Sedamdeset izgubljenih života: opomena s hrvatskih cesta na kraju 2025. godine

Tragična statistika smrtno stradalih motociklista i mopedista otvara pitanje odgovornosti, sustavne edukacije i nužnih promjena u prometnom sustavu

Crna bilanca godine na izmaku

Godina 2025. bliži se svome kraju i, nažalost, nema mnogo razloga za optimizam. Tragična brojka smrtno stradalih motociklista i mopedista u ovoj godini trenutno iznosi 70. Iza te brojke stoje stvarni životi, obitelji zavijene u crno te roditelji, partneri, djeca i prijatelji koji su ostali bez svojih najmilijih – onih koji su voljeli i živjeli život na dva kotača.

Pitanje krivnje i pitanje odgovornosti

U ovakvim trenucima gotovo se uvijek postavlja isto pitanje: tko je kriv? No, mnogo rjeđe postavljamo ono važnije pitanje – što možemo učiniti kako bismo ovakve tragedije spriječili ili barem značajno smanjili njihov broj. Odgovor nije jednostavan, ali je jasan u jednom: sigurnost u prometu ovisi o više međusobno povezanih čimbenika.

Tri ključna faktora sigurnosti u prometu

Sigurnost motociklista u prometu počiva na tri osnovna stupa: vozaču, prometnici odnosno okolini te vozilu – motociklu.

Vozač: nedostatak sustavne edukacije

Promatrajući vještine vožnje motociklista kroz razdoblje dulje od 15 godina, može se zaključiti kako im se kroz sustav ne pruža dovoljno edukacije, primjera i praktičnih znanja potrebnih za upravljanje ovim, po svemu posebnim, prijevoznim sredstvom. Motocikli i mopedi postaju sve dostupniji, a broj registriranih vozila ove kategorije premašuje 170.000.

Potezi motociklista ponekad su drugim sudionicima u prometu neobjašnjivi, nepredvidljivi, pa čak i panični, što izravno utječe na sigurnost. Upravo zbog toga udio njihove krivnje u prometnim nesrećama doseže visokih 70 posto. Svaka treća smrtno stradala osoba u prometu – motociklist je.

Cesta i prometnica: tihi, ali opasni neprijatelj

Stanje cesta i prometnica, bez obzira govorimo li o autocestama, državnim ili županijskim cestama, bitno utječe na sigurnost motociklista kao vozača jednotračnog vozila. Motocikli su posebno osjetljivi na kolotraze, bitumenske ispune pukotina, udarne rupe te pijesak nanesen od drugih sudionika u prometu, osobito u zavojima. Dodatni problem predstavlja i pijesak od zimskog posipavanja, kao i dugogodišnje neadekvatno rješavanje cestovne infrastrukture.

Vozilo i tehnička ispravnost

Tehnička ispravnost motocikla, osobito kočioni sustav i pneumatici, ključni su za sigurnost. Svijest motociklista u Republici Hrvatskoj o važnosti ovog segmenta na relativno je visokoj razini, no i dalje nedostaje kvalitetnija i temeljitija edukacija te sustav savjetovanja, a ne isključivo kažnjavanja. Neulaganje u tehničku ispravnost motocikla u konačnici znači neulaganje u vlastitu sigurnost.

Institucionalna reakcija i prvi konkretni pomaci

Broj od 70 smrtno stradalih motociklista obvezuje sve stručne službe na odlučnu reakciju, konkretne mjere i radnje kako se ovakva godina ne bi ponovila u 2026. Posebno treba istaknuti razumijevanje Ministarstva prometa, koje je nakon prosvjeda motociklista prepoznalo njihovu volju i potrebu za promjenama. U rješavanje problematike uključile su se brojne institucije: Ministarstvo prometa, HAC, Hrvatske ceste, Udruga županijskih uprava za ceste, HAK, CVH, MUP RH, Prometni fakultet te Saborski odbor za promet.

Nakon dugog niza godina kontinuiranog rada na sigurnosti motociklista, konačno su sve relevantne institucije „sjele za isti stol“, a pomaci su već vidljivi. Prihvaćeni su prijedlozi o ispunama pukotina bitumenom s protukliznim svojstvima, ukida se tzv. frezanje asfalta koje je do sada bilo prilagođeno isključivo automobilima, a ne motociklima. Zaštitne ograde za motocikliste postaju standard, a ne izvanredna oprema. Pokrenuti su programi edukacije već u osnovnim školama kroz Ministarstvo obrazovanja, kao i sustavna edukacija kroz MUP RH. Uvode se prometni znakovi koji upozoravaju na zahtjevne dionice za motocikliste prema broju nesreća, senzori udara i podlijetanja motocikla te bolja suradnja s CVH-om u definiranju onoga što je zaista ključno provjeravati na motociklu tijekom tehničkog pregleda.

Pitanje buke i tzv. dB killera traži optimalno rješenje jer bučniji motocikl može značiti veću sigurnost izvan naselja, dok u naseljenim sredinama, osobito nakon 22 sata, često predstavlja namjeru i obijesnu vožnju.

Pogled prema budućnosti: što još slijedi?

U ozbiljnom razmatranju je i dopuštanje pretjecanja kolona na autocestama, graničnim prijelazima i trajektnim pristaništima korištenjem koridora za hitne službe, uz prethodno usuglašavanje struke.

Sve navedeno pokazuje da postoji jasno razumijevanje problematike motociklista, osobito u pogledu stanja prometnica. Rješenja se provode, ali ostaje ono ključno i „sudbonosno“ – vozač, vlasnik motocikla i njegova sustavna edukacija, bez koje je teško očekivati stvarni iskorak u sigurnosti.

Edukacija kao temelj sigurnosti

Uvođenje sustavnih edukacija kroz centre sigurne vožnje mora biti prioritet na kojem se treba kontinuirano raditi. Samo educirani motociklist može biti siguran motociklist, a to je preduvjet za smanjenje crnih brojki na cestama.

Zajednička odgovornost i poruka za kraj godine

Na kraju ove, prema svim statistikama poražavajuće 2025. godine, upućuje se zahvala svim institucijama na suradnji, razumijevanju i prepoznavanju problema motociklista. Jedino sinergijom znanja i struke moguće je očekivati sigurnije sutra za sve sudionike u prometu, a osobito za one najugroženije – motocikliste.

U 2026. godini planiran je kontinuirani rad na terenu kroz edukacije, predavanja i poligone dostupne svima koji to žele. Ako se na taj način spasi barem jedan život u prometu, sav trud imat će puni smisao.

Svim sudionicima u prometu, svim vozačima, motociklisticama i motociklistima upućuju se želje za sretan Božić i sretnu Novu 2026. godinu, s nadom da će biti sigurnija i sretnija. Briga o svakom životu ostaje temeljna vizija rada na sigurnosti u prometu.

Posebna zahvala upućuje se svim navedenim institucijama u Republici Hrvatskoj na konkretnim potezima i iskrenoj želji da se omogući bolje sutra svima koji žive život na dva kotača. Obiteljima, prijateljima i rodbini stradalih motociklista, kao i svih stradalih u prometu, izražava se najiskrenija sućut, uz želju da u danima obitelji, sloge i zajedništva pronađu barem malo mira i spokoja. Svjesni gorčine, tuge i boli kroz koju prolaze, ostajemo svjesni i odgovornosti da upravo zbog njih nastavimo raditi kako bi ove crne brojke u budućnosti bile što manje.


Tekst: Mladen Stjepan Vitković

Ilustracija: AI generirano