• +385 (0)92 164 57 36
  • npscp.hr@gmail.com
NPSCP
  • Početna
  • Vijesti
  • Sigurno u prometu
    • Sigurno u prometu
    • Prometna kultura
    • Tehnika vožnje
    • Mobiteli
    • Vremeplov
    • Video
    • Izdvojeno
  • NPSCP
    • Programi
    • Mladi vozači
    • Djeca u prometu
    • Motociklisti i mopedisti
    • Biciklisti
    • Pješaci
    • Video
    • Izdvojeno
  • Projekti
  • Multimedija
  • Kontakt

OSOBNA PRIJEVOZNA SREDSTVA: Statistika nesreća, što kaže Zakon i kakve su kazne za prekršitelje?

  • NPSCP
  • NPSCP
  • Motociklisti i mopedisti
  • OSOBNA PRIJEVOZNA SREDSTVA: Statistika nesreća, što kaže Zakon i kakve su kazne za prekršitelje?

23
srp
2025

OSOBNA PRIJEVOZNA SREDSTVA: Statistika nesreća, što kaže Zakon i kakve su kazne za prekršitelje?

Motociklisti i mopedisti

Zakonom o sigurnosti prometa na cestama (NN 67/08, 48/10, 74/11, 80/ – u daljnjem tekstu Zakon) kao i za druge sudionike, tako i za vozače osobnih prijevoznih sredstava propisane su odredbe kojih se moraju pridržavati dok sudjeluju u prometu na cestama.  

Izmjenama Zakona o sigurnosti prometa na cestama („NN“ 85/22) koje su stupile na snagu 30. srpnja 2022. godine, člankom 2., stavkom 1. točkom 104. definirano je »osobno prijevozno sredstvo« kao vozilo koje nije razvrstano ni u jednu kategoriju vozila sukladno posebnim propisima, bez sjedećeg mjesta, čiji radni obujam motora nije veći od 25 cm³ ili čija trajna snaga elektromotora nije jača od 0,6 kW i koje na ravnoj cesti ne može razviti brzinu veću od 25 km/h, odnosno čija najveća konstrukcijska brzina ne prelazi 25 km/h (vozilo koje se može samo uravnotežiti, monocikl s motornim ili električnim pogonom, romobil s motornim ili električnim pogonom i sl.).

Člankom 215. stavkom 1. Zakona, propisano je da osobnim prijevoznim sredstvom u prometu smije upravljati osoba koja je navršila 14 godina, a člankom 114. stavkom 2. propisano je da vozači osobnih prijevoznih sredstava moraju za vrijeme vožnje na glavi imati zaštitnu kacigu.

Obveze kretanja osobnih prijevoznih sredstava propisane su člankom 112. Zakona u kojem se navodi:

„(1) Vozači bicikla dužni su kretati se biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom u smjeru kretanja, a ako one ne postoje, što bliže desnom rubu kolnika.

(2) Vozači osobnih prijevoznih sredstava dužni su kretati se biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom u smjeru kretanja.

(3) Iznimno od odredbe stavka 2. ovoga članka, ako biciklistička staza ili biciklistička traka ne postoji, vozači osobnih prijevoznih sredstava mogu se kretati po površinama namijenjenim za kretanje pješaka te zonama smirenog prometa, pod uvjetom da vode računa o sigurnosti drugih sudionika u prometu.

(4) Kada ne postoji mogućnost kretanja osobnih prijevoznih sredstava sukladno odredbama stavaka 2. i 3. ovoga članka (navedene površine nisu izgrađene, označene ili se ne mogu koristiti i sl.), osobna prijevozna sredstva mogu se kretati dionicama županijskih, lokalnih i nerazvrstanih cesta na kojima je brzina kretanja ograničena na 50 km/h ili manje i gdje je to dopušteno postavljenim prometnim znakom, krećući se što bliže desnom rubu kolnika.

(5) Pravna osoba koja upravlja cestama iz stavka 4. ovoga članka dužna je za dionice tih cesta na kojima je brzina kretanja ograničena na 50 km/h ili manje i gdje je to dopušteno postavljenim prometnim znakom ishoditi prethodnu suglasnost ministarstva nadležnog za unutarnje poslove.

(6) Vozač bicikla i osobnog prijevoznog sredstva koji se kreće biciklističkom stazom dužan je pri prelasku kolnika obratiti pažnju na udaljenost i brzinu vozila koja mu se približavaju te kolnik prelaziti nakon što se uvjeri da to može učiniti na siguran način.

(7) Vozač bicikla i osobnog prijevoznog sredstva koji se kreće biciklističkom stazom dužan je prije stupanja na kolnik ceste koju namjerava prijeći, kada biciklistička staza preko kolnika nije označena, zaustaviti bicikl ili osobno prijevozno sredstvo i gurati ga kao pješak preko obilježenog pješačkog prijelaza ili kolnika ceste.

(8) Ako se dva ili više vozača bicikala, osobnih prijevoznih sredstava, mopeda ili motocikala kreću u skupini, dužni su kretati se jedan iza drugoga.

(9) Vozač odnosno vlasnik vozila ne smije ostaviti osobno prijevozno sredstvo bez nadzora na prometnim površinama za kretanje vozila i pješaka, osim na za to posebno uređenim i označenim mjestima.

(10) Prometnim površinama za kretanje vozila i pješaka zabranjeno je kretanje vozilom koje se može samo uravnotežiti, monociklom s motornim ili električnim pogonom, romobilom s motornim ili električnim pogonom i sl., koje sukladno odredbama ovoga Zakona ne spada u osobno prijevozno sredstvo i nije razvrstano ni u jednu kategoriju vozila sukladno posebnim propisima.

(11) Novčanom kaznom u iznosu od 660,00 do 1990,00 eura kaznit će se za prekršaj pravna ili fizička osoba obrtnik ako ostavi osobno prijevozno sredstvo bez nadzora suprotno odredbi stavka 9. ovoga članka.

(12) Novčanom kaznom u iznosu od 660,00 do 1990,00 eura kaznit će se za prekršaj pravna ili fizička osoba obrtnik ako omogući da vozač sudjeluje u prometu vozilom, koje sukladno odredbama ovoga Zakona ne spada u osobno prijevozno sredstvo i nije razvrstano ni u jednu kategoriju vozila sukladno posebnim propisima, na prometnim površinama za kretanje vozila i pješaka suprotno odredbi stavka 10. ovoga članka.

(13) Za prekršaj iz stavaka 9. i 10. ovoga članka kaznit će se novčanom kaznom od 190,00 do 660,00 eura i odgovorna osoba u pravnoj osobi ili tijelu jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave.

(14) Novčanom kaznom u iznosu od 130,00  eura kaznit će se za prekršaj vozač ako postupi suprotno odredbama stavaka 3., 4., 6., 7., 9. i 10. ovoga članka.

(15) Novčanom kaznom u iznosu od 60,00 eura kaznit će se za prekršaj vozač ako postupi suprotno odredbama stavaka 1., 2. i 8. ovoga članka.“

Ostale obveze vozača osobnih prijevoznih sredstava navedene su u člancima 113., Zakona u kojem se navodi:

„(1) Vozač bicikla, osobnog prijevoznog sredstva, mopeda i motocikla mora upravljati vozilom na način kojim se ne umanjuje stabilnost vozila i ne ometaju drugi sudionici u prometu, a osobito ne smije skidati istodobno obje ruke s upravljača, pridržavati se za drugo vozilo, prevoziti, vući ili gurati predmete koji ga mogu ometati u upravljanju vozilom ili ugrožavati druge sudionike u prometu.
(2) Vozač bicikla i osobnog prijevoznog sredstva koji sudjeluju u prometu dužni su noću uvijek, a i danju u slučaju smanjene vidljivosti biti označeni reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom odjećom ili drugom reflektirajućom oznakom.
(3) Novčanom kaznom u iznosu od 30,00 eura kaznit će se za prekršaj vozač ako postupi suprotno odredbi ovoga članka.“

Člankom 101., stavkom 2. Zakona, za vozače osobnih prijevoznih sredstava propisana je upotreba svjetala u prometu.

Uz donošenje citiranih zakonskih odredbi, prati se i sudjelovanje vozača osobnih prijevoznih sredstava u prometnim nesrećama prilikom čega je razvidno kako su od 30. srpnja 2022. godine do 30. lipnja 2025. godine sudjelovali u ukupno 919 prometnih nesreća u kojima su 4 vozača poginula, 255 ih je zadobilo teške, a 432 lakše ozljede.

Jednako tako, prati se i poštivanje prometnih propisa, pa su tako u razdoblju od 30. srpnja 2022. godine do 30. lipnja 2025. godine utvrđena 11.852 prometna prekršaja vozača osobnih prijevoznih sredstava.

Slijedom navedenog, smatramo da su sadašnjim zakonskim rješenjima dobro propisani uvjeti za upravljanje osobnim prijevoznim sredstvima te obaveze i ograničenja za vozače u prometu na cestama. 

Svakako da će policija i u narednom razdoblju pratiti sudjelovanje ove skupine sudionika u prometu na cestama, sankcionirati njihovo nepropisno ponašanje u prometu na cestama te u slučaju potrebe inicirati donošenje novih zakonskih rješenja.

Osim navedenih represivnih aktivnosti provodit će se i preventivne akcije s ciljem edukacije roditelja o minimalnoj dobnoj granici za upravljanje osobnim prijevoznim sredstvima, površinama po kojima se smiju kretati te opasnostima koja prijete njihovoj djeci.

....
Priredio: Darko Grac

Foto: Let's Kick za Unsplash

Tagovi
#romobil #romobili #električni romobil #Policija upozorava vozače električnih romobila #kazne #prometne kazne #osobno prijevozno sredstvo #osobna prijevozna sredstva #nacionalni plan sigurnosti cestovvnog prometa 2021 2030
Podijelite
  VISION ZERO: Prometna sigurnost kao etička, inženjerska i društvena paradigma
ALARM ZA UZBUNU: Dramatičan porast broja teških ozljeda uslijed padova s električnih romobila kod djece i adolescenata  
  NPSCP
  Motociklisti i mopedisti
Popularne vijesti
  • Programi
  • Djeca u prometu
  • Motociklisti i mopedisti
  • Biciklisti
NPSCP
Download
Učilica

MOŽDA ĆE VAS ZANIMATI

ČAKOVEC: Preventivna akcija „Mopedisti i motociklisti - oprez!" Motociklisti i mopedisti
Početak školske godine: Važna je prometna kultura! Djeca u prometu
Početak školske godine – preporuka roditeljima i vozačima Djeca u prometu
POREČ: Nacionalna biciklistička konferencija, četvrti put Biciklisti
Popularne vijesti
  • Programi
  • Djeca u prometu
  • Motociklisti i mopedisti
  • Biciklisti
NPSCP
Download
Učilica
Popularne vijesti
  • Programi
  • Djeca u prometu
  • Motociklisti i mopedisti
  • Biciklisti
NPSCP

O Planu

Nacionalni plan sigurnosti cestovnog prometa Republike Hrvatske, na prijedlog Ministarstva unutarnjih poslova, donesen je odlukom Vlade Republike Hrvatske. [više]
 

PORTAL npscp.hr

+385 (0)92 164 57 36

npscp.hr@gmail.com

POPULARNI TAGOVI
#status vozačke dozvole #internet portal MUP #Karmen Tomašić #Nikola Krajačić #motorijada #Pikač #Poslovni dnevnik #lampice #kočnice #rashladna tekućina #Mladen Stjepan Vitković Stipko #upozorenje vozačima #lampica #motora #temperatura #ikone #upravljačla ploča #Poreč #Nacionalni plan razvoja biciklističkog prometa 2023–2027 #Ivana Božića #ljetne #Lučko #Demerje #zastoj #gužva

© Copyright - All Rights Reserved.

Izrada web stranica | CMS | Hosting | SEO