tra 2022
Lijepo vrijeme izmamilo je na prometnice ljubitelje vožnje motocikala i mopeda. Međutim, povećanim sudjelovanjem u prometu vozači mopeda i motocikala sudjeluju i u prometnim nesrećama.
U prva tri mjeseca 2022. godine, u pet nesreća poginula su četiri vozača motocikala i jedan vozač mopeda.
Na hrvatskim su prometnicama prošle godine smrtno stradala 64 vozača/putnika na motociklima i mopedima, dok ih je 1 533 teže ili lakše ozlijeđeno. U proteklih pet godina, odnosno u razdoblju od 2017. do 2021. godine, smrtno je stradalo 267 vozača/putnika na motociklima i mopedima, dok ih je 8 520 teže ili lakše ozlijeđeno.
Dakle, svaka peta poginula osoba u prometnim nesrećama u proteklom razdoblju nalazila se na mopedu ili motociklu.
Vozači i putnici tih vozila često su žrtve drugih nesavjesnih vozača ostalih motornih vozila koji grubim kršenjem prometnih propisa ugrožavaju sigurnost svih sudionika u prometu.
Međutim, često zbog svog neodgovornog ponašanja i grubog kršenja prometnih propisa i sami motociklisti sudjeluju u teškim prometnim nesrećama u kojima, u sudarima s drugim vozilima, izlijetanjima s ceste ili naletima na objekte uz cestu, smrtno stradavaju ili zadobivaju teške tjelesne ozljede.
Najčešće greške vozača motocikala i mopeda zbog kojih stradavaju
-
kreću se neprilagođenom i brzinom većom od dozvoljene,
-
ne nose zaštitne kacige,
-
kreću se površinama koje nisu namijenjene za tu vrstu vozila,
-
precjenjuju svoje vozačke sposobnosti, dok u isto vrijeme podcjenjuju opasnosti u prometu,
-
obavljaju pretjecanje ili obilaženje kolone vozila po dijelu kolnika za vozila iz suprotnog smjera kada to prema prometnim znakovima nije dopušteno ili je rizično uzevši u obzir promet iz suprotnog smjera,
-
provlače se između zaustavljenih kolona vozila,
-
voze s neupaljenim svjetlima tijekom dana čime su, uzimajući u obzir ionako manju siluetu samog vozila i vozača u odnosu na druga vozila, još manje uočljivi u prometu za druge sudionike,
-
upravljaju neregistriranim i tehnički neispravnim vozilima,
-
upravljaju vozilima prije stjecanja prava (bez položenog vozačkog ispita),
-
uklanjaju blokade na mopedima čime povećavaju krajnju brzinu vozila koje je, prema tvorničkim konstrukcijskim svojstvima, namijenjeno za brzine do 45 km/h.
Najčešće greške vozača automobila u odnosu na motoriste
-
oduzimaju im prednost prolaska,
-
prilikom prestrojavanja, pretjecanja ili skretanja vozila, ne pridaju dovoljno pozornosti ovoj kategoriji vozača, tako da im se često nađu u tzv. „mrtvom kutu“ bočnog ogledala,
-
skretanje ili prestrojavanje obavljaju neoprezno i bez pokazivača smjera,
-
prilikom opisanih radnji često ne vode računa da su motocikli vozila koja, s obzirom na omjer masa/snaga, na kratkim dionicama mogu ostvariti jako velika ubrzanja.
Savjeti i preporuke za vozače mopeda i motocikala
-
prije vožnje očistiti vizir, staviti zaštitnu kacigu i pravilno je zategnuti,
-
uz zaštitnu kacigu, koristiti i drugu zaštitnu opremu (jakna, hlače, štitnici, čizme i rukavice),
-
zbog ionako manje, a samim time i teže uočljive siluete na cesti, preporuka je nositi svjetliju odjeću i kacigu, „življih“ boja, odnosno s reflektirajućim detaljima,
-
provjeriti tlak u gumama,
-
upaliti dnevno ili kratko svjetlo,
-
ne upravljati pod utjecajem alkohola ili droga,
-
poštivati dopuštena ograničenja brzine,
-
prilagoditi brzinu vožnje uvjetima na cesti (stanju i karakteristikama ceste),
-
prilikom vožnje u skupini, voziti u slijedu jedan iza drugoga,
-
izbjegavati vožnju na dijelovima asfalta na kojima ima pijeska, ulja i sl., posebice u zavojima,
-
prilikom vožnje kroz lijevi zavoj, odmaknuti se od središnje crte (jer se vožnjom uz crtu i naginjanjem u zavoju glava vozača može nalaziti čak do 1 metar u prometnoj traci namijenjenoj za promet vozila iz suprotnog smjera),
-
ne voziti slalom između vozila,
-
kontrolirati svoje ponašanje i strast za vožnju te ne ispitivati i ne dokazivati mogućnosti svog mopeda ili motocikla.
-
predviđati poteze vozača (drugih) automobila,
-
voziti se na dovoljnoj udaljenosti od vozila ispred sebe,
-
voziti sredinom prometnog traka (iznimka je situacija kada se kreće kolnikom koji ima samo po jednu prometnu traku namijenjenu za promet vozila u jednom smjeru, gdje se moped tada treba kretati što bliže desnom rubu kolnika),
-
poduzeti i sve drugo što je u njihovoj moći da budu sigurni u prometu.