POČETAK MOTOCIKLISTIČKE SEZONE: Što je potrebno provjeriti prije prve vožnje?

Uz vozačku dozvolu odgovarajuće kategorije, registriran motocikl, uporabu opreme, psihofizičku sposobnost obratite pozornost na tehničke aspekte sigurne vožnje motociklom nakon zimske pauze

 

piše: Mladen Stjepan Vitković

 

U 2024. godini, koja zapravo još nije ni krenula u onom pravom motociklističkom smislu, imamo već tri izgubljena života na motociklu u prometu. Moramo bolje, svrsishodnije i efikasnije djelovati odmah kako ne bi brojke premašile prošlogodišnju crnu statistiku od 72 poginula motociklista.

 

U Republici Hrvatskoj od 2024. započinje s radom Akademija sigurne vožnje motocikla kako bi svima onima koji to žele i smatraju da im je potrebno učinili dostupnim znanje,vještinu upravljanja motociklom, te prenijeli iskustva sa prometnica koje su postale “bojno polje” za motocikliste.

Početak sezone vožnje motocikla? Najčešće pitanje svih medija nakon stradavanja kolega motociklistam,kada počinje? Što napraviti,što pripaziti. Ponoviti ću iako je zaista potrebno doživjeti u praksi, ne teoretizirati.

 

Koji su zapravo najbitniji faktori za početak sezone (ako ste ju uopće i „zatvorili“) uz one najznačajnije - vozačka dozvola odgovarajuće kategorije, registriran motocikl, uporaba opreme, psihofizička sposobnost.

 

Najbitnije smjernice: Govorimo o početku sezone,kontinentalnom dijelu i oscilacijama temperatura od priblično 20 stupnjeva (temperaturni skokovi).

 

Prvo je potrebno obratiti pozornost na stanje ceste koje je najčešće loše, jer su prometnice pune prašine i fragmenata pijeska kao rezultat zimskog posipavanja cesta. Takoder, tu su i mete uvjeti. U jutarnjim satima vrlo velika mogućnost rosulje, što znači mokar kolnik, vrlo hladan. Isto tako, razdjelne crte kolnika su vrlo skliske inače,u jutarnjim satima poput leda. Treba paziti i na kretanje u blizini benziskih postaja. Jer, asfalt je izrazito mastan 500 m prije i 500 m nakon benzinskih postajausljed izlijevanje iz punih rezervoara kamiona, automobila i ostalih vozila. Vrlo oprezna vožnja potrebna je na tim lokacijama!

 

Navedeno su samo čimbenici na koje ne možemo (barem za sada utjecati). Da bi se naša vožnja pretvorila u uživanje a ne u tragediju, vrlo važno je krenuti OD NAS SAMIH i vlastitim postupcima pridonijeti vlastitoj sigurnosti ali i sigurnosti naših suputnika.

 

 

ŠTO MI MOŽEMO NAPRAVITI?

 

GUME: One moraju biti u besprijekornom stanju, ne koristite ih preko „graničnika“ jer nakon toga i sam proizvođač više ne jamči „lagano ispuštanje“ prilikom nailaska na npr.čavao, već možete očekivati „bum“ i nekontrolirano upravljanje. Nakon „graničnika“ gumu obavezno izmijenite. Tlak u gumama kontrolirajte barem jednom tjedno. Pneumatici su jedini kontakt sa podlogom, nemojte to zanemariti. Neka taj kontakt bude kvalitetan.

 

Trešnja prednjeg (ili zadnjeg) kraja motocikla, pri bilo kojoj brzini nije normalna pojava i posjet vulkanizeru kao i balansiranje kotača je obavezano. Ako nije u pitanju guma ili felga, može biti uteg volana ili drugo. Ali vulkanizer je najbolje i najjeftinije rješenje za početak otkrivanja dijagnoze.

 

KOČNICE: izbjegnite razmišljanje „imaju one još mesa“ i zamjenite ih na vrijeme. Kočnice su element, potrošni materijal koji nema garancije trajanja i troše se ovisno o vašem načinu vožnje. Nakon zamjene,da ne bi oštetili diskove, vozite i kočite opreznije prvih 200 km kako bi nove kočione obloge(pakne) nasjele na disk-utore koji već postoje na istom.Ako se mijenjaju i diskovi i kočnice, interval prilagodbe neka bude 400km. Uzmite u obzir da se ne računa autocesta u ovu kilometražu.

 

KOČIONA TEKUĆINA-ULJE: zamjenite ga svake dvije godine. Postoje instrumenti za mjerenje kvalitete ulja, otiđite u najbližu stanicu za tehnički pregled i tražite provjeru-besplatna je. Uskoro ćemo imati tjedan dana besplatnog tehničkog pregleda za motocikiste u cijeloj Hrvatskoj. Najaviti ćemo na vrijeme.

 

KOČIONA CRIJEVA: Nigdje ne smije biti tragova ulja, ako ih primjetite, obvezno zamijeniti! Izmjenu kočnica neka obavi jedino ona osoba koja će posvetiti dovoljno pažnje oko Vaših kočnica a to obuhvaća sljedeće: čišćenje klipova kočionih klješta, ispuhivanje i pranje posebnom tekućinom, provjera gumica klješta, provjera funkcioniranja kliješta (stisak i povrat), provjera ulja kočnica(razina), značajke ulja, izmjera debljine diskova. Ako nešto od navedenih procedura nije učinjena izbjegnite takvog „majstora“.Vaš život je u krivim rukama, a ako potpisujete „samo izmjenu pakni a ne ostale radove“ onda potpisujete jako rizičnu vožnju.

 

SVJEĆICE: Mijenjate ih redovito, to nije veliki trošak, poštujte činjenicu proizvođača o trajnosti. Motocikl „ko za vraga“ baš zatrokira u pretjecanju, refleksna reakcija vozača je puštanje gasa, razmislite sami što dalje?

ULJE U MOTORU: Vrlo bitan segment, ovisno o intervalu, traje od 6.000km – 10.000km ili jednu godinu (kad je stavljeno u motor). Poštujte ovaj rok trajanja i imajte na umu da jedino viskozno ulje čuva Vaš motor ali uz uvjet da ulje i motor imaju razumnog vlasnika.

 

STANJE rasplinjača (ili sustava za ubrizgavanje). Ne krećite na put ako niste sigurni u čistoću, sinhroniziranost (usklađenost) istih koja se izvodi vakuummetrom. Jedan posjet mehaničaru po ovom pitanju unutar godine nije veliki trošak, to su otprilike 2 runde na nekom od susreta. Isplati se dati ove novce. U konačnici,“štelanje“ fergazera ili sustava za ubrizgavanje pridonosi manjoj potrošnji goriva i u konačnici rezultira „pozitivnom nulom“ na kraju godine.

 

ELEKTRIČNA INSTALACIJA: Neka Vam svi pokazivači smjera rade, stop svjetla, svjetla kao i ostali dijelovi elektronike. Unutar ovog dijela ,posebna napomena za akumulator. Njegovu funkciju provjeriti u bilo kojoj stanici za tehnički pregled i to besplatno.Ako test pokaže manje od 50% mijenjajte ga, jer će vas ostaviti na putu (ako nađete novi platiti ćete ga 100% skuplje), a prijeti i oštećenje „reglera“ koji je tri puta skuplji od samog akumulatora!

 

Koristite zaštitnu opremu, kacigu (homologiziranu) odijelo, čizme i poštujte sebe i druge. Život je samo jedan i ne dozvolimo da nastradamo zbog vlastitih propusta. Ionako ih drugi vozači čine u nažalost prevelikoj mjeri.

 

BUDITE VIDLJIVI SVIMA: Koristite svjetlije boje,reflektirajući material i izbjegnite frazu sudionika u prometnoj nezgodi” - nisam ga vidio!

 

Vlastite „uspavane reflekse“ nakon zimskog perioda, isprobajte na bilo kojem poligonu, parkiralištu, laganom vožnjom i imajte na umu da prvih 300 do 400 km je najopasnije nakon duže stanke. Ove „prve kilometre“ ne forsirajte gume, kočnice, gas, motor niti sebe... za vašu sigurnost.

Imajte na umu da se u jutarnjim satima gume teže zagriju, asfalt je temperature oko dva do tri stupnja, što je jako malo za dobru prionjivost (uz uvjet da su gume ispravne). Tek nakon pređenih 50 kilometara možete očekivati koliko toliko optimalnu temperaturu gume. U ljetnom periodu dovoljan je kilometar.

 

Puno je toga još za napisati ali ovo su osnove i svaki onaj tko vozi motocikl više od dvije godine ih svakako zna. Napomene su napisane za mlade vozače a za starije ...nije zgoreg ponoviti!

Ukoliko mladim vozačima ili roditeljima istih zatreba bilo kakav savjet...sa punim povjerenjem nas kontaktirajte i pomoći ćemo Vam da Vaš „ulazak u svijet motociklizma“ bude zadovoljstvo a ne tragedija.