srp 2024
Finska je zemlja koja je smanjila broj smrtnih slučajeva na cestama za značajnih 29% tijekom desetljeća do 2023., dok je prosječni pad u EU-u bio samo 16%.
Priznanje, poznato kao nagrada Indeks sigurnosti na cestama (PIN), prepoznaje napredak Finske u sigurnosti na cestama i dokaz je dugoročnih ciljeva te sveobuhvatne strategije zemlje za poboljšanje sigurnosti na cestama svih sudionika u prometu.
Antonio Avenoso, izvršni direktor Europskog vijeća za sigurnost prometa rekao je:
“U Finskoj kažu 'vahinko ei tule kello kaulassa' što otprilike znači 'nezgode ne dolaze sa zvonom oko vrata'. To može objasniti zašto Finci imaju tako sveobuhvatan i strateški pristup koji nastoji pokriti mnoge različite aspekte opasnosti na cesti. Napori ne prestaju ni kada se pad dogodi; Finska je jedina zemlja u Europi koja provodi detaljnu istragu svakog sudara sa smrtnim ishodom. Čestitamo Finskoj na napretku u posljednjih deset godina i nadamo se da će biti nadahnuti da udvostruče svoje napore kako bi postigli svoje ambiciozne ciljeve za budućnost.”
Napredak EU-a u smanjenju smrtnosti na cestama stagnirao je 2023
Najava se poklapa s novom analizom koju je danas objavio ETSC, a koja pokazuje da je prošle godine na cestama EU-a bilo 20.418 smrtnih slučajeva. To predstavlja smanjenje od samo 1 % u usporedbi s 2022., što je daleko ispod godišnjeg smanjenja od 6,1 % potrebnog za postizanje cilja EU-a od 50 % smanjenja do 2030.
Nakon europskih izbora prošlog tjedna, ETSC poziva na uspostavu EU agencije za sigurnost na cestama, s posebnim ovlastima kao što je upravljanje uvođenjem automatiziranih vozila i provođenje istraga nesreća. Dok drugi glavni načini prijevoza u Europi (zrakoplovni, pomorski i željeznički) imaju posebne agencije EU-a odgovorne za sigurnost, ne postoji takva agencija za cestovni promet.
ETSC također poziva Europsku komisiju da započne rad na novoj reviziji sigurnosnih propisa za vozila kako bi se uzele u obzir brzi napredak sigurnosnih tehnologija i da se nastavi s reformama periodičnih tehničkih pregleda vozila kako bi se osiguralo da se te tehnologije održavaju tijekom životnog vijeka vozila.
Komentirajući sljedeći petogodišnji mandat Europskog parlamenta i Komisije, g. Avenoso komentirao je:
“Sigurnost na cestama ponovno treba biti prioritet. 100.000 ljudi poginulo je na cestama EU-a u posljednjih pet godina, a još 100.000 će umrijeti u sljedećih pet ako se ništa ne promijeni. Novoizabrani zastupnici u Europskom parlamentu i imenovani povjerenici moraju krenuti s radom.”
Sigurnost na cestama u Finskoj
Trenutna finska Strategija sigurnosti u prometu vođena je Vision Zero, tj. da do 2050. nitko ne bi trebao umrijeti ili biti ozbiljno ozlijeđen na cesti, bez obzira na način prijevoza.
Od 2000. Finska je provela nekoliko važnih mjera za poboljšanje sigurnosti na cestama. To uključuje niža ograničenja brzine u većini urbanih područja, izgradnju pješačkih i biciklističkih staza, izgradnju 400 km autocesta, postavljanje automatskih radara za brzinu na gotovo 3000 km glavnih cesta.
Finska nacionalna strategija sigurnosti u prometu 2022. – 2026. ima za cilj sveobuhvatno poboljšati prometne vještine različitih sudionika u prometu i različitih dobnih skupina. Strategija uključuje dva pokazatelja usmjerena na sigurnost djece u prometu: udio škola koje imaju prometno obrazovanje kao dio svog godišnjeg plana; i broj sudara u kojima je sudjelovalo dijete ili mlada osoba.
Finska nacionalna strategija mentalnog zdravlja i program za prevenciju samoubojstava 2020. – 2030. također će doprinijeti poboljšanju sigurnosti u prometu za sudionike u prometu svih dobnih skupina, budući da je u Finskoj davanje prioriteta mentalnom zdravlju još jedan element snažno povezan sa sigurnošću u prometu. Finska je jedna od samo dvije zemlje EU-a koje uključuju samoubojstva na cesti u statistiku smrtnosti na cestama (druga je Estonija). Statistički podaci o smrtnim slučajevima u prometu u Finskoj stoga su veći nego što bi bili da su ti smrtni slučajevi isključeni kao u drugim zemljama.
Finska izvještava o stopama nošenja kaciga na motociklima i mopedima između 99-100%. Policija smije nasumično testirati vozače na alkohol i droge.
Samoprijavljena vožnja pod utjecajem alkohola mnogo je niža od prosjeka EU-a, a prihvaćanje vožnje pod utjecajem alkohola općenito je vrlo nisko. Alkoholne blokade moraju biti ugrađene u sve školske autobuse i školske taksije u Finskoj. Uređaji se također ugrađuju u vozila osuđenih vozača pod utjecajem alkohola kao dio dugotrajnog programa rehabilitacije koji se koristi kao alternativa zabrani vožnje.