WHO: Globalni tjedan cestovne sigurnosti

UN-ov osmi po redu Globalni tjedan cestovne sigurnosti obilježen je od 12. do 18. svibnja 2025. godine s ciljem poticanja sigurnosti pješaka i biciklista, a ovogodišnja tema je glasila „Ulice za život: #SigurnoPješačenje i #SigurnoBicikliranje“.

Svake godine u prometnim nesrećama širom svijeta živote izgubi gotovo 1.2 milijuna ljudi, a najranjiviji sudionici u prometu, pješaci i biciklisti, čine više od četvrtine ukupnog broja stradalih. Posebno su ugrožena djeca i mladi od 5 do 29 godina za koje su posljedice prometnih nesreća vodeći uzrok smrti. UN-ov Globalni tjedan cestovne sigurnosti naglašava važnost sigurnog pješačenja i bicikliranja ne samo kao prevenciju nesreća, već i kao poticaj na zdraviji, zeleniji i održiviji način kretanja koji doprinosi ostvarivanju ciljeva održivog razvoja.

Ključne preporuke uključuju siguran dizajn cesta, kvalitetno osvjetljenje, sigurnosne tehnologije u vozilima te strogu kontrolu brzine, što se osobito odnosi na ograničenje brzine na 30 km/h u urbanim područjima. Organizacije poput iRAP-a nude alate i podatke za planiranje sigurnijih prometnih infrastruktura koje zadovoljavaju međunarodne standarde sigurnosti.

UN-ov Globalni tjedan cestovne sigurnosti predstavlja važan korak prema smanjenju broja prometnih nesreća i poticanju sigurnijih, zdravijih i održivijih načina kretanja u gradovima i zajednicama diljem svijeta.

Dok diljem svijeta započinje 8. Globalni tjedan sigurnosti na cestama UN-a pod temom „Učinimo hodanje i vožnju biciklom sigurnima“, Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) pokrenula je novi priručnik kako bi pomogla vladama u promicanju aktivne mobilnosti – čineći je sigurnijom.

Svake godine gotovo 1,2 milijuna ljudi izgubi život na cestama, više od četvrtine njih tijekom hodanja ili vožnje biciklom. Ipak, samo 0,2% cesta diljem svijeta opremljeno je biciklističkim stazama, a previše zajednica nema osnovne stvari poput nogostupa ili sigurnih pješačkih prijelaza.

„Hodanje i vožnja biciklom poboljšavaju zdravlje i čine gradove održivijima. Svaki korak i svaka vožnja pomažu u smanjenju gužvi, onečišćenja zraka i bolesti“, rekao je dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus, glavni direktor WHO-a. „Ali moramo učiniti hodanje i vožnju biciklom sigurnima kako bi više ljudi odabralo ove zdravije i zelenije opcije.“

Unatoč njihovim prednostima, manje od jedne trećine zemalja ima nacionalne politike za promicanje hodanja i vožnje biciklom. Novi priručnik WHO-a ima za cilj popuniti tu prazninu praktičnim, na dokazima utemeljenim smjernicama za kreatore politika, urbaniste, zagovornike zdravlja i civilno društvo. Priručnik poziva na hrabre akcije, uključujući:

  • integriranje hodanja i biciklizma u prometne, zdravstvene, ekološke i obrazovne politike;
  • izgradnju sigurne infrastrukture poput nogostupa, prijelaza i zaštićenih biciklističkih staza;
  • postavljanje i provođenje sigurnijih ograničenja brzine usklađenih s najboljim globalnim praksama;
  • promicanje sigurne upotrebe cesta putem kampanja za podizanje javne svijesti i promjenu ponašanja; i
  • korištenje financijskih poticaja za poticanje aktivne mobilnosti.

Dok su se globalne stope smrtnosti pješaka neznatno smanjile, a smrtnosti biciklista stagnirale između 2011. i 2021., regionalni trendovi pokazuju rastuću opasnost:

  • U regiji Jugoistočne Azije, smrtnost pješaka porasla je za 42%.
  • U europskoj regiji, smrtnost biciklista porasla je za 50%.
  • U regiji Zapadnog Pacifika, smrtnost biciklista porasla je za 88%.

SZO se pridružuje stotinama organizacija i vlada diljem svijeta kako bi zahtijevala hitne mjere u vezi sa sigurnošću na cestama. Globalni savez nevladinih organizacija za sigurnost na cestama mobilizira preko 400 organizacija članica u 100 zemalja kako bi podržale kampanju.

„Hitno je učiniti ono što bi trebalo biti naše najprirodnije prijevozno sredstvo sigurnijim. To je od najveće važnosti za sigurnost na cestama, ali i za zdravlje, jednakost i klimu“, rekao je Etienne Krug, direktor Odjela za društvene determinante zdravlja SZO-a. „Pozivamo sve sektore – promet, zdravstvo, obrazovanje i šire – da hodanje i vožnju biciklom učine sigurnima i dostupnima svima.“

...

Tekst i ilustracije: WHO (Svjetska zdravstvena organizacija)