S proljećem i lijepim vremenom motocikli i mopedi izlaze na prometnice. Zato, oprez!

Lijepo vrijeme izmamilo je na prometnice ljubitelje vožnje motocikala i mopeda. Međutim, povećanim sudjelovanjem u prometu vozači mopeda i motocikala sudjeluju i u prometnim nesrećama.

 

 

U prva tri mjeseca 2022. godine, u pet nesreća poginula su četiri vozača motocikala i jedan vozač mopeda.

 

Na hrvatskim su prometnicama prošle godine smrtno stradala 64 vozača/putnika na motociklima i mopedima, dok ih je 1 533 teže ili lakše ozlijeđeno. U proteklih pet godina, odnosno u razdoblju od 2017. do 2021. godine, smrtno je stradalo 267 vozača/putnika na motociklima i mopedima, dok ih je 8 520 teže ili lakše ozlijeđeno.

 

Dakle, svaka peta poginula osoba u prometnim nesrećama u proteklom razdoblju nalazila se na mopedu ili motociklu.

 

Vozači i putnici tih vozila često su žrtve drugih nesavjesnih vozača ostalih motornih vozila koji grubim kršenjem prometnih propisa ugrožavaju sigurnost svih sudionika u prometu.

 

Međutim, često zbog svog neodgovornog ponašanja i grubog kršenja prometnih propisa i sami motociklisti sudjeluju u teškim prometnim nesrećama u kojima, u sudarima s drugim vozilima, izlijetanjima s ceste ili naletima na objekte uz cestu, smrtno stradavaju ili zadobivaju teške tjelesne ozljede.

 

Najčešće greške vozača motocikala i mopeda zbog kojih stradavaju

 

  • kreću se neprilagođenom i brzinom većom od dozvoljene,

  • ne nose zaštitne kacige,

  • kreću se površinama koje nisu namijenjene za tu vrstu vozila,

  • precjenjuju svoje vozačke sposobnosti, dok u isto vrijeme podcjenjuju opasnosti u prometu,

  • obavljaju pretjecanje ili obilaženje kolone vozila po dijelu kolnika za vozila iz suprotnog smjera kada to prema prometnim znakovima nije dopušteno ili je rizično uzevši u obzir promet iz suprotnog smjera,

  • provlače se između zaustavljenih kolona vozila,

  • voze s neupaljenim svjetlima tijekom dana čime su, uzimajući u obzir ionako manju siluetu samog vozila i vozača u odnosu na druga vozila, još manje uočljivi u prometu za druge sudionike,

  • upravljaju neregistriranim i tehnički neispravnim vozilima,

  • upravljaju vozilima prije stjecanja prava (bez položenog vozačkog ispita),

  • uklanjaju blokade na mopedima čime povećavaju krajnju brzinu vozila koje je, prema tvorničkim konstrukcijskim svojstvima, namijenjeno za brzine do 45 km/h.

 

Najčešće greške vozača automobila u odnosu na motoriste

 

  • oduzimaju im prednost prolaska,

  • prilikom prestrojavanja, pretjecanja ili skretanja vozila, ne pridaju dovoljno pozornosti ovoj kategoriji vozača, tako da im se često nađu u tzv. „mrtvom kutu“ bočnog ogledala,

  • skretanje ili prestrojavanje obavljaju neoprezno i bez pokazivača smjera,

  • prilikom opisanih radnji često ne vode računa da su motocikli vozila koja, s obzirom na omjer masa/snaga, na kratkim dionicama mogu ostvariti jako velika ubrzanja.

 

Savjeti i preporuke za vozače mopeda i motocikala

 

  • prije vožnje očistiti vizir, staviti zaštitnu kacigu i pravilno je zategnuti,

  • uz zaštitnu kacigu, koristiti i drugu zaštitnu opremu (jakna, hlače, štitnici, čizme i rukavice),

  • zbog ionako manje, a samim time i teže uočljive siluete na cesti, preporuka je nositi svjetliju odjeću i kacigu, „življih“ boja, odnosno s reflektirajućim detaljima,

  • provjeriti tlak u gumama,

  • upaliti dnevno ili kratko svjetlo,

  • ne upravljati pod utjecajem alkohola ili droga,

  • poštivati dopuštena ograničenja brzine,

  • prilagoditi brzinu vožnje uvjetima na cesti (stanju i karakteristikama ceste),

  • prilikom vožnje u skupini, voziti u slijedu jedan iza drugoga,

  • izbjegavati vožnju na dijelovima asfalta na kojima ima pijeska, ulja i sl., posebice u zavojima,

  • prilikom vožnje kroz lijevi zavoj, odmaknuti se od središnje crte (jer se vožnjom uz crtu i naginjanjem u zavoju glava vozača može nalaziti čak do 1 metar u prometnoj traci namijenjenoj za promet vozila iz suprotnog smjera),

  • ne voziti slalom između vozila,

  • kontrolirati svoje ponašanje i strast za vožnju te ne ispitivati i ne dokazivati mogućnosti svog mopeda ili motocikla.

  • predviđati poteze vozača (drugih) automobila,

  • voziti se na dovoljnoj udaljenosti od vozila ispred sebe,

  • voziti sredinom prometnog traka (iznimka je situacija kada se kreće kolnikom koji ima samo po jednu prometnu traku namijenjenu za promet vozila u jednom smjeru, gdje se moped tada treba kretati što bliže desnom rubu kolnika),

  • poduzeti i sve drugo što je u njihovoj moći da budu sigurni u prometu.