SAVJETI SIGURNE VOŽNJE: Pravilo 2 i 3 sekunde

Pravilo 2 sekunde je jednostavna sigurnosna metoda koja pomaže vozačima održavati siguran razmak od vozila ispred sebe, kako bi imali dovoljno vremena za reakciju i kočenje u slučaju naglog usporavanja ili zaustavljanja vozila ispred

Prometna teorija kaže kako je zaustavni put putanja koje vozilo prođe od trenutka kada vozač uoči opasnost ili zapreku na cesti do potpunog zaustavljanja vozila. Zaustavni put sastoji se od puta reagiranja i puta kočenja. Zaustavni put vozila pri naglom kočenju sastoji se od dva glavna dijela to je reakcijski put, odnosno putanja koju vozilo prijeđe dok vozač ne reagira na opasnost i ne počne kočiti, te kočioni put, odnosno putanja koju vozilo prijeđe od trenutka kada vozač pritisne kočnicu do potpunog zaustavljanja vozila.

Ukupni zaustavni put je zbroj reakcijskog i kočionog puta. Na njega utječe nekoliko faktora, uključujući brzinu vozila, vremenske uvjete, stanje ceste, gume i tehničko stanje vozila.

Kako izračunati zaustavni i kočioni put?

Za izračun zaustavnog puta koristi se osnovna formula Zaustavni put jednak zbroju duljina reakcijskog puta i kočioni puta. Reakcijski put ovisi o vremenu koje vozaču treba da uoči opasnost i reagira na nju. Prosječno vrijeme reakcije voza iznosi oko 1 sekundu, ali može biti dulje ako je vozač umoran, ometen ili pod utjecajem alkohola. Reakcijski put se može izračunati prema formuli: Reakcijski put (u metrima) = (Brzina u km/h ÷ 10) × 3. Primjer: Ako vozite 50 km/h, reakcijski put bit će (50 ÷ 10) × 3 = 15 metara.

Kočioni put ovisi o brzini i uvjetima na cesti, te se dramatično povećava s porastom brzine. Ovaj put se izračunava po formuli: kočioni put (u metrima) = (Brzina u km/h ÷ 10). Primjer: Ako vozite 50 km/h, kočioni put bit će (50 ÷ 10)² = 25 metara

Ukupni zaustavni put

Ukupni zaustavni put kod brzine od 50 km/h izračunat će se zbrajanjem reakcijskog i kočionog puta. Dakle, ako je reakcijski put 15 metara, a kočioni put: 25 metara ukupni zaustavni put je 15 plus 25 metara, što iznosi 40 metara. Primjeri za različite brzine, provjereni empirijski na suhoj cesti pokazuju da ukoliko vozite brzinom od 30 kilometara na sat reakcijski put je 9 metara, a kočioni put također 9 metara, iz lega proizilazi da je ukupni zaustavni put 18 metara. Povećanjem brzine kretanja vozila na 50 kilometara na sat reakcijski put se povećava na 15 metara, a kočioni put na 25 metara, čime ukupni zaustavni put iznosi 40 metara. Koliko je brzina opasna pokazuje sljedeća veličina. Pri brzini kretanja vozila od 100 kilometa na sat reakcijski put je 30 metara, kočioni put 100 metara, a ukupni zaustavni put čak 130 metara!

Faktori koji utječu na zaustavni put su mnogostruki, a najvažniji je stanje ceste. Mokre, zaleđene ili skliske ceste značajno povećavaju kočioni put. Tu je i stanje guma: Gume koje su istrošene ili loše kvalitete mogu smanjiti kočionu učinkovitost. Brzina je, ipak, presudna. Kako se brzina povećava, kočioni put eksponencijalno raste.


Siguran razmak između vozila je važan na brzim prometnicama

Na reakcijsko vrijeme djeluje usredotočenost na umor vozača, distrakcije, alkohol ili lijekovi, sve što usporava reakcijsko vrijeme vozača. Valja misliti i na tehničko stanje vozila. Kočnice koje nisu u dobrom stanju također povećavaju kočioni put.

Naglo kočenje na višim brzinama povećava rizik od nesreće jer se vozilo ne može zaustaviti na vrijeme, osobito u neočekivanim situacijama, što dodatno naglašava važnost poštivanja ograničenja brzine.

Pravilo 2 i 3 sekunde

Pravilo 2 sekunde je jednostavna sigurnosna metoda koja pomaže vozačima održavati siguran razmak od vozila ispred sebe, kako bi imali dovoljno vremena za reakciju i kočenje u slučaju naglog usporavanja ili zaustavljanja vozila ispred.

Kako funkcionira pravilo 2 sekunde? Pravilo 2 sekunde kaže da biste trebali voziti barem dvije sekunde iza vozila ispred vas. To znači da, ako vozilo ispred prođe neki objekt (npr. znak, stup ili drvo), i vi trebate proći taj isti objekt najmanje dvije sekunde kasnije.

Kako primijeniti pravilo? Odaberite nepomičan objekt na cesti (znak, stup, most, drvo, itd.). Kada vozilo ispred vas prođe taj objekt, počnite brojati sekunde: "jedan tisuću jedan, jedan tisuću dva". Ako prođete taj objekt prije nego što izbrojite do "jedan tisuću dva", to znači da ste preblizu i trebali biste povećati razmak. Ako prođete objekt nakon izbrojane dvije sekunde, držite siguran razmak. Ako prođete objekt prije nego što izbrojite do dvije sekunde, preblizu ste vozilu ispred i trebali biste povećati razmak.

Zašto je važno pravilo 2 sekunde? Prije svega zbog reakcijskog vremena. Primjena tog pravila vam daje dovoljno vremena da uočite opasnost i reagirate na nju. U prosjeku, vozaču treba oko jedna sekunda da reagira na neočekivanu situaciju. Ono pruža sigurnost u slučaju naglog kočenja. U slučaju naglog kočenja vozila ispred, održavanje dvosekundnog razmaka omogućuje vam da sigurno zaustavite vozilo bez sudara.

Pravilo 2 sekunde posebno je važno na suhim cestama. U lošijim uvjetima, kao što su kiša, snijeg, magla ili skliske ceste, preporučuje se povećanje razmaka na 3 ili 4 sekunde.

Pravilo 2 sekunde je ključna mjera za smanjenje rizika od sudara, a istovremeno je jednostavna metoda koju svaki vozač može lako primijeniti u svakodnevnoj vožnji.

Pravilo 3 sekunde je proširenje pravila 2 sekunde koje vozačima omogućava održavanje još sigurnijeg razmaka od vozila ispred. Primjenjuje se kako bi vozači imali dovoljno vremena za reakciju i sigurno kočenje u različitim uvjetima vožnje. Pravilo je korisno posebno u uvjetima gdje je povećan rizik od naglog kočenja, poput loših vremenskih uvjeta, vožnje po skliskim cestama ili noćne vožnje.

Kako funkcionira pravilo 3 sekunde? Pravilo 3 sekunde funkcionira na isti način kao i pravilo 2 sekunde, ali daje dodatnu sigurnosnu marginu. To znači da, kada vozilo ispred prođe određeni objekt (npr. znak ili drvo), vi trebate proći taj isti objekt najmanje 3 sekunde kasnije.

Kada povećati razmak između vozila?

Kod kiše, snijega, magle ili skliske ceste, pravilo od 2 sekunde postaje neadekvatno jer je kočioni put dulji. U tom slučaju preporučuje se razmak od 3 ili 4 sekunde. Zatim, vožnja po noći jer je vidljivost je smanjena, pa je potrebno više vremena za reakciju, stoga je pametno povećati razmak.

Navedena pravila se odnose na osobna vozila. Teža vozila ili prikolice: Kamioni, autobusi ili vozila s prikolicom trebaju dulji zaustavni put, pa bi se razmak trebao povećati.

...
Tekst: Petar Kolovrat

Fotografije: Vidmir Raič