Savjeti vozačima za sigurnu vožnju zimi

Kako biste zimske uvjete vožnje dočekali čim spremniji, neće vam odmoći savjet Andreja Brgleza, instruktora sigurne vožnje, o tome što valja prije zime provjeriti na automobilu kako bi zimska vožnja bila sigurnija i ugodnija.

 

ČETIRI ZIMSKE GUME

 

 7 °C. To je temperatura koju proizvođači guma posljednjih godina najčešće navode kao vrijednost kod koje se ljetne i zimske gume počnu jako razlikovati. Ljetne gume pri nižim temperaturama postaju teže, uvelike im se mijenja snaga prianjanja, lošije čiste površinu ispred sebe. Njihove negativne karakteristike u zimskim uvjetima mogli bismo unedogled nabrajati. Dok svoju ljetnu obuću završetkom ljeta u pravilu svi lijepo pohranimo u ormar, kod guma često čekamo sa zamjenom barem dok ne počnu padati prve pahulje snijega. Gume su u proteklim godinama postale jako pouzdane, čime nam ulijevaju povjerenje i onda kada uvjeti na cesti nisu baš najpovoljniji. Međutim, ne smijemo zaboraviti ni na činjenicu da površina kontakta gume s cestom ima veličinu jednog prosječnog muškog dlana. Četiri „dlana”, prema tome, sve su što nam omogućava ubrzavanje, kočenje i skretanje. Zbog tog je razloga jako bitno koliko dobro se gazni sloj gume „hvata” za hladni, mokri ili snijegom prekriveni asfalt. Zimske gume također imaju, osim puno dubljeg profila i lamela za istiskivanje snijega, drukčiju smjesu gume koja je namijenjena niskim temperaturama i koja održava mekoću gume te time čini gume prikladnijima za ove uvjete i znatno sigurnijima. Kod montaže još dobrih, ali u prošlim zimskim sezonama već korištenih guma valja uvažiti formulu 4 x 4; na automobil stavite četiri jednake gume s najmanje četiri milimetra profila. Obratite pažnju i na starost guma jer gumena smjesa kroz godine gubi na svojim karakteristikama. Redovito valja provjeravati i tlak u gumama, koji mora biti u skladu s uputama proizvođača, a ugrubo vrijedi pravilo da tlak u zimskim gumama treba biti oko 0,2 bara viši od tlaka u ljetnim gumama jer viši tlak poboljšava vozne karakteristike i smanjuje otpor kotrljanju. Na taj se način zimske gume, unatoč višim blokovima na površini gaznog sloja, pri većim brzinama i opterećenjima neće pretjerano zagrijavati.

 

ZA ZIMU SPREMAN AUTOMOBIL

 

 Zimske gume na automobilu neće nam puno pomoći ako svoj automobil ujutro ne možemo pokrenuti. Zato treba još prije nego što nastupe niske zimske temperature pregledati mehaniku automobila – nešto možete i sami doma učiniti, ali preporučujemo svakako i posjet automehaničarskoj radionici. Za automobile s dizelskim motorom preporučuje se ispustiti vlagu iz sustava za dovod goriva, zamijeniti filtar za gorivo i po potrebi zamijeniti motorno ulje za ulje s većom viskoznošću. Potonje vrijedi i za benzinske motore jer takvo ulje olakšava hladno pokretanje motora pri niskim temperaturama.

 

 Najveće probleme tijekom zime obično vozačima stvara akumulator – njegova učinkovitost smanjuje se proporcionalno s temperaturom. Naime, akumulator pri 0 °C radi samo s 80 posto nominalne snage, a pri - 20 °C sa samo 50 posto.

 

KAKO ZNAM DA JE AKUMULATOR ISTROŠEN?

 

U tami i pri ugašenom motoru na nekoliko minuta upalite duga svjetla pa pokrenite motor. Ako svjetla kod upaljenog motora svijetle primjetno svjetlije, vaš je akumulator u lošem stanju i treba ga zamijeniti. Još jedan savjet: kod pokretanja hladnog motora najprije isključite sve električne potrošače. Ako unatoč svemu ne vjerujete svojem akumulatoru (ili svojem automobilu) u potpunosti, stavite u prtljažnik kablove za paljenje koji se najčešće upotrebljavaju upravo tijekom zime.

 

SVJETLA I TEKUĆINE

 

Tijekom zime za sigurnu je vožnju također jako važno da su sva rasvjetna tijela besprijekorna jer su dani kratki, a vidljivost je i zbog magle, kiše ili snijega mnogo slabija. Kada provjeravate rad svjetala, provjerite i stanje zamjenskih odnosno rezervnih žarulja i po potrebi ih dopunite. Provjerite rashladnu tekućinu u hladnjaku automobila, koja mora imati dodano sredstvo protiv smrzavanja koje treba rashladnu tekućinu štititi od smrzavanja barem do temperature od - 25 °C. Provjerite osim toga i rad i stanje uređaja za pranje vjetrobranskog stekla (i zadnjeg stakla, ako je vozilo njime opremljeno) te brizgaljki, a u spremnik za tekućinu za pranje natočite zimsku tekućinu za pranje i temeljito pregledajte i metlice brisača.

 

NEOBAVEZNA ZIMSKA OPREMA

 

Zakonom se određuje da kao zimsku obveznu opremu automobil mora imati zimske gume ili lance za snijeg u prtljažniku, a brižan vozač u svojem će vozilu imati i drugu preporučljivu zimsku opremu, poput strugala za čišćenje stakala, metlice za snijeg ili spreja za odmrzavanje stakala i brave. Nemojte zaboraviti ni toplu odjeću i par rukavica, za slučaj da vam automobil ostane u težem kvaru ili da ostanete na cesti. Osim dodatne boce s tekućinom za čišćenje stakala (nerazrijeđene odnosno s dodanim sredstvom protiv smrzavanja), preporučujemo da u vozilu imate i kanistar motornog ulja, posebno ako krećete na dalji put.