METEO UVJETI: Iznenadna kiša ili ljetna oluja – kako sigurno voziti?

U uvjetima vožnje po kiši uvijek je postoji opasnost naleta na veću vodenu površinu (lokvu), čime automobilske gume mogu u dodiru s vodenom površinom stvoriti vodeni klin ili aquaplaning. Kako tada postupiti?


Postoje dani, kao što se to dogodilo upravo danas, da se početak radnog dana „poklopi” s lošim uvjetima na cesti, ljeti su iznenadni iznenadni pljusak očekivana pojava i oluje. Stručnjaci prometne sigurnosti kažu „otežani uvjeti na prometnicama”, a kao je upravo stalno prilagođavanje uvjetima na cesti, počevši od vozača vozila, pa do svih sudionika u prometu, jedno od temeljnih načela sigurnosti u prometu, pozabaviti ćemo se tehnikama vožnje kad pada kiša.

Na kišu vozači reagiraju dvojako. Većina njih, jednostavno, ignorira stanje na cesti i voze uobičajeno kakao su navikli, do istodobno neki se vozači boje vožnje po kiši, iako za to uopće nema razloga. Treba samo slijediti nekoliko savjeta – pa vam i kišni dani za volanom mogu biti vrlo ugodni. Iako statistika kaže da se najviše (teških) nesreća događa po lijepom vremenu, sljedeći će vam savjeti pomoći da budete sigurni i dok pada kiša.

Vožnja u kišnim uvjetima može biti opasna ako se ne poduzmu odgovarajuće mjere opreza. Da biste osigurali sigurnu vožnju kada pada kiša, sljedeće preporuke su od ključne važnosti:

Prije svega, tu je vidljivost, pregled iz vozila, što znači da se prije vožnje po kiši pobrinite da iz automobila dobro vidite, jer vlaga često zarosi stakla. Recept za to je krajnje jednostavan. Malo otvorite stakla da se izjednači vlažnost zraka. Ako u automobilu imate klimu, uključite je jer klima također suši zrak. Zatim poštujte činjenicu da sigurnosnu udaljenost treba prilagoditi klizavim prilikama, i nikako se ne oslanjajte na činjenicu da su vaši refleksi još dobri. Dobri vozači poštuju maksimu koja glasi „nije teško brzo voziti, već je teško brzo se zaustaviti!”.

Automatizirana pomoć sigurne vožnje u kišnim uvjetima

Suvremeni automobili imaju puno tehničkih pomagala za sigurnu vožnju pa se s razlogom postavlja pitanje koliko vam može pomoći suvremena tehnologija u prevladavanju izazova koji donosi vožnja automobila za vrijeme padanja kiše?

Vozaču od velike koristi mogu biti suvremeni sistemi asistencije, ali trebamo biti svjesni da tehnologija nije svemoguća. Pomoću farova LED tehnologije koji u skladu s mogućnostima automatski vrše promjene između oborenih i dugih svjetala ne možete pogriješiti, jer ste vidljiviji na cesti, a istovremeno i vi puno bolje vidite. Zatim je tu radarski tempomat, koji automatski čuva udaljenost do vozila ispred vas. Posebno ako je vozilo ispred vas loše osvijetljeno, uočit će ga prije nego ljudsko oko i početi blagovremeno smanjivati brzinu. Po kiši je koristan i sistem za sprječavanje nenamjernog skretanja s vozne trake, poznat i pod nazivom Lane Assist. No ipak, oba spomenuta i vrlo korisna pomagala izvjesit će bijelu zastavu predaje ako je pljusak doista jak, te je u tom slučaju potrebno opet potpuno uzeti uzde u svoje vozačke ruke.

Put kočenja je bez obzira na gume na kotačima duži nego po suhom vremenu, no pomaže ako gume imaju što više profila. Također je važno da gume nisu prestare. Više od pet sezona stare gume otvrdnu, što je vrlo loše na vožnju po mokrim i skliskim kolnicima. U tom se slučaju put kočenja može povećati za trećinu i više.

Vodeni klin – najveći izazov vožnje po kiši

U uvjetima vožnje po kiši uvijek je postoji opasnost naleta na veću vodenu površinu (lokvu), čime automobilske gume mogu u dodiru s vodenom površinom stvoriti vodeni klin ili, kako se to u Hrvatskoj lijepo kaže - aquaplaning. Za one koji to srećom još niste iskusili: to je trenutak, kada se s prevelikom brzinom dovezete na veću količinu vode – to može biti veća mlaka ili mani potočić preko ceste ili ste samo prebrzi u odnosu na trenutnu količinu vode na cesti – a gume gube kontakt s podlogom.

Ako se to dogodi valja ostati priseban. Ne paničariti, nego uz manje ispravke s upravljače prebroditi neugodnu podlogu, jer bi panično okretanje upravljača moglo prouzročiti i nekontrolirano kretanje automobila, a to je siguran put u prometnu nesreću. Jer, naletom na vodeni klin prednji kotači „plivaju”, čime ne mogu utjecati na smjer automobila, no kad opet dođu u kontakt s podlogom, auto će s trzajem skrenuti tamo kuda su kotači okrenuti. Možete se spasiti i korištenjem sklopke, jer ćete tako odvojiti motor od kotača i time odteretiti pogonske kotače od dodatnih sila, koje bi mogle prevagnuti na stranu proklizavanja, a upravljač pustite što više na miru, odnosno samo ga nježno okrećite u smjer u kome želite da auto skrene kada kotači opet dobiju kontakt s podlogom. Osim toga promatrajte cestu ispred sebe. Veće količine vode koje uzrokuju vodeni klin, obično se mogu vidjeti unaprijed. Druga značajna preporuka je da ako naletite na vodeni klin (aquaplaning), ne smijete ni naglo kočiti, jer vas to, logikom fizike kretanja vozila, može zanijeti kad kotači ponovno dobiju kontakt s podlogom. Pritisnite papučicu sklopke da se pogonski kotači slobodno okrenu, a istovremeno maknite nogu s papučice za gas i vozite ravno, dok auto opet ne dobije kontakt s podlogom.


Oprez je suština sigurne vožnje po kiši

Od ostalih savjeta vozačima za sigurnu vožnju po kiši stručnjaci ističu oprez u prometu i tehničku ispravnost vozila. Zato morate biti posebno oprezni kada kiši nakon duljeg razdoblja suhog vremena. Naime, ako padalina nije bilo tijekom dužeg vremenskog razdoblja, tada se na kolniku nakupi prašina, motorno ulje, masnoća i druge nečistoće, a kad se sve to pomiješa s vodom, cesta postane vrlo klizava. Naravno, da jaka kiša sve to ispere, no za to kišno samočišćenje prometnica potrebno je vrijeme. Zato je vožnja tijekom pljuska i prvih nekoliko sati kiše puna izazova. U istom konetkstu samorazumljivo je redovito održavanje brisača. Tu vrijedi pravilo da kada brisači počnu ostavljati neobrisane tragove (crte), vrijeme je za zamjenu. Također, osigurajte uvijek u automobilu dovoljnu količinu tekućine za pranje stakala. To će pomoći prije svega kod slabe kiše, odnosno kad je kolnik zamašćen.

Nadalje, kada vozite po kiši izbjegavajte rub ceste, jer se tamo često nakuplja voda, vozite po sredini svoje vozne trake, a ako ispred sebe vidite veliku lokvu, pokušajte je izbjeći ili se zaustaviti ispred nje, jer je teško procijeniti njezinu dubinu i što se skriva u njoj. Pritom izbjegavajte nagle manevre, jer biste mogli izgubiti nadzor nad vozilom. Ako u lokvu uđete samo s jednom stranom automobila, auto se može početi zanositi, a ako vozilom uđete u preduboku lokvu, voda može oštetiti električne sustave ili motor. Također, izbjegavajte vožnju preblizu velikih teretnih vozila ili autobusa, jer ispod njihovih velikih kotača u velikoj širini se raspršuje voda, što vam još dodatno smanjuje vidljivost. Također pazite prilikom pretjecanja tih vozila. Ako to ipak činite, napravite to vrlo oprezno!

Ako vaš automobil ima dnevna svjetla, provjerite jeste li sa stražnje strane vozila uopće osvijetljeni, jer pojedini tipovi automobila su u to modusu rada svjetala su osvijetljeni samo sprijeda, stoga upalite oborena svjetla kako bi vas i vozači iza vas vidjeli.

Naposljetku, ono što je možda trebalo prvo reći - smanjite brzinu! Kad kiša jako pada, doista je teško je vidjeti druga vozila, prometne znakove i cestu, pa se uvijek savjetuje smanjenje brzine. Vozite polaganije, jer ako vozite prebrzo, trebat ćete više vremena za zaustavljanje ili prilagođavanje uvjetima na cesti.

Kad je o vožnji u kišnim uvjetima riječ, u urbanim naseljima obratite pozornost i na druge sudionike u prometu, osobito na pješake i bicikliste, kako ih ne biste zalili vodom prilikom vožnje preko lokvi na kolniku. Smanjite brzinu i pokušajte zaobići mlake i voziti dalje od ruba ceste.

...

Autor članka: Vidmir Raič

Fotografija: Petar Kolovrat