ANALIZA: Peti Nacionalni program sigurnosti cestovnog prometa

Objavljujemo četvrti dio velike analize organiziranog nastojanja poboljšanja razine sigurnosti cestovnog prometa u Hrvatskoj autora Nenada Zubera

 

Peti Nacionalno program donesen je po prvi puta za desetgodišnje razdoblje i to od 2011. do 2020. što se poklapa s trajanjem globalne kampanje Desetljeće sigurnosti cestovnog prometa.

 

Okvir za novi Nacionalni program sigurnosti cestovnog prometa Republike Hrvatske temelji se na odredbama i smjernicama Moskovske deklaracije iz 2009. godine [4], Deklaraciji Ujedinjenih naroda 62/244 [5] i na temelju toga usvojenom 4. Akcijskom programu Europske komisije.

 

Promocija Nacionalnog programa bila je 11. svibnja 2011. godine, čime je usklađena s globalnom promocijom i početkom aktivnosti Desetljeća akcije za sigurnost. Po prvi puta Program utvrđuje nositelje provedbe svake planirane aktivnosti za cijelo razdoblje trajanja. Nacionalni program provodit će se u dvogodišnjim međurazdobljima, nakon proteka svakog međurazdoblja sačinit će se izvješće o provedenim aktivnostima i ocijeniti učinci svake pojedine aktivnosti, a valorizacija učinaka bit će temelj za eventualnu korekciju ciljeva, aktivnosti, nositelja, sunositelja, ili rokova za realizaciju ciljeva za sljedeće izvještajno razdoblje.

 

On u svom operativnom dijelu obuhvaća sve subjekte kojima je djelokrug rada na neki način vezan za sigurnost cestovnog prometa. To znači da u njegovom provođenju sudjeluju ministarstva, stručne organizacije, strukovne udruge, udruge građana i svi ostali koji mogu dati doprinos postizanju spomenutog cilja.

 

Ovaj Nacionalni program osim kvalitativnih i kvantitativnih ciljeva jasno utvrđuje i viziju kojoj se teži - Drastičnom smanjenju smrtnog stradavanja i teškog ozljeđivanja u prometu, smanjenju visokih troškova prometnih nesreća, poboljšanju zdravlja i kvalitete života te sigurnoj i održivoj mobilnost.

 

Ako je u referentnoj 2010. godini bilo 426 smrtno stradalih u prometu, ili 9,7 na 100.000 stanovnika, Republika Hrvatska je tim NPSCP uskladila svoj cilj s europskim, a to je smanjenje broja poginulih u prometnim nesrećama za 50% do 2020. godine, odnosno 213 poginulih osoba. Nažalost, taj se cilj nije ostvario kao i u većini europskih država. Ovakav, ambiciozno zacrtani cilj moguće je ostvariti ukoliko se sve razine društva uključe u njegovu realizaciju i daju mu stvarnu, a ne samo deklarativnu podršku.

 

Ukupan broj poginulih osoba u RH u razdoblju od 2011. do 2019.

 

Za dostizanje postavljenog cilja, jasno su definirana područja rada: Promjena ponašanja sudionika u prometu, Bolja cestovna infrastruktura; Sigurnija vozila; Učinkovitija medicinska skrb nakon prometnih nesreća i ostalo.

 

Područja rada NPSCP RH 2011.-2020.

 

Za svako područje djelovanja navedene su specifične aktivnosti, a za svaku aktivnost određene su konkretne mjere koje će se provoditi, kao i faze provedbe i subjekti koji su odgovorni za provođenje.

 

Specifične aktivnosti za neka područje djelovanja NPSCP RH 2011.-2020.

 

Primjer konkretnih mjera, status u provedbi i odgovorni za provođenje za specifičnu aktivnost nekog područja djelovanja NPSCP RH 2011.-2020.

 

Za nositelja Programa Vlada RH odredila je Ministarstvo unutarnjih poslova, dok će za djelotvorniju provedbu Programa, a na prijedlog ministarstava i stručnih organizacija, ministar unutarnjih poslova imenovao je radnu skupinu. Članovi radne skupine, uz MUP, su predstavnici Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa, Ministarstva zdravstva i socijalne skrbi, Ministarstva pravosuđa, Hrvatskog autokluba, Centra za vozila Hrvatske, Hrvatskih cesta i Hrvatskog ureda za osiguranje.