Motociklisti oprez! Jesen donosi nove sigurnosne izazove vožnji na dva kotača!

Sa prvim danima jeseni, dolaze trenuci kada netko pomišlja na pospremanje svog dvokotačnog ljubimca na zimski počinak, netko hvata zadnje zrake sunca a netko o tome uopće ne razmišlja. Ovima posljednjima, bez puno pretjerivanja, nekoliko savjeta sigurne vožnje.

 

piše: Mladen Stjepan Vitković, udruga Karavana za život – bikeri na cesti

 

Dolaskom jeseni, dolaze i kiše koje u kombinaciji sa otpalim lišćem, osobito u kontinentalnom dijelu, čine izrazito veliku opasnost od klizanja, proklizavanja, pada...

 

Gume, kako god one kvalitetne bile, neće izdržati veće nagibe na ovakvoj podlozi već će u potpunosti proklizati. Imajte ovo na umu prilikom vožnje!!!Posebnu pozornost posvetiti stanju pneumatika nakon ljetnih vožnji-sredine sezone!

Jutarnja rosa koja je već sada intenzivna čini kolnik izuzetno klizavim u jutarnjim satima,“tvrđe gume“ potrebno je dobro ugrijati odnosno „razvoziti“ prije vožnje ujutro jer na ovakvim podlogama greške se ne opraštaju. Gume ne griju cik-cak vožnjom već samo-vožnjom!

 

Kiše još nisu počele u svom punom jesenskom intenzitetu ali nakon njih..lišće, pijesak i rosa su jedan od najvećih uzročnika pada. Jesensko oranje,traktori i plugovi na sebi nose zemlju koja ako se ne očisti prije izlaska na prometnicu čini izuzetno opasnu prepreku motociklistima!

 

Odvozili ste sezonu,sretni i zadovoljni ali gume ste potrošili.. Upravo zato u jesenski period ne ulazite sa mišlju da će one „izdržati do proljeća“. Ovakav način razmišljanja vodi vas izravno u servis, lakiraonu i ako ste imali sreće da ste neozlijeđeni. Ako imate loše gume,parkirajte radije motor u garažu i skupljajte za nove. Nećete izgubiti ništa, možete samo dobiti!

Ako vas ostali sudionici u prometu ne vide tijekom ljeta, budite uvjereni da će vas sada vidjeti još i manje jer izlaze sa svojih parkirališta zamagljenih stakala, na posao će još malo pa odlaziti po mraku, manje je motociklista u prometu i „manje vam se nadaju“.

 

 

Vožnja u skupini e također mijenja. Ako ste do sada imali određeni razmak sada ga povećajte,hladniji dani rezultiraju sporijim refleksima, diskovi, kočnice, viziri.. skloni su vlazi i magljenju što znatno utječe na zaustavni put i preglednost.

 

Držite uvijek vizire čistima. Samo „čisti“pogled je ispravan pogled!

 

Brzinu zaista prilagodite maksimalno uvjetima ceste jer sada više nego ikada očekujte na cesti sljedeće:

 

-doba jesenjeg oranja-blato na cesti od traktora

-odroni kamenja-velike temperaturne izmjene (skokovi) dan-noć

-pijesak na cesti

-nemojte se začuditi ako u Gorskom kotaru za nekih tjedan dana naletite na led na cesti.Goranima je to normalna pojava. Nekima nije.

-lišće na cesti+vlaga= držite motor okomito,ne naginjite se! Naginjali ste se,ponirali i guštali ...za ljetnih mjeseci, sada uživajte u pejzažima ne brzini.

-Nećete vjerovati ali još malo pa će i orasi…ne jednom sam naletio na njih kao i na kestene uz cestu. Vjerujte na riječ, nimalo ugodno a izuzetno opasno! Iznenadna prepreka koje ne možete izbjeći a debalansira motocikl i natjera (veliku većinu) na panično kočenje koje rezultira minimalno, prelaskom u suprotnu traku.

-temperatura asfalta sada je npr u Gorskom kotaru oko 5 C ujutro, do je temperatura gume je (dobro ugrijane) oko 70 stupnjeva. Izuzetno velika razlika, ali gume sa po lijevoj strani hlade ako ulazite u desni zavoj, kad krenete u lijevi, temperatura gume je oko 50 supnjeva upravo zbog ovih temp.razlika. Polagano i oprezno je zaključak!

 

O gumama-osnovno:

 

-kontrolirajte pritisak u njima barem jednom tjedno, izbjegavajte benzinske pumpe jer cca80% njih nema baždareni uređaj za mjerenje-vulkanizerske radnje vrlo rado će Vam napraviti ovu uslugu

-ne vozite na istrošenim gumama površina prianjanja na podlogu je veličina osobne iskaznice,uzmite osobnu u ruku i pogledajte tu „površinu“-o tome vam ovisi život!

-držite se uputa proizvođača motocikla o tlakovima u gumama kao i dimenzijama. NE IGRAJTE SE SA TLAKOM U GUMAMA.Najveća odstupanja neka Vam budu 0,2 bara (brža vožnja i opterećeniji motor zahtjeva veći pritisak,vožnja u zavojima i prijevojima-manji. Ponovno - ne ispumpavati gumu ili prepumpavati više (ili manje) od onoga što je propisao proizvođač (0,2 bara).

 

 

Naročiti oprez posvetite neočekivanim situacijama na cesti:

 

-blizine benzinskih postaja (opasnost od klizanja,vozila,kamioni radni strojevi ispuštaju gorivo po zavojima tzv. iberlauf. Ovdje vam prijeti izuzetna opasnost. Oprez minimalno na kilometar udaljenosti prije i poslije benzinske 4postaje!

-Kod pješačkih prijelaza, isprekidanih ili punih crta na kolniku jer nemaju atest na proklizavanje pneumatika. Izuzetno klizavo!

-Prije semafora,sve što curi iz drugih automobila, kamiona i ostalih vozila curi upravo najviše tamo jer kod čekanja da se upali zeleno svjetlo najviše ulja ima baš tamo. Kočite li prije semafora intenzivno imajte uvijek ovo na umu!

-Guma se grije vožnjom ne krivudanjem po cesti.Ako Vam je po ljeti dovoljno da se ugrije dva kilometra, u jesen računajte a to vrijeme barem 10 km.Onda ste sigurni da ima one karakteristike na koje ste navikli

-Motocikl nemojte grijati „na mjestu“ već u vožnji.Na mjestu se motocikl grije max 10-15 sekundi! Zašto? Jer ulje se „razbaca“ po mjestima gdje treba biti za taj vremenski period a sve ostalo je štetno za motor. Nema kvalitetnijeg podmazivanja od vožnje naročito kad uzmemo u obzir da se voda (antiriz) znatno prije ugrije od ulja.

-Prekontrolirajte rashladnu tekućinu, dolijte ako treba, izmjerite do koliko Vam drži „minusa“ jer antifriz nema samo svojstvo sprječavanja zaleđivanja već i svojstvo zaštite rashladnog sustava od korozije. Ovo svojstvo antifriz „gubi“ (ne svaki) nakon dvije godine. Promjenite ako treba!-KORISTITE REFLEKTIRAJUĆE PRSLUKE-neka Vas drugi vide na cesti!!!

 

Ima još puno toga,ovdje bi se htio samo osvrnuti na oprez i da ne mislite da Vam pametujem, sami znate većinu tih stvari, ali ponavljanje je majka znanja a njega nikad dosta jer učimo dok smo živi.

Sretne Vam ceste svima i siguran povratak kućama!