lis 2023
Sa prvim danima jeseni, dolaze trenuci kada netko pomišlja na pospremanje svog dvokotačnog ljubimca na zimski počinak, netko hvata zadnje zrake sunca a netko o tome uopće ne razmišlja. Ovima posljednjima, bez puno pretjerivanja, nekoliko savjeta sigurne vožnje.
piše: Mladen Stjepan Vitković, udruga Karavana za život – bikeri na cesti
Dolaskom jeseni, dolaze i kiše koje u kombinaciji sa otpalim lišćem, osobito u kontinentalnom dijelu, čine izrazito veliku opasnost od klizanja, proklizavanja, pada...
Gume, kako god one kvalitetne bile, neće izdržati veće nagibe na ovakvoj podlozi već će u potpunosti proklizati. Imajte ovo na umu prilikom vožnje!!!Posebnu pozornost posvetiti stanju pneumatika nakon ljetnih vožnji-sredine sezone!
Jutarnja rosa koja je već sada intenzivna čini kolnik izuzetno klizavim u jutarnjim satima,“tvrđe gume“ potrebno je dobro ugrijati odnosno „razvoziti“ prije vožnje ujutro jer na ovakvim podlogama greške se ne opraštaju. Gume ne griju cik-cak vožnjom već samo-vožnjom!
Kiše još nisu počele u svom punom jesenskom intenzitetu ali nakon njih..lišće, pijesak i rosa su jedan od najvećih uzročnika pada. Jesensko oranje,traktori i plugovi na sebi nose zemlju koja ako se ne očisti prije izlaska na prometnicu čini izuzetno opasnu prepreku motociklistima!
Odvozili ste sezonu,sretni i zadovoljni ali gume ste potrošili.. Upravo zato u jesenski period ne ulazite sa mišlju da će one „izdržati do proljeća“. Ovakav način razmišljanja vodi vas izravno u servis, lakiraonu i ako ste imali sreće da ste neozlijeđeni. Ako imate loše gume,parkirajte radije motor u garažu i skupljajte za nove. Nećete izgubiti ništa, možete samo dobiti!
Ako vas ostali sudionici u prometu ne vide tijekom ljeta, budite uvjereni da će vas sada vidjeti još i manje jer izlaze sa svojih parkirališta zamagljenih stakala, na posao će još malo pa odlaziti po mraku, manje je motociklista u prometu i „manje vam se nadaju“.
Vožnja u skupini e također mijenja. Ako ste do sada imali određeni razmak sada ga povećajte,hladniji dani rezultiraju sporijim refleksima, diskovi, kočnice, viziri.. skloni su vlazi i magljenju što znatno utječe na zaustavni put i preglednost.
Držite uvijek vizire čistima. Samo „čisti“pogled je ispravan pogled!
Brzinu zaista prilagodite maksimalno uvjetima ceste jer sada više nego ikada očekujte na cesti sljedeće:
-doba jesenjeg oranja-blato na cesti od traktora
-odroni kamenja-velike temperaturne izmjene (skokovi) dan-noć
-pijesak na cesti
-nemojte se začuditi ako u Gorskom kotaru za nekih tjedan dana naletite na led na cesti.Goranima je to normalna pojava. Nekima nije.
-lišće na cesti+vlaga= držite motor okomito,ne naginjite se! Naginjali ste se,ponirali i guštali ...za ljetnih mjeseci, sada uživajte u pejzažima ne brzini.
-Nećete vjerovati ali još malo pa će i orasi…ne jednom sam naletio na njih kao i na kestene uz cestu. Vjerujte na riječ, nimalo ugodno a izuzetno opasno! Iznenadna prepreka koje ne možete izbjeći a debalansira motocikl i natjera (veliku većinu) na panično kočenje koje rezultira minimalno, prelaskom u suprotnu traku.
-temperatura asfalta sada je npr u Gorskom kotaru oko 5 C ujutro, do je temperatura gume je (dobro ugrijane) oko 70 stupnjeva. Izuzetno velika razlika, ali gume sa po lijevoj strani hlade ako ulazite u desni zavoj, kad krenete u lijevi, temperatura gume je oko 50 supnjeva upravo zbog ovih temp.razlika. Polagano i oprezno je zaključak!
O gumama-osnovno:
-kontrolirajte pritisak u njima barem jednom tjedno, izbjegavajte benzinske pumpe jer cca80% njih nema baždareni uređaj za mjerenje-vulkanizerske radnje vrlo rado će Vam napraviti ovu uslugu
-ne vozite na istrošenim gumama površina prianjanja na podlogu je veličina osobne iskaznice,uzmite osobnu u ruku i pogledajte tu „površinu“-o tome vam ovisi život!
-držite se uputa proizvođača motocikla o tlakovima u gumama kao i dimenzijama. NE IGRAJTE SE SA TLAKOM U GUMAMA.Najveća odstupanja neka Vam budu 0,2 bara (brža vožnja i opterećeniji motor zahtjeva veći pritisak,vožnja u zavojima i prijevojima-manji. Ponovno - ne ispumpavati gumu ili prepumpavati više (ili manje) od onoga što je propisao proizvođač (0,2 bara).
Naročiti oprez posvetite neočekivanim situacijama na cesti:
-blizine benzinskih postaja (opasnost od klizanja,vozila,kamioni radni strojevi ispuštaju gorivo po zavojima tzv. iberlauf. Ovdje vam prijeti izuzetna opasnost. Oprez minimalno na kilometar udaljenosti prije i poslije benzinske 4postaje!
-Kod pješačkih prijelaza, isprekidanih ili punih crta na kolniku jer nemaju atest na proklizavanje pneumatika. Izuzetno klizavo!
-Prije semafora,sve što curi iz drugih automobila, kamiona i ostalih vozila curi upravo najviše tamo jer kod čekanja da se upali zeleno svjetlo najviše ulja ima baš tamo. Kočite li prije semafora intenzivno imajte uvijek ovo na umu!
-Guma se grije vožnjom ne krivudanjem po cesti.Ako Vam je po ljeti dovoljno da se ugrije dva kilometra, u jesen računajte a to vrijeme barem 10 km.Onda ste sigurni da ima one karakteristike na koje ste navikli
-Motocikl nemojte grijati „na mjestu“ već u vožnji.Na mjestu se motocikl grije max 10-15 sekundi! Zašto? Jer ulje se „razbaca“ po mjestima gdje treba biti za taj vremenski period a sve ostalo je štetno za motor. Nema kvalitetnijeg podmazivanja od vožnje naročito kad uzmemo u obzir da se voda (antiriz) znatno prije ugrije od ulja.
-Prekontrolirajte rashladnu tekućinu, dolijte ako treba, izmjerite do koliko Vam drži „minusa“ jer antifriz nema samo svojstvo sprječavanja zaleđivanja već i svojstvo zaštite rashladnog sustava od korozije. Ovo svojstvo antifriz „gubi“ (ne svaki) nakon dvije godine. Promjenite ako treba!-KORISTITE REFLEKTIRAJUĆE PRSLUKE-neka Vas drugi vide na cesti!!!
Ima još puno toga,ovdje bi se htio samo osvrnuti na oprez i da ne mislite da Vam pametujem, sami znate većinu tih stvari, ali ponavljanje je majka znanja a njega nikad dosta jer učimo dok smo živi.
Sretne Vam ceste svima i siguran povratak kućama!