srp 2024
Koristite zaštitnu opremu, poštujte ograničenja dopuštene brzine i prilagodite brzinu vožnje uvjetima na cesti!
Sunčano i toplo vrijeme pogodovalo je ljubiteljima vožnje mopeda, motocikala i ostalih prijevoznih sredstava, koji povećanim sudjelovanjem u prometu, sudjeluju i u većem broju prometnih nesreća.
Vozači i putnici motocikala, mopeda i ostalih prometnih sredstava (monocikli s motornim ili električnim pogonom, segwayi, hoverboardi, romobili s motornim ili električnim pogonom i slična prijevozna sredstva kategorizirana su kao osobno prijevozno sredstvo) često i su žrtve drugih nesavjesnih vozača ostalih motornih vozila, koji grubim kršenjem prometnih propisa ugrožavaju njihovu sigurnost, ali i sigurnost svih drugih sudionika u prometu. Međutim, najčešće i zbog svojih grešaka i sami sudjeluju u teškim prometnim nesrećama, gdje u sudarima s drugim vozilima, izlijetanjima s ceste ili naletima na objekte uz cestu, smrtno stradavaju ili zadobivaju teške tjelesne ozljede.
Tijekom nadolazećeg vikenda, na području Policijske uprave krapinsko-zagorske, policijski službenici će provesti akciju pojačanog postupanja prema vozačima motocikla, mopeda i ostalih prijevoznih sredstava. Nadzor će se provesti radi podizanja više razine sigurnosti u cestovnom prometu, s ciljem zaustavljanja negativnog trenda stradavanja u prometu i sprječavanja najtežih prometnih prekršaja povezanih s vozačima motocikala, mopeda i ostalih prijevoznih sredstava.
Najčešće greške zbog kojih stradavaju vozači motocikala i mopeda:
- kreću se neprilagođenom i brzinom većom od dozvoljene,
- ne nose zaštitne kacige,
- kreću se površinama koje nisu namijenjene za tu vrstu vozila,
- precjenjuju svoje vozačke sposobnosti, dok u isto vrijeme podcjenjuju opasnosti u prometu,
- obavljaju pretjecanje ili obilaženje kolone vozila po dijelu kolnika za vozila iz suprotnog smjera kada to prema prometnim znakovima nije dopušteno ili je rizično uzevši u obzir promet iz suprotnog smjera,
- provlače se između zaustavljenih vozila u kolonama,
- voze sa neupaljenim svjetlima tijekom dana čime su, uzimajući u obzir ionako manju siluetu samog vozila i vozača u odnosu na druga vozila, još manje uočljivi u prometu za druge sudionike,
- upravljaju neregistriranim i tehnički neispravnim vozilima,
- upravljaju vozilima prije stjecanja prava (bez položenog vozačkog ispita),
- uklanjaju blokade na mopedima čime povećavaju krajnju brzinu vozila, koje je prema tvorničkim konstrukcijskim svojstvima namijenjeno za brzine do 45 km/h.
Najčešće greške vozača automobila u odnosu na motoriste:
- oduzimaju im prednost prolaska,
- prilikom prestrojavanja, pretjecanja ili skretanja vozila, ne pridaju dovoljno pozornosti ovoj kategoriji vozača, tako da im se često nađu u tzv. „mrtvom kutu“ bočnog ogledala,
- skretanje ili prestrojavanje obavljaju neoprezno i bez pokazivača smjera,
- prilikom opisanih radnji često ne vode računa da su motocikli vozila koja obzirom na omjer masa/snaga na kratkim dionicama mogu ostvariti jako velika ubrzanja.
Savjeti za vozače bicikala i osobnih prijevoznih sredstava:
Zakonom o sigurnosti prometa na cestama monocikli s motornim ili električnim pogonom, segwayi, hoverboardi, romobili s motornim ili električnim pogonom i slična prijevozna sredstva kategorizirana su kao osobno prijevozno sredstvo.
Ova vozila nemaju sjedalo, snaga ne smije biti veća od 0,6 kilovata i najveća brzina može biti 25 kilometara na sat.
Kako bi se povećala sigurnost vozača bicikla i osobnih prijevoznih sredstava, apeliramo na vozače da:
- za vrijeme vožnje osobnim prijevoznim sredstvom na glavi moraju nositi zaštitnu kacigu koja je uredno pričvršćena, dok kacigu moraju koristiti i biciklisti mlađi od 16 godina;
- ne upravljaju vozilima pod utjecajem alkohola,
- vozači bicikla i osobnog prijevoznog sredstva koji sudjeluju u prometu, dužni su biti označeni reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom odjećom ili drugom reflektirajućom oznakom za vrijeme upravljanja noću ili smanjenje vidljivosti;
- osobnim prijevoznim sredstvom smije upravljati osoba koja je navršila 14 godina;
- biciklisti i vozači osobnih prijevoznih sredstava dužni su se kretati biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom u smjeru kretanja. Iznimno ako biciklistička staza ili biciklistička traka ne postoji, vozači osobnih prijevoznih sredstava mogu se kretati po površinama namijenjenim za kretanje pješaka te zonama smirenog prometa, pod uvjetom da vode računa o sigurnosti drugih sudionika u prometu;
- kada ne postoji mogućnost kretanja osobnih prijevoznih sredstava (navedene površine nisu izgrađene, označene ili se ne mogu koristiti i sl.) osobna prijevozna sredstva mogu se kretati dionicama županijskih, lokalnih i nerazvrstanih cesta na kojima je brzina kretanja ograničena na 50 km/h ili manje i gdje je to dopušteno postavljenim prometnim znakom, krećući se što bliže desnom rubu kolnika;
- vozač bicikla i osobnog prijevoznog sredstva koji se kreće biciklističkom stazom dužan je pri prelasku kolnika obratiti pažnju na udaljenost i brzinu vozila koja mu se približavaju te kolnik prelaziti nakon što se uvjeri da to može učiniti na siguran način,
- vozač bicikla i osobnog prijevoznog sredstva koji se kreće biciklističkom stazom dužan je prije stupanja na kolnik ceste koju namjerava prijeći, kada biciklistička staza preko kolnika nije označena, zaustaviti osobno prijevozno sredstvo i gurati ga kao pješak preko obilježenog pješačkog prijelaza ili kolnika ceste;
- ako se dva ili više vozača bicikla ili osobnih prijevoznih sredstva kreću u skupini dužni su se kretati jedan iza drugoga,
- ne smiju upravljati vozilom koristeći slušalice na ili u oba uha, čime bi se umanjila mogućnost reagiranja i sigurnog upravljanja vozilom.