lip 2025
Stradanje motociklista u prometu - analiza i usporedba
Na razini Europske unije, motociklisti i mopedisti i dalje čine jedan od najranjivijih segmenata sudionika u cestovnom prometu. U 2022. godini, prema podacima Europske komisije, na cestama EU-a smrtno su stradala 3.644 vozača i putnika na motociklima te dodatnih 663 mopedista. Ukupno gledano, riječ je o gotovo 16 % svih smrtno stradalih u prometu te godine.
Značajno je da se više od trećine smrtnih nesreća (točnije 37 %) dogodilo u tzv. „solo“ vožnji, odnosno bez sudjelovanja drugih vozila, što ukazuje na rizik gubitka kontrole, neadekvatne reakcije na prepreke, lošu infrastrukturu ili tehničku neispravnost vozila. Iako je od 2011. do 2022. u Europskoj uniji zabilježen pad smrtno stradalih motociklista od 20,8 %, ukupan broj i dalje ostaje zabrinjavajuće visok, posebno u usporedbi s brojem vozača motocikala u odnosu na sve ostale sudionike u prometu.
Usporedba Hrvatske i Europe
Situacija u Hrvatskoj je još dramatičnija. Prema podacima Ministarstva unutarnjih poslova, tijekom 2024. godine na hrvatskim je cestama smrtno stradalo 71 vozača ili putnika na motociklu, dok je ukupno broj poginulih u prometu bio 239. To znači da je svaki treći smrtni slučaj u prometu u Hrvatskoj povezan upravo s motociklistima – što je gotovo dvostruko više od europskog prosjeka.
Već u prvoj polovici 2020. godine zabilježeno je 24 poginulih motociklista, a taj broj dodatno je porastao tijekom ljetnih mjeseci, osobito u srpnju, kada je poginulo još sedam osoba. Podaci za 2025. također potvrđuju negativan trend – početak motociklističke sezone obilježen je serijom teških nesreća s kobnim ishodima, a u više od 60 % slučajeva odgovornost za nesreću bila je na strani samog vozača motocikla.

Usporedimo li udio poginulih motociklista u ukupnom broju smrtno stradalih, razlika je očita. Dok u Europskoj uniji motociklisti čine oko jednu šestinu svih poginulih, u Hrvatskoj njihov udio premašuje jednu trećinu. Drugim riječima, dok je u EU prosjek 16 %, Hrvatska bilježi gotovo 30 %. Iako su europske zemlje, osobito one zapadne, tijekom posljednjih desetljeća značajno unaprijedile sigurnosne standarde za motocikliste – kroz edukaciju, obveznu zaštitnu opremu i bolju infrastrukturu – Hrvatska i dalje zaostaje u sustavnim mjerama zaštite ove ranjive skupine.
Faktori rizika i izazovi
Stradavanja motociklista nerijetko su povezana s vožnjom bez odgovarajuće zaštitne opreme, prebrzom vožnjom, neiskustvom, kao i lošim stanjem cestovne infrastrukture. Većina nesreća događa se tijekom toplijih mjeseci, kada je broj motocikala na cestama znatno veći. Dominantna skupina među stradalima su muškarci između 20 i 35 godina. U Hrvatskoj je, uz nesporne infrastrukturne izazove, zabrinjavajuća činjenica da velik dio pogibeljnih nesreća prouzroče upravo sami vozači motocikala, često zbog prebrze vožnje ili neprilagođenog ponašanja u prometu.
Također, brojni motociklisti stradavaju i u sudarima s automobilima, pri čemu vozači automobila često ne primijete motocikliste na vrijeme. U Europi se sve više pažnje posvećuje „vidljivosti“ motociklista u prometu – kroz dnevnu rasvjetu, fluorescirajuće prsluke i edukaciju drugih vozača.
Stručnjaci se slažu da je za smanjenje smrtnosti među motociklistima ključno višestruko djelovanje. To uključuje veću razinu edukacije, osobito kod mladih i novih vozača, poboljšanje prometne infrastrukture i sustavnu kontrolu tehničke ispravnosti vozila. Usto, neophodno je i provođenje zakona koji se odnose na korištenje kacige, poštivanje ograničenja brzine te sankcioniranje rizičnog ponašanja na cesti.
U europskim zemljama koje su uspješno smanjile broj poginulih motociklista, poseban naglasak stavlja se i na dodatne tečajeve sigurne vožnje za vozače motocikala, kao i na subvencioniranje kupnje zaštitne opreme i motocikala opremljenih sigurnosnim sustavima poput ABS-a.
Motociklisti i dalje čine jednu od najugroženijih skupina sudionika u prometu, kako u Europi, tako i u Hrvatskoj. Dok europski trendovi pokazuju postupan pad smrtnosti zahvaljujući sveobuhvatnim politikama sigurnosti, Hrvatska još uvijek bilježi zabrinjavajuće visoke udjele stradalih motociklista. Da bi se taj trend promijenio, potrebna je odlučna politička volja, ulaganje u preventivne mjere i povećana svijest svih sudionika u prometu.
...
Tekst: Vidmir Raič
Ilustracija: Petar Kolovrat