velj 2020
Osim što spašava živote, korištenje ugrađenih sigurnosnog pojasa zakonska je obaveza svih vozača, putnika na prednjem i putnika na stražnjim sjedalima u motornim vozilima
Na području Policijske uprave istarske u siječnju 2020. godine evidentirano je 85 prometnih nesreća, u kojima je stradalo 30 osoba. Obavljenom analizom, utvrđeno je da četiri sudionika nisu koristila sigurnosni pojas, od čega je jedan vozač smrtno stradao, a tri vozača su lakše ozlijeđena. Dakle, 19% stradalih osoba u prometnim nesrećama nije koristilo sigurnosni pojas.
Sigurnosni pojasevi jedan su od elemenata zaštite vozača i putnika u motornim vozilima, namijenjeni zaštiti osoba prilikom sudara i iznenadnog zaustavljanja vozila. U trenutku prometne nesreće, funkcija sigurnosnog pojasa je da zadrži vozača i putnike u sjedištima te time spriječi izlijetanje iz vozila ili udarce tijelom o unutrašnje dijelove vozila.
Kako bi sigurnosni pojasevi pružali što učinkovitiju zaštitu, trebaju imati tri točke vezivanja. Donji dio pojasa drži osobu u stražnjem dijelu sjedala i u vozilu, dok gornji dio pojasa onemogućava trupu osobe kretanje prema naprijed i raspoređuje sile udara preko prsnog koša. Svakako je bitno napomenuti da korištenje sigurnosnih pojaseva sprječava mogućnost težeg ozljeđivanja za 50 posto.
Kada se vozilo kreće, zajedno s njim kreću se i sve osobe i predmeti u vozilu. Kada se vozilo sudari s drugim vozilom ili objektom na cesti ili uz cestu (npr. drvo, ograda, stup električne rasvjete), ono se naglo zaustavlja. Međutim, osobe i svi predmeti u vozilu nisu naišli na prepreku i stoga oni, poradi inercije, nastavljaju svoje kretanje u smjeru u kojem se vozilo kretalo. Osobe koje nisu vezane sigurnosnim pojasom udaraju dijelovima tijela u prednje vjetrobransko staklo (ukoliko se prevoze na prednjem sjedalu) ili u sjedalo suvozača (ukoliko se prevoze na stražnjim sjedalima). Ukoliko dođe do zanošenja i prevrtanja vozila, osobe koje nisu koristile sigurnosni pojas, udaraju u dijelove vozila ispred sebe, u bočne dijelove vozila, u predmete i druge osobe u vozilu te, u određenim slučajevima, mogu biti i izbačene iz vozila i stradati. Stoga, kako bi se i kretanje osoba u vozilu zaustavilo istovremeno s zaustavljanjem vozila i spriječilo njihovo stradavanje, treba koristiti sigurnosni pojas.
Osim što spašava živote, korištenje ugrađenih sigurnosnog pojasa zakonska je obaveza svih vozača, putnika na prednjem i putnika na stražnjim sjedalima u motornim vozilima.
Policijska uprava istarska podsjeća:
- Ne bismo trebali upotrebljavati sigurnosni pojas u automobilu zbog policije, odnosno neplaćanja kazne, već zbog vlastite sigurnosti.
- Takav motiv i svijest o značaju sigurnosnog pojasa zbog osobne sigurnosti spašava mnoge živote.
- Sigurnosni pojas najučinkovitije je sredstvo zaštite vozača i putnika od ozljeđivanja u slučaju prometne nesreće. Ako vozilo ima zračne jastuke, a vozač nije vezan, tada će u slučaju nesreće udariti u zračni jastuk koji se ''ispaljuje'' velikom brzinom pa će doći do dodatnih ozljeda vozača.
- Često se događa da vozač koji nije pravilno vezan u vozilu koje nema zračne jastuke, glavom ''probije'' prednje vjetrobransko staklo i zadobije posjekotine vrata, nakon čega nerijetko slijedi smrtni ishod nesreće.
- Osnovna zamisao pojasa je veoma jednostavna: sprečavanje izlijetanja putnika kroz vjetrobransko staklo ili ublažavanje/izbjegavanje povreda od udarca u kontrolnu tablu ili upravljač u trenutku kad se vozilo naglo zaustavi ili udari u neku prepreku.