TEHNIKA VOŽNJE: Iznenadni pljusak i kiša - kako se prilagoditi?

Na kiši sistemi za asistenciju pomažu, no najznačajnija je prilagođena vožnja

 

 

 

Neki se vozači boje vožnje po kiši, iako za to uopće nema razloga. Treba samo slijediti nekoliko savjeta – pa vam i kišni dani za volanom mogu biti vrlo ugodni. Iako statistika kaže da se najviše (teških) nesreća događa po lijepom vremenu, sljedeći će vam savjeti pomoći da budete sigurni i dok pada kiša.

 

Najprije se pobrinite da iz automobila dobro vidite, jer vlaga često zarosi stakla. Recept je jednostavan. Ako u automobilu imate klimu, uključite je unatoč nižim temperaturama, jer klima također suši zrak. Zatim poštujte činjenicu da sigurnosnu udaljenost treba prilagoditi klizavim prilikama, i nikako se ne oslanjajte na činjenicu da su vaši refleksi još dobri.

 

 Mudri vozači kažu kako nije teško brzo voziti, već je teško brzo se zaustaviti.

 

Kako vam može pomoći suvremena tehnologija?

 

Vozaču od velike koristi mogu biti suvremeni sistemi asistencije, ali trebamo biti svjesni da tehnologija nije svemoguća. Pomoću farova LED tehnologije koji u skladu s mogućnostima automatski vrše promjene između oborenih i dugih svjetala ne možete pogriješiti, jer ste vidljiviji na cesti, a istovremeno i vi puno bolje vidite. Zatim je tu radarski tempomat, koji automatski čuva udaljenost do vozila ispred vas. Posebno ako je vozilo ispred vas loše osvijetljeno, uočit će ga prije nego ljudsko oko i početi blagovremeno smanjivati brzinu. Po kiši je koristan i sistem za sprječavanje nenamjernog skretanja s vozne trake, poznat i pod nazivom Lane Assist. No ipak, oba spomenuta i vrlo korisna pomagala izvjesit će bijelu zastavu predaje ako je pljusak doista jak, te je u tom slučaju potrebno opet potpuno uzeti uzde u svoje vozačke ruke.

 

Put kočenja je bez obzira na gume na kotačima duži nego po suhom vremenu, no pomaže ako gume imaju što više profila. Također je važno da gume nisu prestare. Više od pet sezona stare gume naime otvrdnu, i to je posebno vidljivo kod zimskih guma. U tom se slučaju put kočenja može povećati za trećinu i više.

 

Ako auto zapliva

 

Po kiši uvijek prisutna opasnost je vodeni klin odnosno aquaplaning. Za one koji to srećom još niste iskusili: to je trenutak, kada se s prevelikom brzinom dovezete na veću količinu vode – to može biti veća mlaka ili mani potočić preko ceste ili ste samo prebrzi u odnosu na trenutnu količinu vode na cesti – a gume gube kontakt s podlogom.

 

U tom se slučaju ne smijete prestrašiti, već uz što manje ispravke s volanom prebroditi neugodnu podlogu, jer bi panično okretanje volana moglo uzrokovati nesreću. Dok prednji kotači plivaju, ne mogu utjecati na smjer automobila, a kada opet dođu u kontakt s podlogom, auto će s trzajem skrenuti tamo kuda su kotači okrenuti. Možete se spasiti i korištenjem sklopke, jer ćete tako odvojiti motor od kotača i time odteretiti pogonske kotače od dodatnih sila, koje bi mogle prevagnuti na stranu proklizavanja, a volan pustite što više na miru, odnosno samo ga nježno okrećite u smjer u kome želite da auto skrene kada kotači opet dobiju kontakt s podlogom. Osim toga promatrajte cestu ispred sebe. Veće količine vode, koje uzrokuju vodeni klin, obično se mogu vidjeti unaprijed.

 

Pogledajte video:

 

 

Savjeti za sigurnu vožnju po kiši:

 

1. Redovito održavajte brisače. Kada brisači počnu ostavljati neobrisane tragove (crte), vrijeme je za zamjenu. Pobrinite se i da imate dovoljnu količinu tekućine za pranje stakala. To će pomoći prije svega kod slabe kiše i kada je cesta masna.

 

2. Morate biti posebno oprezni kada kiši nakon dugog razdoblja suhog vremena. U tom se slučaju na cesti nakupi prašina, motorno ulje, masnoća i druge nečistoće. Kada se sve to pomiješa s vodom, cesta postane vrlo klizava. Kroz neko vrijeme kiša dakako sve to ispere, zato je tijekom prvih nekoliko sati najopasnije.

 

3. Izbjegavajte rub ceste, jer se tamo često nakuplja voda. Radije vozite po sredini svoje vozne trake.

 

4. Ako ispred sebe vidite veliku lokvu, pokušajte je izbjeći ili se zaustaviti ispred nje, jer je teško procijeniti njezinu dubinu i što se skriva u njoj. Pritom izbjegavajte nagle manevre, jer biste mogli izgubiti nadzor nad vozilom. Ako u lokvu uđete samo s jednom stranom automobila, auto se može početi zanositi, a ako vozilom uđete u preduboku lokvu, voda može oštetiti električne sustave ili motor.

 

5. Ako auto dođe na vodeni klin (aquaplaning), nemojte naglo kočiti i nemojte okretati volan, jer vas može zanijeti kada kotači opet dobiju kontakt s podlogom. Pritisnite papučicu sklopke da se pogonski kotači slobodno okrenu, a istovremeno maknite nogu s papučice za gas i vozite ravno, dok auto opet ne dobije kontakt s podlogom.

 

6. Ako vaš automobil ima dnevna svjetla, provjerite jeste li otraga uopće osvijetljeni. Neki automobili su u tom slučaju osvijetljeni samo sprijeda, stoga upalite oborena svjetla kako bi vas vozači iza vas vidjeli.

 

7. Smanjite brzinu. Kada jako kiši, teško je vidjeti druga vozila, prometne znakove i cestu, zato vozite polaganije. Ako ćete voziti prebrzo, trebat ćete više vremena za zaustavljanje ili prilagođavanje okolnostima na cesti.

 

8. Ne vozite preblizu velikih teretnih vozila ili autobusa. Ispod njihovih velikih kotača u velikoj širini se raspršuje voda, što vam još dodatno smanjuje vidljivost. Također pazite prilikom pretjecanja tih vozila. Budite brzi i oprezni.

 

9. Prije svega u naseljima pazite na pješake i bicikliste, kako ih ne biste zalili vodom prilikom vožnje preko mlaka. Smanjite brzinu i pokušajte zaobići mlake i voziti dalje od ruba ceste.