velj 2024
Svaki vozač mora steći ovu rutinu, jer mu ona osigurava sigurno i udobno sjedenje u automobilu, pruža mu osjećaj zaštićenosti, lako upravljanje upravljačem i ostalim komandama u automobilu te dobar pregled prometne situacije ispred, iza i oko automobila.
Ova se rutina primjenjuje dok vozilo stoji i nakon što vozač sjedne u vozilo, osobito ako sjeda u svoj automobil kojim upravlja nekoliko članova obitelji ili pogotovo tuđi automobil koji, naravno, nije prilagođen za svakog vozača. Rutinska provjera vrata, položaja sjedala, položaja upravljača, KLIK pojasa za sigurnost u svojem vozilu, traju desetak sekundi. Možda par sekundi duže za podešavanje rečenoga u tuđem automobilu.
U čemu se sastoji VSUPZ rutina?
VRATA - Kada vozač uđe u automobil, odgovoran je da sva vrata budu dobro zatvorena, pogotovo ako vozi suputnike. Kratka provjera signalne svjetiljke ili piktograma na komandnoj ploči ili ekranu (moguće je i zvučno upozorenje ukoliko sva vrata nisu pravilno zatvorena) mora postati rutinom. Bez te rutinske provjere vozač ne smije uključiti motor u rad i pokrenuti vozilo. Ako neka od vrata nisu dobro zatvorena i to zahtijeva izlazak iz vozila, vozač mora provjeriti unutarnje ogledalo i situaciju iza automobila, lijevo vanjsko ogledalo i situaciju s lijeve strane vozila, pogledati preko lijevog ramena (mrtvi kut) i tek kada utvrdi da nema vozila, ručicu za otvaranje vozačevih vrata hvata desnom rukom, potom otvara vrata i izlazi iz automobila.
SJEDALO - Sjedalo se podešava tako da vozač ima najbolji pregled iz, oko i iza automobila, da udobno sjedi. Ispravno podešeno sjedalo (podešavanje udaljenosti, visine sjedala i nagiba naslona) provjerava se pritiskom lijeve noge na papučicu spojke, a pri tome koljeno je blago savijeno. Udaljenost sjedala mora biti tako podešena da vozaču omogućuje dohvat komandi vozila i bez odizanja leđa od naslona sjedala. Glava lagano dodiruje naslon za glavu čija je visina (sredina naslona) približno u ravnini s ušima vozača.
UPRAVLJAČ - Položaj upravljača treba podesiti tako da su ruke položene na krajevima upravljača, a laktovi blago savijeni. Položaj upravljača mora osigurati lagano upravljanje.
POJAS - Vozač je dužan pravilno pričvrstiti pojas. Njegova visina mora biti podešena tako da pojas leži zategnut preko ramena, prsa i krila vozača. Pojas ne smije biti zategnut preko vrata. Vozač mora provjeriti imaju li sve osobe u automobilu propisno pričvršćene pojaseve i ako ne, upozoriti suputnike da to učine. Posebno treba voditi računa o smještaju djece u automobil i njihovo pravilno vezivanje pojasevima, ovisno o visini djeteta.
ZRCALA - Sjedeći u normalnom položaju leđima naslonjen na naslon sjedala vozač mora provjeriti položaj unutarnjeg zrcala i po potrebi ga namjestiti rukom u položaj najbolje preglednosti kroz stražnje staklo, odnosno tako da može vidjeti cijelo stražnje staklo automobila (što manje unutrašnjosti automobila). Po potrebi očistiti unutarnje zrcalo. Lijevo vanjsko ogledalo namjestiti ručicom ili električnim prekidačem tako da horizont (točka u kojoj cesta nestaje u daljini) bude u središtu zrcala. Zrcalo treba zahvaćati što manji dio bočne strane vašeg automobila u desnoj (unutarnjoj) strani ogledala. To omogućuje pogled na više ceste iza sebe. Na isti način namješta se i desno vanjsko zrcalo. Horizont treba biti u središtu ogledala. Zrcalo treba zahvaćati što manji dio bočne strane vašeg automobila u lijevoj (unutarnjoj) strani zrcala. Korisno je podesiti desno vanjsko zrcalo malo niže od lijevog zrcala. To omogućuje bolji pogled na rubnjak (rubni kamen) ili crtu (oznaku na kolniku) dok vozač parkira vozilo vožnjom unatrag.
.....
Autor: Nenad Zuber (http://www.sigurno-voziti.net)