HRVATSKI AUTOMOBILNI LIST: 110 godina prometne publicistike u Hrvatskoj

Prvi broj Hrvatskog automobilniog lista objavljen je u siječnju 1914.

 

Hrvatski automobilni list (puni naslov: Hrvatski automobilni list : oficielni list I. hrvatskoga automobilnoga kluba = L' automobiliste Croate) bilo je prvo stručno glasilo automobilističke športske grane u Hrvatskoj, odnosno prvi hrvatski list o automobilizmu. Pokrenuo ga je siječnja 1914. zagrebački Prvi hrvatski automobilni klub, prvo hrvatsko športsko automobilističko društvo.Časopis je izlazio na hrvatskom jeziku na 12 stranica jedanput mjesečno. Uređivao ga je Ferdinand Pajas. Izlaženje je omelo izbijanje Prvog svjetskog rata.

 

 

 

Pokretanje specijalističkog magazina za automobilizam i sugurnost cestovnog prometa, premda je Hrvatska tada bila samo provincija na rubu velikog euroskog carstva Austro Ugarske Monarhije, pokazuje zavidnu prometnu kulturu toga vremena.

 

Prvi hrvatski automobilski klub osnovan je u Zagrebu 25. travnja 1906. godine. Jedan od osnivača bio je i Ferdinand Budicki. Pionir hrvatskog automobilizma koji je 1901. godine doveo prvi automobil u Zagreb te otvorio prvi obrt za njihov popravak. Godinu dana prije grof Marko Bombelles doveo je prvi automobil u Hrvatsku. Već 1902. godine, samo 8 godina nakon prve automobilističke utrke ikad održane, priređena je međunarodna utrka koja je prolazila kroz Hrvatsku – utrka Nica-Opatija. Utrka je imala rekordan odaziv sa prijavljenim 81 timom. Prvu izdanu vozačku dozvolu dobio je Ferdinand Budicki 4. kolovoza 1910. godine, a članove povjerenstva zaduženog za njihovu dodjelu voziti je naučio upravo on.

 

Automobilistički strukovni savez počinje djelovati 13. lipnja 1912. godine osnivanjem sekcije za automobilizam u Hrvatskom sportskom savezu, a iste godine održana je i prva Hrvatska automobilistička utrka – utrka Zagreb-Varaždin-Zagreb u sklopu prvenstva Hrvatske i Slavonije. Prvi novinski list koji je obrađivao temu automobilizma – Hrvatski automobilni list pokrenut je od strane Hrvatskog automobilskog kluba u siječnju 1914. godine a izlazio je jednom mjesečno sve do početka Prvog svjetskog rata. Prva međunarodna utrka potpuno održana u Hrvatskoj vozila se 1926. i 1927. godina oko Plešivice. Počinjala je te završavala u Samoboru.

 

 

 

Kad je u siječnju 1914. počeo izlaziti Hrvatski automobilni list, preteča danas razgranate i raznorodne prometne publicistike Hrvatski automobilni list, Zagreb je u predvečerje Prvoga svjetskog rata imao približno 83 000 stanovnika. Godine 1914. u Zagrebu je evidentirano 90 automobila. U Beču iste godine prometuje 7 000 automobila, a u Berlinu 9 000.

 

 

Za kraj još jedna zanimljivost. Ironija povijesnog usuda je tako htjela, pa je naslovnica prvog broja lista Hrvatski automobilni list posvećena kraljevskom automobilu Franje Josipa I., tadašnjeg monarha Autro-Ugarske s naslovom "Njegovo Veličanstvo car i kralj Franjo Josip I. u automobilu". Sedam mjeseci kasnije na naslovnici su "Njihove visosti nadvojvoda priestolonasljednik Franjo Ferdinand i supruga mu vojvotkinja Sofija Hohenberg", uz noticu da su "Žrtve atentata izvedenog u Sarajevu dne 28. lipnja 1914." Bio je to sedmi, ujedno i posljednji broj Hrvatskog automobilniog lista, započinjao je Prvi svjetski rat...