TEHNIKA VOŽNJE: Ubrzavajte nježno, držite stalnu brzinu, vozite umjerenom brzinom

Istraživanja uzroka nesreća potvrđuju da su racionalniji, štedljiviji i mudriji vozači usto i sigurniji vozači. To je vrlo uvjerljiv razlog da razmislite o svom načinu vožnje!

 

piše: Nenad ZUBER

  • Ne ubrzavajte naglo, s mjesta krećite nježno. To vas može koštati i do 25% više potrošenog goriva. Ne dozvolite da vam gume zaškripe (proklizavaju) pri ubrzavanju.
  • Postupno ubrzavajte, vozite ravnomjerno, izbjegavajte nagla iznenadna ubrzavanja ili nagla kočenja. Ako u vozilu imate putno računalo koje mjeri trenutnu potrošnju goriva, jasno ćete vidjeti koliko vas košta neracionalna vožnja.
  • Izbjegavajte vožnju preblizu vozilu ispred, jer uzrokuje nepotrebno ubrzanje/usporavanje, uz trošak od 2 do 6% manje učinkovitosti goriva u gradskim i prigradskim područjima.
  • Brza i nervozna vožnja uz stalno i nepotrebno pretjerano ubrzavanje, a onda naglo kočenje uzrokuje povećanu potrošnju goriva. Najveća je potrošnja kod ubrzavanja po načelu „gas do daske“. Svako kočenje doslovno uništava pogonsku energiju, koja se pretvara bespotrebno u toplinu (očituje se u zagrijavanju sustava za kočenje).
  • Vozite umjerenom brzinom, ravnomjerno, u skladu s propisanim brzinama i ograničenjima brzina.
  • Isplativije je izabrati vožnju u nižim brojevima okretaja i višem stupnju prijenosa. Vozite najčešće u najvećem mogućem stupnju prijenosa vašega vozila i održavajte zadovoljavajući broj okretaja bez zamaranja motora.
  • Najveći broj automobila troši optimalnu količinu goriva u petoj (šestoj) brzini pri konstantnih 80 km na sat. Takvom se vožnjom, dugoročno, štedi najviše goriva i najmanje zagađuje okoliš.
  • Prilagodite stupanj prijenosa cesti kojom vozite (uzbrdica, nizbrdica, zavoj, otvorena cesta, naselje). Ne povećavajte broj okretaja do maksimuma. Stupanj prijenosa mijenjajte pri najvišem zakretnom momentu motora. Gledajte u brojač okretaja ili to odredite iskustveno po zvuku motora. Pravodobno i pravilno prebacivanje u viši stupanj prijenosa može uštedjeti do 8% goriva. Moderni motori su fleksibilniji nego prije i omogućavaju ranije prebacivanje u viši stupanj prijenosa bez oštećenja motora. Idealna točka za promjenu brzine je između 2.000 i 2.500 o/min.
  • Gradska vožnja, kratke relacije (na kojima motor ne stigne postići radnu temperaturu), učestalo mijenjanje nižih stupnjeva prijenosa, veći broj okretaja motora – sve to troši, naravno, znatno više goriva nego vožnja izvan naseljenog mjesta. Zato su gradovi često ekološke bombe, najzagađenija mjesta.
  • Umjerenom vožnjom i redovitim održavanjem znatno ćemo uštedjeti na gorivu. Nerazumnom se vožnjom troši 20 do 30% goriva više nego je potrebno, a time se ugrožava kakvoća zraka u okružju.
  • Ne bacajte novac kroz ispušnu cijev automobila!
  • Povećavanjem brzine do maksimalne bitno rastu otpori vožnje, poglavito otpor zraka. Dvostrukim povećanjem brzine utrošak energije se povećava za četiri puta, a angažirana snaga za osam puta. Dakako, proporcionalno se povećava i potrošnja goriva, te se doista vrijedi zapitati - isplati li se voziti prebrzo?
  • Povećanje brzine za svakih 10 km na sat, znači u prosjeku oko 1/2 litre goriva više na 100 kilometara prijeđenog puta.