Pješaci i biciklisti najranjivija su skupina sudionika u prometu

Apel svim sudionicima u prometu, ponajprije pješacima i biciklistima, da dosljedno poštuju odredbe Zakona o sigurnosti prometa na cestama.

 

Samo tako može se povećati razina sigurnosti u cestovnom prometu.


PJEŠACI

  • koji se kreću kolnikom, dužni su noću, a i danju u slučaju smanjene vidljivosti biti označeni nekim izvorom svjetlosti ili reflektirajućom materijom,
  • obavezni su kretati se nogostupom ili drugom površinom određenom za kretanje pješaka,
  • na cesti koja ima obilježeni pješački prijelaz, dužni su kolnik prijeći preko pješačkog prijelaza, a prije stupanja na kolnik uvjeriti se kako to mogu učiniti na siguran način,
  • kolnik mogu prijeći i izvan obilježenog pješačkog prijelaza ako u naseljenom mjestu nije udaljen više od 50 metara, a izvan naselja više od 100 metara,
  • preko kolnika i biciklističke staze ili trake prelaziti moraju pažljivo i najkraćim putem, nakon što se prije stupanja na kolnik uvjere da to mogu učiniti na siguran način,
  • u naseljenom mjestu, gdje nema izgrađenih nogostupa dužni su kretati se što bliže rubu kolnika na način kojim se ne ometa i sprečava promet vozila, dok su se izvan naselja dužni kretati uz lijevi rub kolnika u smjeru kretanja, osim ako drugačije za njih nije sigurnije (nepregledan zavoj, ponor, usjek, zasjek, odron i sl.),
  • pješaci koji guraju bicikl, moped ili motocikl, osobe koje se kreću pomoću prijevoznih sredstava na osobni ili motorni pogon za osobe s invaliditetom ili starije osobe, a koje se pritom kreću brzinom većom od brzine hoda pješaka te organizirana kolona pješaka, moraju se kretati uz desni rub kolnika u smjeru kretanja.


BICIKLISTI

  • tijekom noći (od prvog sumraka pa do potpunog svanuća), kao i tijekom dana, u uvjetima smanjene vidljivosti obavezni su nositi reflektirajući prsluk, odnosno reflektirajuću biciklističku odjeću,
  • obavezni su se kretati biciklističkom stazom ili trakom uz desni rub kolnika ili ceste u smjeru kretanja, a na traci ili stazi uređenoj za dvosmjerni promet bicikla, desnom stranom trake ili staze u smjeru kretanja, ako nema izgrađenih tih površina bliže desnom rubu kolnika u smjeru kretanja,
  • biciklistima nije dozvoljeno kretati se nogostupom jer je to površina namijenjena isključivo za kretanje pješaka, osim ako znakom nije drugačije određeno,
  • ako se kreću u skupini od dva ili više, obavezno se moraju kretati u koloni, jedan iza drugoga,
  • kolnik mogu prijeći na biciklu jedino na obilježenom biciklističkom prijelazu (označava se na kolniku s dva reda usporednih kvadrata bijele boje), uz uvjet da se prethodno uvjere je li to sigurno, dok se biciklom nikada ne smiju voziti preko obilježenog pješačkog prijelaza,
  • na biciklu uvijek moraju biti ispravna svjetla – na prednjoj strani svjetlo koje daje svjetlost isključivo bijele boje, a na stražnjoj strani svjetlo crvene boje,
  • dijete do svoje 14-te godine ne smije samostalno upravljati biciklom na cesti. Iznimno može, ako ga prati osoba koja je starija od 16 godina ili ako je, nakon navršenih 9 godina života, prošlo program osposobljavanja za samostalno sudjelovanje u prometu biciklom i za to ima izdanu potvrdu,
  • biciklist do svoje 16 godine života za vrijeme vožnje obavezan je na glavi nositi zaštitnu kacigu.

Ovom prilikom želimo skrenuti pozornost vozačima motornih vozila na pojedine odredbe Zakona o sigurnosti prometa na cestama.

  • poštujte ograničenja brzina kretanja vozila,
  • ne pretječite ili obilazite vozila koja su zaustavljena ispred obilježenih pješačkih prijelaza poradi propuštanja pješaka,
  • prilikom zaustavljanja ili parkiranja svojih vozila vodite računa da zaustavljeno ili parkirano vozilo ne ometa kretanje pješaka i ne ugrožava promet,
  • vozači, dužni ste pješačkom prijelazu približavati se sigurnosnom brzinom tako da ne ugrožavate pješake, odnosno tako da možete zaustaviti svoje vozilo i propustiti pješake koji su već stupili na pješački prijelaz.

Apeliramo na vozače motornih vozila da u slučajevima smanjene vidljivosti posebno pripaze na mogućnost prisutnosti vozača bicikala i pješaka koji nisu na adekvatan način osvijetljeni.