ZAGREB: Prvi semafor koji pješake zadubljene u ekran mobitela upozorava da je upaljeno crveno

U Zagrebu u okviru kampanje Dan bez mobitela u prometu 2019. postavljen potpuno novi tip semafora koji svjetlo baca i prema pločniku, odnosno nogostupu tik ispred pješačkog prijelaza, kako bi crveno na semaforu vidjeli i oni pješaci i biciklisti koji upravo nailaze na raskrižje, ali su zadubljeni u ekrane svojih mobitela te uopće ne primjećuju da im je upaljeno crveno

Takav je tip semafora instaliran je prvi puta u Hrvatskoj, u Zagrebu, na Trgu Republike Hrvatske, točnije, na pješačkom prijelazu raskrižja Frankopanske i Ulice Gjure Deželića. Cilj je ovog pilot projekta, koji je upravo pokrenut u okviru ovogodišnje kampanje Dan bez mobitela u prometu upozoravati i pješake i bicikliste na opasnosti kojima se izlažu kada im je pažnja umjesto na događanja u prometu usmjerena na mobitel. Prema istraživanju provedenom u okviru istog projekta čak 50 posto pješaka i 33 posto biciklista koristi mobitel dok prelaze prometnice, a 20 posto od njih niti ne primijete da se na semaforu upalilo crveno, jer su im pogledi i misli bili na mobilnim ekranima.

Ovaj tip semafora ima prvenstveno upozoravajuću funkciju. Kad se upali crveno svjetlo na pješačkom prijelazu ovaj semafor to isto projicira i prema nogostupu, pa se crveno svjetlo projicira na ekranima mobitela u koje pješaci gledaju, umjesto da prate oko sebe. Ekrani na mobitelu im se zacrvene te ih prisile da dignu glavu, da se zaustave i pričekaju zeleno. Zahvaljujući horizontalnoj signalizaciji koju baca ovaj tip semafora crveno se svjetlo projicira i na pješačkom nogostupu pa ga pješaci mogu uočiti i perifernim vidom, bez obzira što hodaju spuštenih glava okupirani sadržajem svojih mobitela.

Radi se o tipu semafora Combia Safe Light, koji je potpuna novina i u Europi, a proizvodi ga tvrtka Swarco te je namijenjen upravo preventivi od nesreća pješaka. Novi tip semafora, kojega mnogi već nazivaju i semaforom budućnosti, za potrebe projekta sponzorirala je hrvatska tvrtka Elektromodul Promet te jučer na raskrižje postavila skupa sa Zagrebačkim cestama, tvrtkom Grada Zagreba koji je i ove godine jedan od partnera i pokrovitelja kampanje Dan bez mobitela u prometu.

Kako će građani Zagreba reagirati na ovu novinu na zagrebačkim prometnicama također će biti istraženo u okviru projekta i to zahvaljujući Fakultetu prometnih znanosti čiji Zavod za prometnu signalizaciju radi istraživanje ponašanja pješaka u odnosu na korištenje mobitela prilikom prelazaka raskrižja, a mjerit će da li i na koji način semafor s horizontalnom signalizacijom ima učinak na pješake. Drugim riječima, mjerit će se na koji način građani reagiraju, odnosno, hoće li na raskrižju Frankopanske i Ulice Gjure Deželića i dalje biti pješaka koji pješački prijelaz prijeđu na crveno jer ne prate promet zadubljeni u ekrane svojih mobitela.

Rezultati mjerenja i moguće promjene ponašanja bit će prezentirani na konferenciji „Mi i naši gadgeti u prometu“, 21. listopada, prilikom obilježavanja i samog Dana bez mobitela u prometu koja se također organizira u okviru ovogodišnje kampanje.

Mobitel se smatra četvrtim ubojicom na cesti, a korištenje mobitela u prometu  u Hrvatskoj je izrazito učestalo. Prema rezultatima istraživanja ponašanja, a provedenog u okviru projekta Dan bez mobitela u prometu, čak 91 posto vozača, 33 posto biciklista te 50 posto pješaka koristi mobitel u prometu. Prema istraživanju razine distrakcije, također provedenom u okviru ovog projekta, reakcije vozača s mobitelom za volanom su gotovo tri puta sporije.

Nositelj projekta Dan bez mobitela u prometu je Hrvatska udruga menadžera sigurnosti, a kampanja se provodi već treću godinu uz podršku i sufinanciranje Nacionalnog programa sigurnosti cestovnog prometa, uz pokroviteljstva Ministarstva unutarnjih poslova, Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, Grada Zagreba i Hrvatske gospodarske komore.

 

Projekt i ovogodišnju kampanju kao aktivnosti društveno odgovornog poslovanja podupiru i sponzoriraju Tele2, HEP, HAC, Hrvatske ceste, Janaf, Centar za vozila Hrvatske, HAK, Inventa IR2 i Elektomodul Promet.