Sigurnost djece počinje odgovornošću roditelja

Održana Konferencija sigurnost djece i mladih u prometu - od pojasa do e-romobila

Sigurnost djece u prometu nije u rukama te djece nego njihovih roditelja koji im svojim primjerom trebaju ukazati na poželjno ponašanje. U tu se rečenicu može sažeti glavna poruka osme konferencije Mi i naši gadgeti u prometu, održane 21. studenoga u zagrebačkom hotelu International, kao završnica kampanje Dan bez mobitela u prometu 2025. 

Ovogodišnja konferencija posvećena je sigurnosti djece i mladih - od pojasa do e-romobila. 

Od početka ove godine do kraja listopada MUP je evidentirao 166 prometnih nesreća osobnih prijevoznih sredstava, u koja se ubrajaju i romobili, a u kojima su sudjelovali maloljetnici. U tim nesrećama 63 maloljetnika zadobili su teške tjelesne ozljede, a 92 lakše.

Tihomir Barišić, izaslanik zagrebačkog gradonačelnika Tomislava Tomaševića i Grada Zagreba, u pozdravnom je govoru podsjetio da se broj prometnih nesreća s romobilima u posljednjih godinu dana udvostručio te da je nužna izmjena zakonske regulative, koja bi uvela nova pravila pri kupnji električnih romobila.

Josip Mataija, voditelj Službe prometne policije u Ravnateljstvu policije, u svom je izlaganju najavio uvođenje sustavnijeg prometnog odgoja u škole. Osim toga, napomenuo je, u MUP-u je osnovana radna skupina koja radi na prijedlozima pooštravanja sankcija, ali i novih oblika regulacija, u koje bi ušli i e-romobili, a sve u cilju prevencije nesreća, odnosno povećanja prometne sigurnosti.

Statistika je pokazala da djeca u 60 posto slučajeva stradavaju u prometu kao putnici u vozilima roditelja i drugih bliskih osoba jer nisu bila ispravno smještena u sigurnosnoj sjedalici. Upozorio je roditelje da djeci mlađoj od 14 godina ne kupuju romobile jer ih ne smiju voziti.

Prema podacima MUP-a u 2024. godini dogodile su se 393 prometne nesreće s romobilima, od kojih su dvije bile smrtne, 118 sa teškim i 191 s lakim ozljedama. U prvih deset mjeseci ove godine broj prometnih nesreća porastao je na 594, a bilanca je dvoje mrtvih, 174 teško i 312 lakše ozlijeđenih.

Policija je u svojim kontrolama 2024. godine evidentirala 4608 prekršaja vozača osobnih prijevoznih sredstava, a u prvih deset mjeseci ove godine ta se brojka popela na 10988. Ta statistika potvrđuje sve glasnije tvrdnje posljednjih godina da su romobili sve opasnije sredstvo prijevoza koje voze djeca bez ikakve prometne edukacije i bez dovoljno svjesnosti koliko je opasno juriti pločnikom brzinom od 50 ili više kilometara na sat. I to je potvrdila statistika: najviše se nesreća dogodilo zbog brzine neprimjerene uvjetima, potom nepoštivanja prednosti prolaska, nepropisnog uključivanja u promet, nepropisnog kretanja vozila na kolniku, nepropisnog skretanja… 

Doc. dr. sc. Tomislav Benjak, pomoćnik ravnatelja za kvalitetu Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, naslovom svoje prezentacije “Ozljede djece i mladih u prometu - novi javnozdravstveni problem?” sažeo je problem koji su donijela nova prijevozna sredstva. Na europskoj ljestvici stopa smrtnosti zbog cestovnih prometnih nesreća na sto tisuća stanovnika Hrvatska je na neslavnom sedmom mjestu, a one su i vodeći uzrok smrtnosti od ozljeda u dobnoj skupini od jedne do 19 godina. HZJZ je pokrenuo kampanju za sigurnu vožnju električnim romobilom koja kao prvu preporuku donosi obvezu nošenja kacige.

Italina Benčević, stručna savjetnica za autosjedalice i voditeljica programa prometne sigurnosti djece “Prometna vila”, svoje izlaganje “Odgovornost roditelja -između ljubavi, navika i neznanja” začinila je demonstracijom razlike u snazi kostura bebe i odraslog čovjeka, uz pomoć kacige teške 11 kilograma. Naime, glava novorođenčeta teži 25 posto njegove ukupne težine, dok glava odraslog čovjeka teži oko 6 posto. Odrasli koji su isprobali kacigu bili su šokirani spoznajom kolika je težina koja opterećuje još krhki dječji kostur. Stoga su autosjedalice u kojima se dijete vozi u pravcu suprotnom od pravca kretanja automobila obavezne do najmanje četiri godine života djeteta, a može i dulje. Djecu je važno educirati kroz praksu jer što čuju ionako zaborave, a što dožive pamte. Edukaciju odraslih otežavaju predrasude, poput one o “balkanskim supermenima”, kako Benčević naziva ljude koji misle da su jači od svih prirodnih sila pa se ne moraju vezati jer na njih sile koje nastaju u sudaru ne djeluju. Zabrinuto je dodala da, nažalost, količina tih balkanskih supermena raste.

Lana Račić, dipl. ing. prometa, konzultantica za prometnu edukaciju i sigurnost djece u prometu kroz projekt “Trafiki”, u svom izlaganju “E-romobili u rukama djece - kad mobilnost pretekne edukaciju” govorila o problematici iz dječje perspektive. Djeca se, vozeći romobile znatno prije dopuštene dobi, izjednačuju s velikima, ali nisu svjesna da se kreću prebrzo i da ih se jedva vidi jer su malena, dok istodobno roditelji vjeruju da će se dijete snaći. U realnosti, nitko nije pripremio djecu za brzinu koju sada mogu postići na e-romobilima.

Izv. prof. dr. sc. Predrag Brlek sa Fakulteta prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu govorio je o tome što se mijenja u prometu gradova kad romobil prestane biti igračka. Najavio je projekt zagrebačkog fakulteta sa Sveučilištem u Mariboru kojemu su ciljevi, među ostalima, integracija e-romobila u postojeći regulatorni okvir, utvrditi stilove vožnje i reakcije vozača e-romobila u svakodnevnoj vožnji i kritičnim situacijama, identificirati prepreke za širu primjenu e-romobila.

Željko Barun, zamjenik gradonačelnika Zaprešića, objavio je kako je grad Zaprešić e-romobilima zabranio vožnju pješačkom zonom, a pripremaju i prijedlog izmjena Zakona o sigurnosti prometa na cestama koje bi propisale registriranje e-romobila, podizanje starosne dobi za upravljanje njima te uvođenje dozvola za vožnju.

U panel raspravi “Od autosjedalica do e-romobila - izazovi i rješenja za sigurniji promet”, sudionici su govorili o svojim iskustvima i prijedlozima rješenja. Tako je mr. sc. Davor Bičanić, dipl. ing. prometa i šef Odjela za inteligentne transportne sustave Hrvatskih autocesta, na pitanje jesu li imali slučaj vožnje e-romobila po autocesti, odgovorio da ne, ali su u tunelu Mala Kapela presreli gospođu na električnom biciklu, koja si je tom vožnjom htjela skratiti put do odredišta jer joj se žurilo. Lana Račić je rekla da je roditelje teško privući na edukacije o sigurnosti djece u prometu, a za sada se najefikasnijom pokazala okrutna metoda - kada im pokažu kakva se ozljeda djeteta može dogoditi u slučaju nesreće. Krešimir Mišić, voditelj Službe prometne policije PU Zagrebačke, upozorio je da naša cestovna infrastruktura niti propisi nisu prilagođeni e-romobilima te da u Hrvatskoj nema ceste kojom se e-romobil smije voziti.

Razloge zaprešićke zabrane e-romobilima objasnila je Ivana Hotko, savjetnica za promet grada Zaprešića, objasnivši da je na gradskoj šetnici svakodnevno velik broj djece na romobilima dolazio u konflikt sa pješacima te su građani prosvjedovali i tražili da se nešto učini. 

Darinka Jug iz Sektora za promet grada Zagreba osvrnula se na prometnu (ne)kulturu u kojoj nema tolerancije za druge sudionike u prometu te da se ona, kao dugogodišnja biciklistica, danas boji e-romobila na biciklističkoj stazi. Profesor Predrag Brlek ponudio je rješenje: ako se biciklisti i romobilisti voze po pješačkim nogostupima trebali bi se voziti brzinom pješaka. 

Ovu izuzetno zanimljivu i aktualnu konferenciju organizirala je Hrvatska udruga menadžera sigurnosti čiji je predsjednik Alen Ostojić naglasio da živimo u vremenu brzina i ekrana, da je svijet djece dinamičniji i brži te da su suradnja i partnerstvo ključ stvaranja učinkovitih rješenja jer je život važniji od ekrana.

Na konferenciji su predstavljeni i rezultati online ankete o e-romobilima u prometu provedene uoči konferencije. Od više od 300 sudionika njih 95 posto odgovorilo je da smatraju kako su e-romobili u prometu opasni, a 75 posto smatra da su najopasniji za sve sudionike. Zašto su opasni? Jer ih voze djeca i maloljetnici, jer ih voze osobe bez znanja o prometnim propisima, jer postižu velike brzine i jer naše ulice nisu za njih predviđene. Najodgovornijima za to ispitanici su naveli roditelje koji djeci i maloljetnicima kupuju e-romobile, ali je navedena i policija koja nedovoljno nadzire promet sa e-romobilima.

...
Fotografije: Jovica Drobnjak