srp 2022
Lijepo i vrlo toplo vrijeme izmamilo je na prometnice ljubitelje vožnje motocikala i mopeda. Međutim, povećanim sudjelovanjem u prometu, vozači mopeda i motocikala sudjeluju i u većem broju prometnih nesreća.
U proteklih tjedan dana (24. – 30.06.2022.) u četiri prometne nesreće smrtno je stradalo pet motociklista, četiri vozača (26, 34, 42 i 47 g.) i jedan putnik (22). Od te četiri nesreće čak tri, s četiri poginula, dogodile su se prošlog vikenda (24. – 26.06.2022.).
Uzrok svim prošlotjednim nesrećama bila je neprilagođena brzina kretanja i u sve četiri nesreće radilo se o slijetanju motociklista s kolnika.
U prvom polugodištu 2022. godine poginulo je 19 vozača motocikala, jedan putnik na motociklu i pet vozača mopeda.
Prošle godine, na hrvatskim je prometnicama smrtno stradalo 64 vozača i putnika na motociklima i mopedima, dok ih je 1.533 teže ili lakše ozlijeđeno.
U proteklih pet godina, odnosno u razdoblju 2017. – 2021. godine, smrtno je stradalo 267 vozača i putnika na motociklima i mopedima, dok ih je 8.520 teže ili lakše ozlijeđeno.
Dakle, svaka peta osoba koja je poginula u prometnim nesrećama u proteklom razdoblju nalazila se na mopedu ili motociklu.
Vozači i putnici tih vozila često su žrtve drugih nesavjesnih vozača ostalih motornih vozila, koji grubim kršenjem prometnih propisa ugrožavaju sigurnost svih sudionika u prometu.
Međutim, često zbog svog neodgovornog ponašanja i grubog kršenja prometnih propisa i sami motociklisti sudjeluju u teškim prometnim nesrećama, gdje u sudarima s drugim vozilima, izlijetanjima s ceste ili naletima na objekte uz cestu, smrtno stradavaju ili zadobivaju teške tjelesne ozljede.
Najčešće greške vozača motocikala i mopeda zbog kojih stradavaju:
• kreću se neprilagođenom i brzinom većom od dozvoljene,
• ne nose zaštitne kacige,
• kreću se površinama koje nisu namijenjene za tu vrstu vozila,
• precjenjuju svoje vozačke sposobnosti, dok u isto vrijeme podcjenjuju opasnosti u prometu,
• obavljaju pretjecanje ili obilaženje kolone vozila po dijelu kolnika za vozila iz suprotnog smjera kada to prema prometnim znakovima nije dopušteno ili je rizično uzevši u obzir promet iz suprotnog smjera,
• provlače se između zaustavljenih kolona vozila,
• voze sa neupaljenim svjetlima tijekom dana čime su, uzimajući u obzir ionako manju siluetu samog vozila i vozača u odnosu na druga vozila, još manje uočljivi u prometu za druge sudionike,
• upravljaju neregistriranim i tehnički neispravnim vozilima,
• upravljaju vozilima prije stjecanja prava (bez položenog vozačkog ispita),
• uklanjaju blokade na mopedima čime povećavaju krajnju brzinu vozila, koje je prema tvorničkim konstrukcijskim svojstvima namijenjeno za brzine do 45 km/h.
Najčešće greške vozača automobila u odnosu na motoriste:
• oduzimaju im prednost prolaska,
• prilikom prestrojavanja, pretjecanja ili skretanja vozila, ne pridaju dovoljno pozornosti ovoj kategoriji vozača, tako da im se često nađu u tzv. „mrtvom kutu“ bočnog ogledala,
• skretanje ili prestrojavanje obavljaju neoprezno i bez pokazivača smjera,
• prilikom opisanih radnji često ne vode računa da su motocikli vozila koja obzirom na omjer masa/snaga na kratkim dionicama mogu ostvariti jako velika ubrzanja.
Savjeti i preporuke za vozače mopeda i motocikala:
• prije vožnje očistiti vizir, staviti zaštitnu kacigu i pravilno je zategnuti,
• uz zaštitnu kacigu, koristiti i drugu zaštitnu opremu (jakna, hlače, štitnici, čizme i rukavice),
• zbog ionako manje, a samim time i teže uočljive siluete na cesti, preporuka je da nose svjetliju odjeću i kacigu, „življih“ boja, odnosno s reflektirajućim detaljima,
• provjeriti tlak u gumama,
• upaliti dnevno ili kratko svjetlo,
• ne upravljati pod utjecajem alkohola ili droga,
• poštivati dopuštena ograničenja brzine,
• prilagoditi brzinu vožnje uvjetima na cesti (stanju i karakteristikama ceste),
• prilikom vožnje u skupini, voziti u slijedu jedan iza drugoga,
• izbjegavati vožnju na dijelovima asfalta na kojima ima pijeska, ulja i sl., posebice u zavojima,
• prilikom vožnje kroz lijevi zavoj, odmaknuti se od središnje crte (jer se vožnjom uz crtu i naginjanjem u zavoju glava vozača može nalaziti čak do 1 metar u prometnoj traci namijenjenoj za promet vozila iz suprotnog smjera),
• ne voziti slalom između vozila,
• kontrolirati svoje ponašanje i strast za vožnju te ne ispitivati i ne dokazivati mogućnosti svog mopeda ili motocikla.
• predviđati poteze vozača (drugih) automobila,
• voziti se na dovoljnoj udaljenosti od vozila ispred sebe,
• voziti sredinom prometnog traka (iznimka je situacija kada se kreće kolnikom koji ima samo po jednu prometnu traku namijenjenu za promet vozila u jednom smjeru, gdje se moped tada treba kretati što bliže desnom rubu kolnika),
• poduzeti i sve drugo što je u njihovoj moći da budu sigurni u prometu.