Mala povijest cestovne prometne sigurnosti

Povijest promjena u cestovnoj sigurnosti duga je i razvija se, oblikovana tehnološkim napretkom, društvenom sviješću i vladinim politikama. Evo općeg pregleda ključnih prekretnica u razvoju promjena u cestovnoj sigurnosti:

 

Rane ceste (prije 20. stoljeća): Najranije ceste često su bile primitivne i dizajnirane za konjske zaprege. Briga za sigurnost bila je minimalna, a nesreće su bile relativno rijetke zbog slabog prometa.

 

 

Automobilsko doba (rano 20. stoljeće): S porastom automobila, sigurnost na cestama postala je sve veća briga. Nesreće su se povećale kako su se povećavale brzine vozila i opseg prometa. Vlade su počele provoditi osnovna prometna pravila i propise, poput prometne signalizacije i znakova za zaustavljanje, kako bi poboljšale sigurnost.

 

 

Uvođenje prometnih zakona (1920-1930-ih): 1920-ih i 1930-ih, zemlje su počele provoditi službene prometne zakone i propise za upravljanje vozilima i uspostavljanje osjećaja reda na cestama. Tijekom tog razdoblja uvedena su ograničenja brzine, vozačke dozvole i standardizirani prometni znakovi.

 

 

Sigurnosni pojasevi (1950-1960-e): Sredinom 20. stoljeća sigurnosni pojasevi uvedeni su kao glavna sigurnosna značajka u vozilima. U početku su bili dostupni samo kao dodatna oprema, ali kako je njihova učinkovitost u sprječavanju ozljeda postala očita, postali su obvezni u mnogim zemljama.

 

 

Svijest o vožnji u pijanom stanju (1970-1980-e): Kao odgovor na sve veći broj nesreća uzrokovanih vožnjom u pijanom stanju, uvedene su kampanje podizanja svijesti i stroži zakoni kako bi se obeshrabrila vožnja pod utjecajem alkohola. Alkotest je postao uobičajeni alat za provođenje zakona za procjenu razine alkoholiziranosti vozača.

 

 

Zakoni o obveznim sigurnosnim pojasevima (1980-1990-e): Tijekom tog razdoblja mnoge su zemlje počele nalagati obaveznu upotrebu sigurnosnih pojaseva za sve putnike u vozilima. Ovo je bio ključni korak u smanjenju smrtnih slučajeva i ozlijeđenih u prometnim nesrećama.

 

 

Sigurnosna sjedala za djecu (kasno 20. stoljeće): Uvođenje sigurnosnih sjedalica za malu djecu značajno je poboljšalo njihovu zaštitu u prometnim nesrećama. Zakoni koji zahtijevaju korištenje sigurnosnih sjedalica za djecu u vozilima doneseni su u mnogim zemljama.

 

 

Poboljšano projektiranje cesta (kasno 20. stoljeće): Vlade su se počele usredotočavati na poboljšanja dizajna cesta kako bi povećale sigurnost. To je uključivalo mjere kao što su postavljanje barijera, poboljšanje rasvjete i modificiranje raskrižja kako bi se smanjio rizik od nesreća.

 

 

Sustavi protiv blokiranja kotača (ABS) i zračni jastuci: Krajem 20. stoljeća i početkom 21. stoljeća, sustavi protiv blokiranja kotača i zračni jastuci postali su standardne sigurnosne značajke u mnogim vozilima, dodatno poboljšavajući zaštitu putnika u slučaju sudara.

 

Napredak u tehnologiji vozila: Moderna vozila sada dolaze opremljena širokim rasponom sigurnosnih tehnologija, kao što su elektronička kontrola stabilnosti, sustavi upozorenja o napuštanju trake, automatsko kočenje u nuždi i prilagodljivi tempomat, koji su dizajnirani za sprječavanje nesreća i smanjenje njihove ozbiljnosti.

 

 

Svijest o ometenoj vožnji (21. stoljeće): S porastom pametnih telefona i drugih naprava, ometana vožnja postala je značajan sigurnosni problem. Vlade i skupine za zagovaranje počele su podizati svijest o opasnostima korištenja mobilnih uređaja tijekom vožnje i uvele su zakone koji obeshrabruju takvo ponašanje.

 

 

Vizija nula i inicijative za sigurnost na cestama: Posljednjih su godina mnogi gradovi i zemlje prihvatili pristup Vizije nula, s ciljem uklanjanja smrtnih slučajeva i teških ozljeda u prometu kombinacijom poboljšanog dizajna cesta, poboljšane provedbe, obrazovanja javnosti i tehnologije.

 

Razvoj promjena u cestovnoj sigurnosti i dalje je stalan proces, jer vlasti i organizacije rade na smanjenju prometnih nesreća i čine prijevoz sigurnijim za sve. Očekuje se da će napredak u tehnologiji autonomnih vozila i pametnoj infrastrukturi igrati značajnu ulogu u oblikovanju budućnosti sigurnosti na cestama.