KOMENTAR: Ako nas ne vide, neka nas čuju - dozvolite nam!

U trenutku pisanja ovoga članka-osvrta,.u tijeku je očevid na D3, smrtno stradali motociklist, četvrti danas, šesta žrtva u prometu u posljednja 24 sata.

Uvijek kada pišem, nastojim biti objektivan, ne napadati one koji nisu krivi, ne biti kritičan prema institucijama koje ili su potkapacitirane ili su im „vezane ruke“.

Kako sam već ranije pisao, održali smo besplatni poligon sigurne vožnje za motocikliste u Novom Vinodolskom. Tamo sam izrekao rečenicu „Ne postoji križanje u svijetu u kojem motociklist ima prednost“ .Zašto? Vidjeti ćete na poligonu. Tamo smo demonstrirali zaustavni put kočenja pri brzini od 55 km/h ,što on uključuje ali i dali slikovit prikaz što znači za zaustavni put zakonski dozvoljena koncentracija alkohola u krvi od 0,5 promila (produljuje ga za dodatnih 14m).

Polaznici koji su bili na poligonu, poslali su nam prvo poruke zahvale jer su usvojili ono što su čuli ali i poslali autorski video iz prometa koji im se dogodio nedugo nakon poligona,poštivali su ograničenje brzine, vozili tehnički ispravan motocikl i iz videa je razvidno što se moglo dogoditi da su u križanje ušli sa „sigurnošću da imaju prednost“ ili da „nitko neće proći kroz crveno svjetlo na semaforu“. Tragedija se izbjegla isključivo pažnjom i sposobnošću vozača motocikla. Ostale sudionike ne komentiram jer su nam ovo „redovne“ situacije u prometu. Nažalost. 

Molim sa pažnjom pogledati video priloge autora Mladen Sedinić i J.Janeković

Javno sam se odrekao uvijek i nastaviti ću to činiti i dalje, onih koji voze bez vozačke dozvole, bez kacige, pod utjecajem alkohola ili droga, onih koji višestruko krše ograničenje brzine jer svjesno ugrožavaju sebe i druge sudionike u prometu.

Ono što nas čini različitima je činjenica da smatramo kako je loš potez da se represivnim metodama kreće na ispušne sustave motocikla koji su „preglasni“ a paralelno ne ide na edukaciju motociklista i izmjene zakona o edukaciji motociklista, odnosno kvaliteti istog.

Slažem se da motociklisti (pojedinci) stvaraju ekstremnu buku u gradovima namjerno i svjesno, noću, kad svakom normalnom čovjeku treba odmor i mir, ali se ne slažemo da smo „svi isti“ jer svugdje u svijetu vrijedi izreka „loud pipes save lifes“ („Glasne cijevi, spašavaju živote”). To je apsolutno točno i svatko tko vozi motocikl susreo se sa izjavama tipa „nisam ga vidio“ ,..i nije, vjerujem da nije ali nas je mogao čuti, a nije. Zašto? Jer zakonodavac to ne prepoznaje!

Najlakše je kriviti druge, sustav, način kontrole prometa, prometnice ali uvijek treba polaziti od sebe i prvo ispraviti greške na nama samima. Kako? 

Molim sve motocikliste da „ne poštuju zakon“ i umjesto obvezne samo zaštitne kacige, koriste apsolutno svu zaštitnu opremu(moto čizme,moto jaknu,moto hlače,moto rukavice,zaštitu za bubrege,kacigu-homologiranu)

Molim sve motocikliste da „ne poštuju zakon“ i ne konzumiraju alkoholna pića uopće iako je dozvoljeno 0,5 promila.Tih 0,5 promila Vam zaista neće pomoći puno za veselje, ali hoće za tugu Vaše obitelji ako ste sami sebi svjesno oduzeli 14 metara prostora za manevar izbjegavanja udara (kod brzine od 55km/h, a o većim brzinama ne želim niti navoditi podatke).

Molim sve motocikliste da poštuju ograničenje buke u gradovima noću, ne „pale gume po križanjima noću“, ne turiraju motocikle na mjestima gdje to nije potrebno... Jer, takve ne nazivamo motociklistima već „kafić racerima“ zbog kojih smo svi u „istom košu“, javnost nas poistovjećuje sa Vama ali i oni koji pišu zakone. Zbog vas sada moramo pojašnjavati da je glasan ispušni sustav na otvorenoj cesti jedini spas kod, primjerice, naleta na divljač ili, pak, ostalih sudionika koji kažu da nas nisu vidjeli ali nas čuju!

Neka oni koji kontroliraju razinu buke i traže ateste ispušnih sustava motocikla shvate razliku koju sam naveo, ali i onu da se isto ne kontrolira na ostalim vozilima u prometu.

Naposljetku, ta „buka” koristi primjećivanju dolaska u kolonama. Zabraniti motociklistima prolazak između vozila „tzv.line splitting“ je apsurd, tim više ako se koristi sva gore navedena oprema, a idu nam temperature iznad 30 stupnjeva Celzujusa! Ispod zaštitne kacige temperatura je +65C, molimo ostale sudionike u prometu da ovo imaju na umu!

Zaključno. Više puta pozivao sam na sinergiju struke i znanja,da svi sjednemo „za stol“ i napravimo konkretne mjere za zaštitu života motociklista. Iluzorno je očekivati da, primjerice, Hrvatske ceste maknu bitumenske ispune, postave zaštitne ograde, policija krene kontrolirati korištenje opreme i alkotestirati, a motociklist „doleti“ brzinom od 200 km/h. Takvima ne pomažu niti ograde niti protuklizna svojstva na kolniku niti atestirani ispušni sustav i takvih se trebamo svi javno odreći.

Za takav tip „vlasnika motocikla“ predlažem predavanje na temu „ozljede motociklista bez zaštitne opreme“ koje uključuju sve slike počevši od samog očevida do izjava svjedoka,suza obitelji ali i slika kirurga.Vrlo brzo bi promijenili percepciju brzine i zaštitne opreme

Također, iluzorno je očekivati uspjeh kad, primjerice, kandidat u auto školi,izađe na prometnicu, položi vozački ispit, a nikada nije primjenio, a kamoli čuo da postoji, tehnika obrnutog upravljanja (jedina moguća tehnika za izbjegavanje prepreka, prolaska krivine, spriječavanja izlijetanja u krivini itd…), nikada nije kočio prednjom kočnicom „do kraja“, a upravo to čini u paničnoj reakciji i izlijeće sa prometnice, jer-nije izvježbao. Potrebno je mijenjati sustav edukacije motociklista.

Kako ne bi nitko ovo shvatio kao „napad“ na neku od institucija ili određenu „skupinu“ napominjem kako je jedino rješenje smanjenja stradanja motociklista, sjesti sa svim institucijama u RH ( MUP RH, HAC, HC, Ministarstvo prometa, CVH, HAK, Prometni fakultet…) napraviti konkretne mjere, smjernice i ovim putem sve ih pozivam na konkretan dijalog i konačni start u dobrom smjeru za sve sudionike kako bi se ovakve tragedije spriječile i koliko god vremena nam trebalo. Ni jedna sekunda nije bačena ako spasimo bar jedan život!

Vrlo važno je napomenuti,kad pogledam unatrag 15 godina koliko se već zalažemo za promjene u sustavu, pomaci su vidljivi, volja postoji i hvala im na tome ali…može i mora bolje i odlučnije!

Sretne ceste svima!

...

Tekst: Mladen Stjepan Vitković

Video i fotografija: Mladen Sedinić i J.Janeković