SAVJETI: Izazovi vožnje u tunelu

U Hrvatskoj postoji preko 200 cestovnih tunela, s ukupnom duljinom od nekoliko stotina kilometara, najdulji su na autocestama, a većina vozača se sa njima suočava tijekom vožnje na godišnji odmor

Znate li koliko u Hrvatskoj ima cestovnih tunela? Točan broj cestovnih tunela u Hrvatskoj ovisi o tome što se točno uzima u obzir. Ako se uzimaju u obzir samo autoceste, u Hrvatskoj postoji 45 cestovnih tunela s ukupnom duljinom od 110 kilometara. Međutim, ako se uzimaju u obzir i druge ceste, broj tunela je znatno veći. Prema nekim procjenama, u Hrvatskoj postoji preko 200 cestovnih tunela, s ukupnom duljinom od nekoliko stotina kilometara.

Neki od najdužih cestovnih tunela u Hrvatskoj su: tunel Mala Kapela duljine 5.821 metara (autocesta A1), tunel Sveti Rok duljine 5.759 metara (autocesta A1). Treći po duljini, ali kronološki prvi petkilometarac u državi je tunel Učka, koji je prošle godine dobio i dugu tunelsku cijev duljine 5062 metra tunel Tuhobić duljine 2.141 metara (autocesta A6), tunel Brinje: 1.560 metara (autocesta A1), tunel Selca – Dubovica duljine metara (cesta DC-116), duljine 1516 metara . Važno je napomenuti da se broj tunela u Hrvatskoj stalno povećava, jer se grade nove ceste i autoceste.

Najviše cestovnih tunela u Hrvatskoj nalazi se na autocestama A1, A2 i A6, a u izgradnji je i nekoliko novih cestovnih tunela, Duljina cestovnih tunela u Hrvatskoj raste u prosjeku za 5% godišnje.

Savjeti za sigurnu vožnju kroz tunel

Vožnja kroz tunel može biti izazovnija od vožnje po otvorenoj cesti zbog nekoliko čimbenika. Prije svega tu je ograničena vidljivost. Jer,osvjetljenje u tunelu, pa i kad ima svoju rasvjetu,, je manje, tamnije je, od osvjetljenja na otvorenim otvorenih cestama, osobito po sunčanom danu. To može otežati vozačima da vide put ispred sebe, posebno noću ili u lošim vremenskim uvjetima. Važno je uključiti svjetla i voziti polako kako biste imali dovoljno vremena za reagiranje na eventualne opasnosti.

Sljedeća je zamka vožnje u tunelu su promjene u protoku zraka,. U tunelima može biti loša ventilacija, što može dovesti do nakupljanja ugljičnog monoksida i drugih ispušnih plinova. To može uzrokovati umor, glavobolju i pa čak i nesvijest u ekstremnim slučajevima. Važno je puštati zrak u automobil ako se osjećate nelagodno.

Nije dobro ni podcijeniti psihološki utjecaj. Naime, vožnja kroz tunel može biti stresna za neke vozače, posebno one koji su klaustrofobični ili pate od anksioznosti. Osjećaj zatvorenosti i nedostatak prirodne svjetlosti mogu dovesti do nelagode i straha. Ako se osjećate anksiozno, pokušajte se fokusirati na cestu i duboko disati.

Uz na navedeno za vožnju tunelom postoje posebna pravila i propisi. U tunelima često vrijede specifična pravila i propisi koji se moraju poštivati. To može uključivati zabranu preticanja, ograničenje brzine i obvezu korištenja svjetala. Važno je upoznati se s pravilima i propisima koji vrijede u tunelu kroz koji vozite.

Savjeti za sigurnu vožnju kroz tunel:

Uključite svjetla: Uključite kratka svjetla čim uđete u tunel, čak i ako je dnevno svjetlo. To će poboljšati vašu vidljivost i učiniti vas vidljivijim ostalim vozačima.

Smanjite brzinu: Vozite polako i prilagodite brzinu uvjetima u tunelu. Ne zaboravite da je vidljivost možda ograničena.

Držite sigurnu udaljenost: Odredite veću sigurnu udaljenost od vozila ispred sebe nego što biste to učinili na otvorenoj cesti. To će vam dati više vremena za reagiranje u slučaju naglog kočenja ili zaustavljanja.

Budite svjesni okolice: Obratite pažnju na ostale vozače, motocikliste i pješake u tunelu. Budite spremni na iznenadne promjene u brzini ili smjeru vožnje.

Ne koristite mobilni telefon: Ne koristite mobilni telefon tijekom vožnje kroz tunel. To može ometati vašu koncentraciju i otežati vam fokusiranje na cestu.

Ako se ne osjećate dobro: Ako se osjećate nelagodno ili imate poteškoća s disanjem, zaustavite se u sljedećem odmorilištu ili izađite iz tunela.

Dobro je poznavati tunel: Ako je moguće, prije nego što krenete kroz tunel, upoznajte se s njegovim specifičnim pravilima, propisima i karakteristikama ili kao suvozač, što osobito vrijedi za mlade vozače ili planirajući punovanje, informacijama s interneta .

Poštivanjem ovih savjeta možete značajno poboljšati sigurnost vožnje kroz tunel i smanjiti rizik od nesreća.

Što se u tunelu nikako ne smije činiti?

Vožnja tunelom razlikuje se od vožnje na otvorenoj cesti i ima svoje zakonitosti i zadanu dinamiku vožnje. Zabrane su mnogostruke i o njima valja uvijek voditi računa. Tako je zabranjena je vožnja unatrag, okretanje ili polukružno okretanje, zaustavljanje ili parkiranje na prometnim trakama, vožnja s kratkim svjetlima. Kad nailazite na tunel s otvorene ceste neumitno je javlja u nužnost adaptacije vida na razinu osvjetljenja tunela pri ulasku ili izlasku, što varira od vozača do vozača, odnosno njegovih psihofizički karakteristika (nismo svi isti). Zato vodite računa o održavanju propisanog razmaka od vozila ispred, strogo se pridržavajte propisane brzine. Usput, ne postoji tunel koji vertikalnom prometnom signalizacijom stotinama metara ranije nije označen znakovima ograničenja brzine. 

U jednocjevnim tunelima, odnosno u onima u kojima postoji samo po jedna prometna traka za svaki smjer vožnje, najstrože je zabranjeno pretjecanje!

U dvosmjernim tunelima koji imaju tri prometne trake, pretjecanje je dozvoljeno samo za onaj smjer u kojem postoje dvije usporedne prometne trake, ukoliko nije drugačije određeno prometnim znakovima. U tunelima koji imaju dvije cijevi, svaka za svoj smjer, s po dvije ili više prometnih traka u pravilu je pretjecanje dozvoljeno, ukoliko prometnim znakovima nije drugačije određeno.

I na kraju, kad se vozite kroz tunel, osobito kroz duže tunele na autocestama, uvijek imajte na umu da se svaki metar kolnika kroz tunel nadzire, isto kao i brzina, a suvremena tehnologija omogućuje i uvid u ponašanje vozača u kabini vozila.


 

Autor članka: Petar Kolovrat