KOMENTAR: Trening je neophodan za sigurnu vožnju motora i mopeda

piše: Mladen Stjepan Vitković

 

Sve više stradalih motociklista na našim prometnicama, gotovo postaje svakodnevica. Tužno za pročitati, još teže razumjeti a gotovo nikako pomoći!

Svi apeli, sve akcije sva ukazivanja na opasnosti koje nosi život na 2 kotača kao da odlaze „u vjetar“ i sve što je bilo dobro „u trenutku nestaje”...

Posljednje zbogom, počivao u miru, „sretne ceste nebeske”, samo su od nekih poruka koje učestalo ponavljamo u posljednje vrijeme.

Iza mene je preko 10 godina aktivna rada na poligonima spretne vožnje, edukacija, ukazivanja, učenja i ono što mogu reći je činjenica koliko je teško, preteško pridobiti „sustav“ da te posluša, da primjeni ono što svijet odavno primjenjuje, da djeluje aktivno i pasivno prema najugroženijoj skupini u prometu.

Kompletna infrastruktura prometnica je loša, za motocikliste - pogubna! Nepoznavanje osnove materijala kod projektiranja prometnica (ili nedostatak želje da se sa istima upozna) poput protukliznih boja, zaštitnih ograda za motocikliste, znakova opasnih dionica, ispune pukotina protukliznom bitumenskom smjesom samo su neki od ključnih propusta kod izvođenja i projektiranja prometnica kao i sanacija te redovnog i izvanrednog održavanja. Na autocesti kod Slavonskog Broda život je izgubio (ponovno) motociklist udarom u zaštitnu ogradu koja nije imala značajku „zaštitna ograda za motocikliste“!

Iskreno, nije samo „grijeh“ onoga tko održava prometnice ili ih projektira, krivica itekako leži i na nama samima, motociklistima, ljubiteljima vožnje na dva kotača, krivnja zaista leži i na, meni tako dragim, kolegama po oktanima, bikerima, ljudima koji žive – ZA život na 2 kotača!

Zašto krivnja? Podcjenjujući današnju (mogućnost) snage motocikla, brzinu, zaustavni put, prethodno navedene nedostatke na prometnicama, tehničku ispravnost motocikla oni, doista podcjenjuju doista i svoj život.

Tužno ali istinito.

 

Što učiniti?

Kao idejni začetnik KARAVANE ZA ŽIVOT svjestan sam da ne mogu spasiti sve vozače motocikla, sve sudionike u prometu ali uočavanjem grešaka sustava, vlastitih slabosti mišljenja sam da škole sigurne vožnje treba forsirati u apsolutno svim mjestima diljem Hrvatske (ali i kao zakonsku obvezu), učiniti ih dostupnima, svima koji to žele (na one koji ne žele ulagati u vlastito znanje - ne možemo utjecati) za bolje sutra, samima sebi i svojim bližnjima.

Zašto? Prepuni forumi krivih tumačenja „pravilne i sigurne vožnje“ ,učenje sa „you tube kanala“ i „kafić razmjena iskustva“ vodi u neznanje, nesigurnost ili „lažnu sigurnost“.

U 2024. godini zaista ću naći vremena učiniti dostupnim poligone spretne i sigurne vožnje u apsolutno svim dijelovima Republike Hrvatske kako bi barem približili svima važnost treninga, učenja, rada na sebi i uputili one koji to žele na daljnje školovanje u profesionalne centre!

Na mnogim susretima vidim mladost, vidim ljude koji vole motore, one kojima zaista odgovara i taj način života i taj način pozicioniranja u društvu. Poštujem to iznad svega ali ono što ne vidim je investiranje u vlastitu motoopremu, pneumatike, vidljivost, sigurnosti i edukaciju. Temelj svega mora biti osvještenost problema i pronalaženje načina rješavanja istog.

Što možemo učiniti sada, danas, ovim putem?

Ponovno apelirati na sve sudionika u prometu, naročito motocikliste, mopediste i motoriste da:

 

  • -koriste zaštitnu opremu (jakna,hlače,čizme,kaciga,rukavice)
  • -ne konzumiraju alkohol dok su za upravljačem motocikla
  • koriste zaštitnu opremu (jakna,hlače,čizme,kaciga,rukavice)
  • -ne konzumiraju alkohol dok su za upravljačem motocikla
  • -ne voze umorni
  • -poštuju ograničenja brzine
  • -maksimalnu pažnju posvete ispravnosti kočionog sustava, pneumatika i osnovnih elemenata motocikla (lanac, kardan itd )
  • -predviđaju situacije, voze defanzivno jer: gužve su na cestama, svi ostali sudionici u prometu zbog duljine puta, vrućine..ne rade racionalne poteze u prometu i oduzimanje Vaše prednosti automatizmom je -oduzimanje Vaših životnih funkcija.
  • -ne voze umorni
  • -poštuju ograničenja brzine
  • -maksimalnu pažnju posvete ispravnosti kočionog sustava, pneumatika i osnovnih elemenata motocikla (lanac, kardan itd )
  • -predviđaju situacije, voze defanzivno jer: gužve su na cestama, svi ostali sudionici u prometu zbog duljine puta, vrućine..ne rade racionalne poteze u prometu i oduzimanje Vaše prednosti automatizmom je -oduzimanje Vaših životnih funkcija.

 Iskreno, svima želim da preživite na cesti, vratite se Vašim obiteljima zdravi i neozlijeđeni jer zagrljaj onih koji Vas željni iščekuju nema cijenu i ne poznaje pojam-brzo do kuće već-sigurno do kuće.