• +385 (0)92 164 57 36
  • npscp.hr@gmail.com
NPSCP
  • Početna
  • Vijesti
  • Sigurno u prometu
    • Sigurno u prometu
    • Prometna kultura
    • Tehnika vožnje
    • Mobiteli
    • Vremeplov
    • Video
    • Izdvojeno
  • NPSCP
    • Programi
    • Mladi vozači
    • Djeca u prometu
    • Motociklisti i mopedisti
    • Biciklisti
    • Pješaci
    • Video
    • Izdvojeno
  • Projekti
  • Multimedija
  • Kontakt

SAVJETI: Sigurna vožnja motocikla u jesenskim uvjetima

  • NPSCP
  • NPSCP
  • Motociklisti i mopedisti
  • SAVJETI: Sigurna vožnja motocikla u jesenskim uvjetima

24
ruj
2025

SAVJETI: Sigurna vožnja motocikla u jesenskim uvjetima

Motociklisti i mopedisti

Savjeti za motocikliste na početku jesenske sezone

S prvim danima jeseni dolaze trenuci kada neki motociklisti razmišljaju o tome da svoje dvokotačne ljubimce pospreme na zimski počinak, drugi hvataju zadnje zrake sunca, a treći o tome uopće ne razmišljaju. Upravo za ovu posljednju skupinu donosimo nekoliko važnih savjeta koji mogu biti presudni za sigurnu vožnju u jesenskim uvjetima.

Promjenjivi vremenski uvjeti i skliske ceste

Jesenske kiše u kombinaciji s otpalim lišćem, osobito u kontinentalnom dijelu Hrvatske, stvaraju izrazito opasne uvjete na cestama. Vozači motocikala moraju biti svjesni da gume, bez obzira na njihovu kvalitetu, neće izdržati veće nagibe na mokroj i skliskoj podlozi. Jutarnja rosa dodatno povećava rizik proklizavanja i pada- Zato je, je nužno prilagoditi brzinu, stil vožnje i održavanje motocikla novim uvjetima na cesti. Prigoda je da najavimo da ćemo uskoro ćemo krenuti sustavnim edukacijama ophodarskih službi kako bi iste mogle detektirati opasnosti za motocikliste.

Opasnosti koje vrebaju u jesenskoj sezoni
Jutarnja rosa koja je već sada intenzivna čini kolnik izuzetno klizavim u jutarnjim satima,“tvrđe gume“ potrebno je dobro ugrijati odnosno „razvoziti“ prije vožnje ujutro jer na ovakvim podlogama greške se ne opraštaju. Gume ne griju cik-cak vožnjom već samo-vožnjom!

Nakon prvih kiša na cestama se pojavljuju lišće, pijesak i blato s poljoprivrednih strojeva. Sve to čini vožnju znatno opasnijom, a vozači moraju biti spremni na moguće iznenadne prepreke poput oraha ili kestena koji mogu izazvati gubitak ravnoteže i pad. Posebnu pažnju treba posvetiti promjenama temperature asfalta i guma, jer velike temperaturne razlike između dana i noći smanjuju prianjanje i povećavaju rizik od nesreće.

Jesensko oranje, traktori i plugovi na sebi nose zemlju koja ako se ne očisti prije izlaska na prometnicu čini izuzetno opasnu prepreku motociklistima!

Gume su osobitno značajne. Odvozili ste sezonu,sretni i zadovoljni ali gume ste potrošili. Molim Vas da u jesenski period ne ulazite sa mišlju „ma izdržati će one do proljeća“. Ovakav način razmišljanja vodi vas izravno u servis, lakirnicu, samo ako ste imali sreće da ste neozljeđeni. Ako imate loše gume, parkirajte radije motor u garažu i skupljajte za nove. Nećete izgubiti ništa,možete samo dobiti!

Vidljivost i sigurnosna oprema

Ako vas ostali sudionici u prometu ne vide (po ljeti) budite uvjereni da će vas sada vidjeti još i manje jer izlaze sa svojih parkirališta zamagljenih stakala, na posao će još malo pa polaziti po mraku, manje je motociklista u prometu i „manje vam se nadaju“, a kraćim danima i učestalijom maglom vidljivost na cesti znatno se smanjuje. Vozači motocikala moraju biti svjesni da ih ostali sudionici prometa sada vide još manje nego ljeti. Korištenje reflektirajućih prsluka i dodatnih svjetala toplo se preporučuje kako bi se povećala uočljivost i smanjio rizik od nezgoda.

Tehnička ispravnost motocikla i guma

U jesenskom periodu posebno je važno redovito provjeravati tlak u gumama i njihovu istrošenost. Vožnja s lošim gumama izravno vodi u opasne situacije i moguću štetu na vozilu. Također, rashladna tekućina i motorno ulje moraju biti u optimalnom stanju, a motor se treba zagrijavati isključivo u vožnji, a ne na mjestu.

Prilagodba brzine i stila vožnje

Brzinu je potrebno prilagoditi svim jesenskim uvjetima na cesti: od mokrog lišća i blata do mogućeg leda na prometnicama u planinskim područjima. Vožnja u skupini zahtijeva veći razmak između motocikala jer su refleksi vozača sporiji, a kočnice i viziri skloniji magljenju i vlazi.

Vožnja u skupini je izazovna. Ako ste do sada imali određeni razmak, sada ga povećajte, hladniji dani rezultiraju sporijim refleksima, diskovi, kočnice, viziri skloni su vlazi i magljenju što znatno utječe na zaustavni put i preglednost.

Držite uvijek vizire čistima. Samo „čisti“pogled je ispravan pogled!

Brzinu zaista prilagodite maksimalno uvjetima ceste jer sada više nego ikada očekujte na cesti blato (doba je jesenjeg oranja, blato na cesti je od traktora), odrone kamenja-velike temperaturne izmjene (skokovi) dan-noć, pijesak na cesti. Naposljetku, nemojte se začuditi ako u Gorskom kotaru za nekih tjedan dana naletite na led na cesti. Goranima je to normalna pojava, nekima nije.

Kad je lišće na cesti, uz povećanu vlagu, uvijek držite motor okomito, ne naginjite se! Naginjali ste se, ponirali i guštali za ljetnih mjeseci, sada uživajte u pejzažima ne brzini.

Nećete vjerovati ali još malo pa će i orasi. Nebrojeno puta sam naletio na njih kao i na kestene uz cestu. Vjerujte na riječ, nimalo ugodno a izuzetno opasno! Iznenadna prepreka koje ne možete izbjeći a debalansira motocikl i natjera (veliku većinu) na panično kočenje koje rezultira minimalno, prelaskom u suprotnu traku.

Temperatura asfalta sada je, primjerice, u Gorskom kotaru oko 5 stupnjeva Cejzijuza ujutro, dok je istodobno temperatura dobro ugrijane gume je oko 70 stupnjeva. Također, važno je znati da je izuzetno velika razlika temperature gume jer se one po lijevoj strani hlade ako ulazite u desni zavoj, a kad krenete u lijevi, temperatura gume je oko 50 stupnjeva upravo zbog ovih temperaturnih razlika. Zato uvijek polagano i oprezno!

O gumama, samo osnovno: kontrolirajte pritisak u njima barem jedamput tjedno, izbjegavajte benzinske pumpe jer većina njih nema baždareni uređaj za mjerenje. Vulkanizerske radnje vrlo rado će Vam napraviti tu uslugu.

Ne vozite na istrošenim gumama jer je površina prianjanja na podlogu veličina osobne iskaznice. Uzmite osobnu u ruku i zorno se uvjerite pogledajte tu površinu- A o njoj tome vam ovisi život!

Uvijek se držite uputa proizvođača motocikla o tlakovima u gumama kao i dimenzijama. Nikad se se „igrajte” s tlakom u gumama.Najveća odstupanja neka budu 0,2 bara (brža vožnja i opterećeniji motor zahtjeva veći pritisak,vožnja u zavojima i prijevojima-manji. Ponovno - ne ispumpavati gumu ili prepumpavati više ili manje od onoga što je propisao proizvođač, a to je redovito oko 0,2 bara.

Naročiti oprez posvetite kod vožnje u blizini benzinskih postaja (opasnost od klizanja, vozila, kamioni radni strojevi ispuštaju gorivo po zavojima tzv. iberlauf). Na takvim mjestima prijeti izuzetna opasnost. Oprez barem kilometar prije i poslije benzinske postaje.

Oprez i prigodom vožnje motocikla preko pješačkih prijelaza, isprekidanih ili punih linija na kolniku, osobito onih koje nemaju atest na proklizavanje pneumatika.Izuzetno klizavo!!!

Posebnu pozornost obratite prije semafora, jer sve što curi iz drugih automobila, kamiona i ostalih vozila curi upravo najviše tamo, osobito kod čekanja da se upali zeleno svjetlo. Ispred semafor na cesti je najviše ulja ima baš tamo, pa kočite li prije semafora intenzivno imajte uvijek to na umu!

Guma se grije vožnjom, a ne krivudanjem po cesti.Ako Vam je po ljeti dovoljno da se ugrije dva kilometra, računajte u ovo jesenje vrijeme to iznosi minimalno 10 kilometara.Onda ste sigurni da ima one karakteristike na koje ste navikli

Motocikl nemojte grijati „na mjestu“ već u vožnji. Na mjestu se motocikl grije maksimalno 10-15 sekundi! Zašto? Jer ulje se „razbaca“ po mjestima gdje treba biti za taj vremenski period, a sve ostalo je štetno za motor. Nema kvalitetnijeg podmazivanja od vožnje naročito kad uzmemo u obzir da se voda (antiriz) znatno prije ugrije od ulja.

Prekontrolirajte rashladnu tekućinu, dolijte ako treba, izmjerite do koliko drži „minusa“ jer antifriz nema samo značajku sprječavanja zaleđivanja već i svojstvo zaštite rashladnog sustava od korozije.Ovo svojstvo antifriz „gubi“ (ne svaki) nakon svije godine. Promijenite ako treba!

Obavezno koristite reflektirajuće prsluke! Neka vas drugi vide na cesti! Također, dodatna svjetla, uvijek su preporuka.

Oprez i odgovornost na prvom mjestu

Ovi savjeti nisu tu da bi nekome "pametovali", već da bi podsjetili sve motocikliste da oprez u jesenskim mjesecima može biti razlika između sigurne vožnje i opasne situacije. Ponavljanje osnovnih pravila sigurnosti nikada nije suvišno – učimo dok smo živi, a na kraju dana svi želimo siguran povratak svojim kućama.

Sretne ceste svima i neka svaki povratak kući bude siguran!

 

Tekst: Mladen Stjepan Vitković

 

Fotografija: Pixabay.com

Tagovi
#motoristi #motori #motocikli #motociklisti #motorno ulje #upute za motoriste #Vozači mopeda i motocikla #Akademija sigurne vožnje motocikla #Mladen Stjepan Vitković Stipko #nacionalni plan sigurnosti cestovnog prometa
Podijelite
  PU MEĐIMURSKA: Akcija "Sigurno na dva kotača"
VARAŽDIN: Antonija Klekar - uzorna vozačica  
  NPSCP
  Motociklisti i mopedisti
Popularne vijesti
  • Programi
  • Djeca u prometu
  • Motociklisti i mopedisti
  • Biciklisti
NPSCP
Download
Učilica

MOŽDA ĆE VAS ZANIMATI

ČAKOVEC: Na glavnom gradskom trgu prvašići učili kako sigurno sudjelovati u prometu Djeca u prometu
PU MEĐIMURSKA: Akcija "Sigurno na dva kotača" Motociklisti i mopedisti
SAVJETI: Sigurna vožnja motocikla u jesenskim uvjetima Motociklisti i mopedisti
VARAŽDIN: Antonija Klekar - uzorna vozačica Izdvojeno
Popularne vijesti
  • Programi
  • Djeca u prometu
  • Motociklisti i mopedisti
  • Biciklisti
NPSCP
Download
Učilica
Popularne vijesti
  • Programi
  • Djeca u prometu
  • Motociklisti i mopedisti
  • Biciklisti
NPSCP

O Planu

Nacionalni plan sigurnosti cestovnog prometa Republike Hrvatske, na prijedlog Ministarstva unutarnjih poslova, donesen je odlukom Vlade Republike Hrvatske. [više]
 

PORTAL npscp.hr

+385 (0)92 164 57 36

npscp.hr@gmail.com

POPULARNI TAGOVI
#prvašćići #Ljerka Cividini #Matija Posavec #Nenad Risek #Mirko Vukotić #Josip Jukić #AMK Slavonac #Dan policije #ENC #vozačica #uzorna #Antonija Klekar #PU požeško-slavonskoj #Schengenskom prostoru #granična #sustav #EES #status vozačke dozvole #internet portal MUP #Karmen Tomašić #Nikola Krajačić #motorijada #Pikač #Poslovni dnevnik #lampice

© Copyright - All Rights Reserved.

Izrada web stranica | CMS | Hosting | SEO