa uređaja mobilnog telefona. Cooper je nazvao kolegu konkurentske kompanije AT&T Joela Engela čime je taj poziv ušao u povijest mobilnih komunikacija, a telekomunikacijska industrija počela doživljavati procvat i do danas nezaustavljivi rast. Telekomunikacijska je revolucija potpuno promijenila ne samo načine komunikacija u cijelom svijetu nego i na svim razinama utjecala na svakodnevni život svih. Jedna od najizraženijih negativnih posljedica (uz brojne pozitivne) je korištenje mobilnog telefona, danas je to smartphone, u prometu, bez obzira jesu li sudionici u prometu vozači, pješaci, motociklisti, romobilisti ili biciklisti.
Prema istraživanju provedenom 2022. u okviru projekta Dan bez mobitela u prometu, ujedno i prvom takvom u Hrvatskoj tijekom vožnje u rukama mobilni telefon koristi 73 posto vozača, na biciklu 21,4 posto biciklista, a na pješačkim prijelazima prometnica 65,5 posto pješaka.
Vozači koji po mobitelu tijekom vožnje tipkaju poruke ili pretražuju po ekranu reagiraju tri puta sporije od vozača koji nemaju mobilni uređaj u rukama za volanom. Reakcija vozača s mobitelom u vožnji ne bilo koju od prepreka ili događa na cesti je usporenija za 2,5 sekunde.
Vrijeme je to u kojem vozilo pri brzini od 50 km/h prijeđe 70 metara bez kontrole vozača, drugim riječima 12 pješačkih prelaza! Pri brzini od 100 km/h vozilo s vozačem kojem je pažnja na mobitelu je bez kontrole čak 150 metara. To su sekunde u kojima se dogodi nesreća koja je bez distrakcije mobilnog uređaja mogla biti izbjegnuta.
Policija prosječno godišnje u Hrvatskoj tijekom redovnih kontrola prometa s mobitelom za volanom uhvati oko 50 tisuća vozača. Distrakcija mobitela u prometu jedna je od najvećih distrakcija, nije samo vizualna zbog skretanja pogleda s ceste, nego je istodobno kognitivna jer su misli fokusirano potpuno od prometa, zatim fizička je vozač nema obje ruke na volanu te je i zvučna, jer zagušuje druge u prometu važne signalne zvukove trube i znakove upozorenja, poput sirena.
Mobitel za volanom je poput gledanja dva TV ekrana istodobno ili vožnja u pijanom stanju, smanjene percepcije kakvu čovjek ima s promilom alkohola u krvi.
-
Izdali edukativnu brošuru „Mobitel - skriveni ubojica na cesti“
-
Izradili sigurnosnu aplikaciju kojom mobitel zaprima pozive dok je vozač u vožnji te šalje poruke pozivatelju bez ometanja vozača
-
Video spotovi (zaštitna lica: M. Petreković 2017., D. Kedžo 2018.)
-
Pet konferencija „Mi i naši gadgeti u prometu” – okuplja sve dionike u prometnoj industriji, autoindustriji, IT i mobilnim komunikacijama, prometnoj policiji i medijima. Otvara rasprave vezane uz daljnji razvoj komunikacija, prometa, signalizacije…, a iz ugla sigurnosti u prometu te s ciljem povezivanja svih koji su u razvojnom smislu uključeni u ovo važno područje čovjekova života i zajednice. Konferencija je postala tradicionalno događanje i okupljanje stručnjaka prometne sigurnosti.
-
Dva istraživanja navika i ponašanja sudionika u prometu, prva i do sada jedina takva sociološkim metodama provedena u Hrvatskoj:
- 2017. – (91 posto vozača, 33 posto biciklista i 50 posto pješaka koristi mobitel u prometu)
- 2022. – (73 posto vozača, 21,4 posto biciklista i 65,5 posto pješaka koristi mobitel u prometu)
-
Istraživanje distrakcije uzrokovane korištenjem mobitela u vožnji – prvo takvo provedeno u RH – sudjelovao Fakultet prometnih znanosti i za sada jedini relevantni pokazatelji o distrakciji uzrokovanoj korištenjem mobitela u vožnji
-
Postavili smo prvi semafor u EU s horizontalnom signalizacijom kao upozorenje pješacima koji koriste mobitel u prometu. Riječ je o pametnom semaforu, koji je kao prvi takav uređaj postavljen u Europi, a postavljen je 2019. u okviru projekta Dan bez mobitela u prometu - u Zagrebu na raskrižju Frankopanske i Ulice Gjure Deželića. S Fakultetom prometnih znanosti Zagreb provedeno je i istraživanje čiji su rezultati pokazali da zahvaljujući upotrebi takvog semafora više od 30 posto manje pješaka prelazi raskrižje zagledano u ekran mobitela, odnosno, da obraćaju pažnju na promet u kojem sudjeluju.
-
Proglašenje 21. 10. Nacionalnim danom sigurnosti cestovnog prometa temeljem inicijative projekta Dan bez mobitela u prometu koju smo podnijeli prema Saboru RH 2018., nacionalni dan je proglašen 2020.
Projektu je nositelj Hrvatska udruga menadžera sigurnosti, a sufinanciran je od strane Nacionalnog plana sigurnosti cestovnog prometa. Aktivnosti u kampanjama podupiru Ministarstvo unutarnjih poslova, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, Grad Zagreb i Fakultet prometnih znanosti Zagreb.
Više informacija o projektu i kampanji možete naći na online komunikacijskim kanalima: Web page Facebook Youtube Instagram