stu 2019
Dio se vozila registrira u Hrvatskoj i nakon nekog vremena se odjavljuju iz registra i izvoze u inozemstvo. Ova je pojava poznata u svim “novim članicama” EU
Tržište novih automobila nakon velikog pada koji nas je godinama pratio od gospodarske krize 2008. godine i rekordne godine s 88.500 registracija osobnih automobila, u posljednje je dvije godine relativno stabilno. Primjerice, 2017. godine u Hrvatskoj je registrirano 50.769 osobnih automobila, dok je u 2018. godini uz porast od 18,25 posto registrirano 60.041 osobnih automobila.
Brojke izgledaju još bolje ako osobnim automobilima dodamo i laka gospodarska vozila (LKV). Tada su lani zabilježene 69.173 registracije.
Ove brojke izgledaju zaista dobro, ali već duže vrijeme upozoravamo da se ne radi o stvarnom stanju na tržištu jer su u toj masi vozila i rent-a-car automobili koji zauzimaju velik dio prodajnog kolača, ali i vozila koja se iz različitih razloga u roku od 60 dana od registracije odjavljuju. Među njima su salonska i test vozila te vozila djelatnika autokuća, kao i takozvane dnevne registracije kojima trgovci žele ispuniti planiranu količinu ili udio na tržištu za određenu marku, a među ta vozila spadaju i vozila za izvoz. Dio se vozila registrira u Hrvatskoj i nakon nekog vremena se odjavljuju iz registra i izvoze u inozemstvo. Ova je pojava poznata u svim “novim članicama” EU među kojima je, primjerice, Slovenija rekorder s oko 40% vozila u reizvozu, a slično se događa i u Mađarskoj, Češkoj i Slovačkoj gdje se reizvoz kreće između 25 i 30 posto.
Prema podacima dostupnima Večernjem listu, u 2018. su odjavljena 19.873 osobna automobila i LKV-a od ukupno registrirana 69.173 nova vozila, odnosno čak 28,7 posto. Zanimljivo je vidjeti koje marke vozila odjavljuju vozila, a koje to ne rade. Primjerice, već godinama najprodavanija marka automobila u Hrvatskoj je Volkswagen.
Lani je VW imao 10.271 registraciju i time udio u cjelokupnom tržištu od 14,8%. Ali, VW je u 2018. imao i 4026 odjava vozila (39,2%) pa je bez odjavljenih vozila na 6245 registracija odnosno 12,7%. I VW-ov vjerni pratitelj Renault je od 7746 registracija u 2018. imao 30% (2327) odjava, ali je bez tih odjava s 5419 registracija bliži VW-u s 11 posto udjela na tržištu.
Puno odjava imaju i ostali lideri na tržištu Opel (34,2 posto) i Škoda (38,7%), nešto manje Peugeot (22,5%) i Citroen (21,6%), Dacia (20,2%) i Hyundai (15,3%). Ford je na 42,2% odjava, a Fiat na 59,9%. Apsolutni rekorder po odjavama automobila je Seat, koji je od 1404 registrirana auta u 2018. odjavio 1331, odnosno čak 80,6%. S druge strane, od privatnih osoba najbolje prodavana marka u Hrvatskoj - Suzuki, čije automobile kupuju 55% građani, a 45% tvrtke - od ukupno 3813 registracija u 2018. godini zabilježila je 59 odjava automobila odnosno samo 1,5%.
Još manje odjava, ali s puno manje registriranih automobila, imaju Mitsubishi (1,4%), Honda (0,6%) i Subaru (0%), a među marke s najmanje odjava spadaju i Kia (4,6%), Mazda (3,6%), Volvo (3,7%), Land Rover (1,9%)... Marke s najviše odjava po udjelu su uz spomenute Seat, Fiat i Ford, još i Jeep s 65,9 posto udjela odjava i Mini s 43,4 posto.
......
Izvor: Večernji list
Autor: Mladen Milčić