PROMETNA KULTURA: Kako sigurno i odgovorno voziti motocikl i moped?

Kako bi ceste bile sigurne za vozače mopeda i motocikala ali i za druge sudionike u prometu, donosimo vam bitne savjete i preporuke

 

 

Dolaskom lijepog vremena na našim prometnicama pojačano je sudjelovanje u prometu motociklista i mopedista, te zbog toga podsjećamo ovu kategoriju sudionika u prometu da se pridržavaju zakonskih propisa kojima je regulirano njihovo ponašanje prilikom sudjelovanja u prometu, a u cilju njihove osobne sigurnosti i sigurnosti drugih sudionika.

 

Podsjećamo na obveze vozača mopeda i vozače svih vrsta motociklista :

 

  • upravljajte mopedima i motociklima propisanim brzinama, odnosno brzinu prilagodite uvjetima na kolniku,

  • vodite brigu o registraciji, osiguranju i tehničkoj ispravnosti vaših mopeda ili motocikala,

  • upravljajte navedenim vozilima samo ukoliko imate položeni vozački ispit i potrebnu položenu kategoriju te ne obavljajte samostalno i bez atesta preinake na vozilima,

  • tijekom vožnje, vozači i putnici obavezno koristite homologiranu i propisno pričvršćenu kacigu, uz preporuku korištenja i druge zaštitne opreme.

 

Često vozači mopeda i motocikala zbog svog neodgovornog ponašanja u prometu na cestama i grubog kršenja propisa sudjeluju u prometnih nesrećama u kojima, nažalost, uz sudare s drugim vozilima, izlijetanjem s kolnika ili naleta na druge objekte smrtno stradaju ili zadobiju teške tjelesne ozljede.

 

Upravo iz tog razloga, podsjećamo i na najčešće greške mopedista i motociklista:

 

  • neprilagođena i nedopuštena brzina,

  • nenošenje propisane i homologirane zaštitne kacige na glavi ili ih često koriste na nepropisan način,

  • kretanje površinama koje nisu namijenjene za tu vrstu vozila,

  • precjenjivanje vozačke sposobnosti i u isto vrijeme podcjenjivanje opasnosti u prometu,

  • pretjecanje ili obilaženje kolone vozila po dijelu kolnika koji je namijenjen za kretanje vozila iz suprotnog smjera kada to prema prometnim znakovima nije dopušteno ili je rizično uzevši u obzir promet iz suprotnog smjera,

  • vožnja s neupaljenim svjetlima na vozilima tijekom dana čime su, uzimajući u obzir ionako „manju siluetu samog vozila i vozača“ u odnosu na druga vozila, još manje uočljiviji u prometu za druge

  • upravljanje neregistriranim i tehnički neispravnim vozilima te često izvođenje preinaka na vozilima,

  • upravljanje prije stjecanja prava, odnosno bez položene određene kategorije,

  • uklanjanje blokade na mopedima.

 

Uz sve navedene obveze i dužnosti vozača mopeda i motocikala potrebno je naglasiti i svim drugim sudionicima u prometu na cestama, da poštuju prometne propise i pravila te posebno pažnju posvete:

 

  • prednosti prolaska,

  • prestrojavanju, pretjecanju ili skretanju vozila koje je potrebno obaviti oprezno sa pokazivačem smjera,

  • prilikom navedenih radnji potrebno je i voditi računa da su motocikli a sve više i mopedi takva vrsta vozila koja obzirom na omjer masa i snage na kratkim dionicama ceste mogu ostvariti relativno „velika “ubrzanja.

 

Također, savjetujemo svim vozačima mopeda i motocikala koji se vraćaju na ceste da:

 

  • prije vožnje očistite vizir, stavite zaštitnu kacigu i pravilno je zategnite,

  • uz zaštitnu kacigu, koristite i drugu zaštitnu opremu poput jakne, hlača, štitnika, čizmi i rukavica,

  • zbog ionako manje, a samim time i teže uočljive siluete na cesti, preporuka je da nosite svjetliju odjeću i kacigu, „življih“ boja, odnosno s reflektirajućim detaljima,

  • provjerite tlak u gumama,

  • upalite dnevno ili kratko svjetlo,

  • ne upravljajte pod utjecajem alkohola ili droga,

  • poštujte dopuštena ograničenja brzine,

  • prilagodite brzinu vožnje uvjetima na cesti, odnosno stanju i karakteristikama ceste,

  • prilikom vožnje u skupini, vozite u slijedu jedan iza drugoga,

  • izbjegavajte vožnju na dijelovima asfalta na kojima ima pijeska, ulja i sl., posebice u zavojima,

  • prilikom vožnje kroz lijevi zavoj, odmaknite se od središnje crte (jer se vožnjom uz crtu i naginjanjem u zavoju glava vozača može nalaziti čak do jedan metar u prometnoj traci namijenjenoj za promet vozila iz suprotnog smjera),

  • ne vozite slalom između vozila,

  • kontrolirajte svoje ponašanje i strast za vožnjom te ne ispitujte mogućnosti svog mopeda ili motocikla,

  • predviđajte poteze vozača (drugih) automobila,

  • vozite se na dovoljnoj udaljenosti od vozila ispred sebe,

  • vozite sredinom prometnog traka (iznimka je situacija kada se krećete kolnikom koji ima samo po jednu prometnu traku namijenjenu za promet vozila u jednom smjeru, gdje se moped tada treba kretati što bliže desnom rubu kolnika),

  • poduzmite i sve drugo što je u vašoj moći da svi sudionici budu sigurni u prometu.