srp 2025
Sve je spremno. Kupaći kostimi, kremice i pomade za plažu, fotoaparat, suncobran, ležaljke, maska i peraje su tu, spakirani čekaju da ih ubacite u prtljažnik vašeg automobila, dok klinci nervozno trčkaraju po kući, pitajući kad se kreće. Sendviči za put, također, su tu. Sve je pomno danima planirano i spremno za odlazak na godišnji odmor, no u trenutku kroz glavu prostruji pitanje - koliko je vaš automobil spreman za duži put? Kad ste bili na zadnjem servisu, je li sve ok? Kako se put iz snova ne bi pretvorio u putovanje iz pakla, dajemo vam par savjeta o pripremi vašeg automobila za duže putovanje. Za većinu vozača kratke gradske relacije su standardna vožnja, dok putovanja od par stotina kilometara su pravi izazov, u pravilu jednom godišnje, kad se ide na duži, obično ljetni odmor.
Ako vaš automobil pripada grupi vremešnijih vozila (prosječna starost voznog parka u Hrvatskoj je oko 14 godina, što je puno, i previše, priprema i provjera vozila za duže putovanje uključuje nekoliko ključnih koraka kako bi se osigurala sigurnost, udobnost i pouzdanost tokom puta. Osim automobila pripremite se i vi osobno, kao vozač/vozačica, putujte u dobroj formi za put koji se u ljetnim gužvama može jako odužiti. Isto vrijedi i za suputnike u automobilu.
Evo detaljnog vodiča za pripremu automobila za vožnju na dužim relacijama.
Provjerite sve tekućine u automobilu, osobito ulje!
„Uradi sam” tehnički pregled vozila prije dužeg putovanja započinje provjerom ulja i ostalih tekućina u automobilu. Motorno ulje je na prvom mjestu, provjerite razinu ulja i zamijenite ga ako je potrebno. Jer, u suprotnom, bez dovoljno ulja riskirate veliki kvar na motoru. Naime, svaki motor na unutarnje izgaranje, pa i onaj najnoviji, troši određenu količinu ulja. Uz to, ljeti obično prelazimo velike kilometraže, pa se i ulje više troši. Zato prije puta provjerite razinu ulja u automobilu i svakako stavite dodatnu litru motornog ulja u prtljažnik. Poštujte načelo da se motorna ulja ne miješaju, rabite uvijek od istog proizvođača, a u pričuvi uvijek imajte isto motorno ulje kao i ono koje je trenutačno u motoru. Kad krećete na dulji put, neka vrh štapića za oznaku za ulje bude na oznaci „max”, tad ste sigurni.
Druga provjera se odnosi na hladnjak motora, dobro provjerite nivo rashladne tekućine, pa ukoliko je potrebno, doljevajte do potrebne razine.. Također, u prtljažniku uvijek je dobro imati i kanister destilirane vode, te bocu antifriza, da biste mogli reagirati kad motor „prokuha”, ali onda je već prekasno. Jer, da biste nadolili tekućinu u sustav za hlađenje, što je bolji scenarije kad „zakuha motor” morate pričekati da se motor ohladi, a to će na tridesetak celzijevaca pod otvorenim nebom, ipak, duže potrajati. No ako je motor skroz ostao bez hlađenja on će u potpunosti „zaribati”, a i požar je vrlo izgledan. Ne dopustite da vam se takva stvar na putu dogodi zbog zaboravljivosti, jer osim što će neumitno prouzročiti veliku materijalnu štetu, zbog nedostatka par litara tekućine za hlađenje, ugrožavate vlastiti život i živote suputnika u vozilu, ali i ostalih sudionika u prometu.
Kad ste se uvjerili da imate dovoljno tekućine za hlađenje motora, ako ste vični tome, provjerite i kočnice, odnosno razinu kočione tekućine, ali i- tzv. servisne tekućine. Ako je vaše vozilo automatski mjenjač, provjerite i nivo tekućine za prijenos. Ako ne znate o čemu se radi ili niste sigurni provjerite to u servisu ili kod nekoga tko zna.
Tekućina za brisače za brisače je banalna, ali za dužu vožnju automobila, vrlo značajna. Jer, ljeto je doba mušica i drugih insekta na vjetrobranskom staklu, a ono zbog preglednosti uvijek mora biti čisto. Napunite tekućinu za stakla do vrha. Ne morate se obazirati na proizvođača, jer to je, u stvari, običan razrijeđeni šampon s dodatkom alkohola, bitno je da ne pjeni previše i pravilno čisti prednje i stražnje staklo kabine vozila. Kao i ulje, te vode za hlađenje, preporuka je da i tekućine za stakla uvijek imate u pričuvi.
Provjera tlaka u gumama – obvezna navika dobrih vozača
Gazni sloj gume osigurava trakciju i također pomaže odvesti vodu od vaše gume kako bi mogla ostati u kontaktu s cestom kada pada kiša. Ako su vam gazni slojovi guma istrošeni, mogli biste izgubiti kontrolu nad svojim vozilima, osobito kada je cesta mokra.
Prije dužih ruta koje vaše vozilo mora savladati budite svjesni činjenice da je automobil kad se ide na godišnji najčešće „natovaren do vrha”, a to znači i mnogo veću masu koju moraju nositi gume. Nedovoljna razina tlaka u gumama ima za posljedicu povećanu potrošnju goriva, što rezultira do neravnomjernim trošenjem guma. Oznaka s informacijom o propisanom tlaku nalazi se na okviru vrata ili na poklopcu spremnika goriva, a možete je naći i u uputama automobila. Prvi je test vizualna provjera imaju li gume nekakvih vidljivih oštećenja ili “mjehura”. Takva guma je opasnost na cesti, osobito pod opterećenjem pa, ako niste sigurni, umjesto na put, krenite do vulkanizera.
Nema ništa gore nego da vam svakodnevnu vožnju prekinu problemi s gumama. Kako bismo bili sigurni da je svako putovanje glatko i udobno, navodimo standardne provjere koje možete učiniti kako bi vaše gume bile u ispravnom stanju.
Provjera tlaka u gumama prije duge vožnje može vam omogućiti sigurnije i udobnije putovanje bez brige o izbočenoj gumi. Redovite mjesečne provjere više se odnose na održavanje odgovarajućeg tlaka u gumama kako bi vaše gume duže bile u dobrom stanju. Standardna je preporuka da se tlak u gumama kontrolira jednom mjesečno i uvijek prije dužih vožnji.
Neizbježno je da se gazni sloj gume s vremenom istroši, ali redovito provjeravanje pomaže vam da pratite neravnomjerno ili prekomjerno trošenje koje smanjuje prianjanje i čini vožnju vrlo opasnom. Mjesečne provjere također vam mogu dati do znanja kada je vrijeme za nove gume.
Poravnanje ili balansiranje gume je iduće što valja provjeriti jer neusklađene gume mogu dovesti do bržeg i neravnomjernog trošenja profila, što može ugroziti vašu sigurnost. Provjerite poravnanje guma svaki put kada dovezete automobil na servis kako biste bili sigurni da ćete uvijek imati sigurniju vožnju.
Redovita provjera ravnoteže guma može pomoći u sprječavanju nepravilnog i neravnomjernog trošenja guma, omogućujući vam mirniju i sigurniju vožnju. To će također pomoći da vaše gume traju dulje, čime ćete uštedjeti novac.
Inače, za sigurnu vožnju balansiranje guma se preporuča prvih 5.000 km i nakon svakih 10.000 km
Ventili za gume je iduća „sitnica” koju valja provjeriti.
Ventili su često zanemaren dio pneumatika kod većine automobila ; ventil je vrlo važan za održavanje hermetičnosti vaših guma. Baš kao i ostatak vaše gume, ona će se s vremenom pokvariti i može prouzročiti gubitak zraka, smanjenje pritiska, što je vrlo opasna situacija za sigurnu vožnju..
Kad je o pneumaticima riječ, na duže putovanje ni ne pomišljajte krenuti ako nemate rezervni kotač, jednostavno zato jer ne možete predvidjeti hoće li se guma probušiti ili oštetiti. Ako nemate rezervni kotač, obavezno morate imati pjenu za krpanje guma, što je krajnja improvizacija, ali ponekad je i ona nužna.
Priprema automobila za dužu vožnju je vrlo široka tema. Zato za idući nastavak našeg serijala o prometnoj kulturi najavljujemo drugi dio priče o pripremama vozila i vozača za duža putovanja.
...
Autor članka: Petar Kolovrat
Ilustracija: AI generirano