velj 2025
Prateći rasprave između država članica EU-a i Europskog parlamenta o novim prijedlozima direktive EU-a o vozačkim dozvolama tijekom posljednjih nekoliko mjeseci stručnjaci za sigurnost cestovnog prometa upozoravaju da će Europa pokrenuti promjene koje će imati dalekosežne negativne učinke na sigurnost na cestama u godinama koje dolaze. Riječ je o aktualnoj raspravi o dobnoj granici za mlade vozače.
Zakonodavstvo je složeno i pokriva širok raspon područja, naša glavna briga je jednostavna: smanjenje dobi do koje možete voziti bilo koju vrstu motornog vozila povećat će rizike za vozače, njihove putnike i druge sudionike u prometu. U trenutnoj točki pregovora moguće je da će EU na kraju dopustiti mlađim vozačima kamiona, mlađim vozačima autobusa i djeci od 16 godina da voze automobile opremljene limitatorima brzine.
Postavlja se pitanje - kako smo došli ovdje? Počnimo s kamionima. Godinama je preporučena najniža dob za vožnju kamiona u EU bila 21 godina. Međutim, u većini država članica sada je moguće osposobiti se s 18 godina za stjecanje potvrde o stručnoj osposobljenosti (CPC) koja dopušta vožnju kamiona. Prema ETSC-ovoj analizi dostupnih podataka iz zemalja poput Finske, Njemačke i Poljske (gdje već možete voziti kamion pod određenim uvjetima s 18 godina) – ovi mladi vozači (ispod 21 godine) imaju mnogo veću vjerojatnost da će biti uključeni u nesreću. To ne treba čuditi jer mladi imaju mnogo manje iskustva u vožnji cestama, njihov mozak još nije u potpunosti sazrio i skloniji su riskirati. Možda su prošli dodatno stručno osposobljavanje, ali to nije dovoljno za suzbijanje dodatnih rizika povezanih s mladošću i neiskustvom.
Europska komisija sada je predložila da se 17-godišnjacima dopusti da počnu voziti kamione u pratnji. Zabrinjavajuće, njegova procjena utjecaja nije istražila bi li to bilo sigurno u konkretnom slučaju profesionalne vožnje kamiona – svoje je stajalište temeljila isključivo na dokazima o shemama praćenja vožnje za automobile u Njemačkoj – što je potpuno druga domena, i to u samo jednoj od 27 država članica EU-a.
„Omogućavanje 17-godišnjacima da počnu s obukom rezultirat će sve većim brojem mlađih vozača koji će se kvalificirati za vožnju kamiona ubrzo nakon svog 18. rođendana. Ishod će se računati u brojke o smrtnim slučajevima i teškim ozljedama. U najmanju ruku, države članice trebale bi zahtijevati da takav program bude neobavezan za uvođenje vlada, a ne obavezan kao što žele Komisija i Europski parlament. U idealnom slučaju, preporučena minimalna dob za vožnju kamiona trebala bi ostati kakva jest”, upozorava Ellen Townsend, direktorica prometne politike u ETSC-u.
Minimalna preporučena dob za vožnju autobusa u EU-u trenutno je 24 godine – čak i više nego za vožnju kamiona. Sada postoji rizik da će i to biti smanjeno na samo 18 – iako uz neka ograničenja koliko se daleko mogu voziti i ograničenja međunarodne vožnje. Ali smanjenje minimalne dobi za vozače autobusa također je greška. Podaci ponovno pokazuju da mlađi vozači predstavljaju preveliki rizik. U slučaju autobusa teret je također znatno skuplji. U ovom slučaju države članice se čine otpornijima na promjenu. Nadamo se da će ostati pri svome i ostaviti trenutnu minimalnu dob kakva jest.
Automobili za djecu?
Švedska već godinama ima opskurnu kategoriju vozila poznatu kao A-traktor koja omogućuje 15-godišnjacima da voze automobile i kamionete modificirane, ako je potrebno, da nemaju više od dva sjedala, a najveća brzina ograničena na 30 km/h.
U Finskoj je 2020. vlada pokrenula plan da se 15-godišnjacima dopusti vožnja manjih automobila (do 1500 kg) opremljenih limitatorom brzine postavljenim na 60 km/h, ali Europska komisija blokirala je prijedlog za takozvane ‘lake automobile’.
Umjesto da trajno zabrani te anomalije, Europska komisija odlučila je proširiti koncept na mlade diljem EU-a kao dio predložene izmjene direktive o vozačkim dozvolama kako bi se 16-godišnjacima omogućilo dobivanje B1 dozvole, što im omogućuje da voze bilo koji automobil težine do 2500 kg pod uvjetom da je ugrađen limitator brzine koji sprječava vozilo da ubrzava iznad 45 km/h.
Automobili za mlade vozače u Švedskoj nisu sigurna vozila. Često ih se tehnički modificira kako bi se postigle mnogo veće brzine. Kada voze s ispravnim limitatorom brzine, mogu izazvati opasne situacije kada ih druga vozila pokušaju prestići na cestama gdje je pretjecanje teško i rizično.
Širenje vožnje automobila na 16-godišnjake diljem EU-a imat će negativne posljedice za zdravlje, okoliš i sigurnost u godinama koje dolaze. Neovlašteno diranje u graničnike brzine gotovo je nemoguće spriječiti i teško ga je provesti uz pomoć trenutne tehnologije. Automobili za djecu su još jedna neshvatljiva zabluda.
Ograničenja vožnje pod utjecajem alkohola za mlade vozače
Postojale su jedna ili dvije zrake svjetla u izvornim prijedlozima Komisije. Jedna je bila zabrana alkohola u cijeloj EU za mlade vozače i vozače početnike kao dio novog pravila o "probnom roku". No čak bi se i ovaj skromni prijedlog mogao suočiti s kamenom za sjeckanje zahvaljujući državama članicama koje zapravo podržavaju niže granice alkohola opirući se tom potezu zbog "supsidijarnosti" - tj. ne žele da Komisija postavlja pravila. Ovo je maloumno gledište. Zabrana alkohola mladim vozačima prije vožnje u cijeloj Europi bila je prilika za uvođenje jednostavnog pravila koje je lako slijediti koje bi većina javnosti pozdravila. Riječju, propuštena prilika ako je ikad postojala. Ipak, još nije kasno da se poboljša konačni dogovor o Direktivi o vozačkim dozvolama, još ima vremena da se predomislimo i spasimo živote. Nedvojbeno je da su ovakvi prijedlozi posljedica kroničnog nedostatka vozača kamiona i autobusa, osobito u razvijenim europskim zemljama, no nije dobro da se problemi tržišta radne snage rješavaju nauštrb prometne sigurnosti.
Vidmir RAIČ