lip 2024
Sindikat biciklista je uz pomoć volonterki i volontera proveo veliku akciju brojanja biciklističkih svjetala na području Grada Zagreba. Utvrdili su da postotak građana i građanki Zagreba koristi svjetla na biciklu na najvećem uzorku od 2015 vozača/vozačica bicikla, a proveli su posebno mjerenje za dostavljače koji koriste bicikl kao sredstvo za rad.
Sudjelovalo je 18 volonterki i volontera koji su utrošili 12 sati i 18 minuta vremena na 32 različite lokacije, a dobiven je uzorak od 1209 vozača i vozačica bicikala.
Čak 42 posto svih vozača i vozačica bicikala nije koristilo nikakvu rasvjetu prilikom vožnje, dok je onih koji imaju polovična ili oba uredna svjetla bilo ukupno 58 posto . Od toga je oba uredna svjetla imalo njih 36 posto , a samo jedno 22 posto .
Ove godine su i prvi put uveli posebnu kategoriju promatranja unutar opće biciklističke populacije, brojana je osvijetljenost dostavljača na biciklima. Od njih 226 najviše ih je imalo samo jedno svjetlo, čak 46 posto . Oba uredna svjetla su imali njih 24 posto, a bez svjetala ih je bilo 30 posto .
Iako je broj biciklistica na cestama osjetno manji, one su i dalje odgovornije od svojih muških kolega. Veći postotak biciklistica ima oba svjetla ispravna, a mnoge imaju barem jedno svjetlo. Samo 34 posto biciklistica je potpuno neosvijetljeno, dok je taj postotak kod biciklista čak 45 posto.
Naglašavamo da službena mjerenja ne postoje te da Sindikat samostalno provodi ovo istraživanje od 2015. godine. Ove godine smo zabilježili najveći broj mjerenja (broj individualnih opažanja i trajanja promatranja)! Zahvaljujemo svima koji su se odazvali i sudjelovali u akciji i pozivamo da nas i dalje podržavate na ovakav način kako bismo zajedno unaprijedili biciklistički promet, pri čemu je sigurnost u vožnji njegov vrlo važan dio.
Vjerujemo da će ovakve aktivnosti potaknuti naše sugrađane da promijene navike i koriste svjetla zbog vlastite sigurnosti, ali i sigurnosti ostalih sudionika u prometu.
Pravila o biciklističkim svjetlima u Hrvatskoj:
- Od sumraka do zore, te u uvjetima smanjene vidljivosti (npr. magla, kiša, snijeg) bicikl mora imati uključeno bijelo svjetlo na prednjoj strani i barem jedno crveno svjetlo na stražnjoj strani.
- Svjetla moraju biti vidljiva s udaljenosti od najmanje 150 metara.
- Dopuštena je upotreba fiksnih ili bljeskajućih svjetala.
- Bicikl ne mora imati reflektore, ali se njihova upotreba preporučuje, pogotovo na stražnjoj strani bicikla i na kotačima.
- Biciklist koji se kreće kolnikom noću, a u uvjetima smanjene vidljivosti i danju, mora imati na sebi odjeću s reflektirajućim elementima (npr. prsluk).
- Za djecu do 14 godina koja se voze biciklom noću ili u uvjetima smanjene vidljivosti obvezna je kaciga s reflektirajućim elementima.
- Za odrasle bicikliste nošenje kacige nije obavezno, ali se to jako preporučuje.
- Osim što su zakonom propisana, svjetla na biciklu su neophodna za sigurnost u prometu.
- Koristite svjetla u svim uvjetima kada je vidljivost smanjena, čak i ako vam se to ne čini nužno.
- Budite sigurni da su vaša svjetla u ispravnom stanju i da su baterije nabijene.
- Nosite odjeću s reflektirajućim elementima, pogotovo ako se vozite noću.
- Uvijek nosite kacigu, bez obzira na to jeste li odrasli ili dijete.
Svi sudionici u cestovnom prometu moraju se pridržavati propisa definiranih Zakonom o sigurnosti cestovnog promena. Ako to ne čine, predviđene su kazne. One su raznolike, a najveće je kazna od 130 eura, koju će platit će biciklisti i vozači romobila, odnosno drugih osobnih prijevoznih sredstava koji na raskrižju s pješačkim prijelazom bez ucrtane biciklističke staze ne siđu s prometala i ne preguraju ga hodajući kroz raskrižje. To je ujedno i jedan od najčešćih prekršaja.
....
Izvor: Sindikat biciklista
Fotografija: Pixabay.com