KOMENTAR: Najveći rizik je nepoštivanje motocikla; četiri izazova za nesreću

Piše: Mladen Stjepan Vitković, Akademija sigurne vožnje motocikla za RH, www.asvm.eu

 

Nakon 14 godina organiziranja i održavanja poligona sigurne vožnje za motocikliste, kao motociklist, roditelj, građanin Republike Hrvatske ne mogu a ne reagirati na tragične događaje u kojem su kao isključivi krivci sudjelovali motociklisti, događaje u kojima je nepovratno izgubljen život majke dvogodišnjeg djeteta, nepromišljenošću, ludošću, obješnošću i namjerom!

Ekstremna brzina tamo gdje to nikako nije smjela biti (naseljeno mjesto, križanje, semafor-prolaz kroz crveno svjetlo itd…) „zvone na alarm“ svim mjerodavnim institucijama i pozivam ih da se pokrenemo konkretno, ciljano i efikasno.

Unaprijed se ispričavam na ovom tekstu svim onim sudionicima u prometu koji voze mudro, promišljeno, defanzivno i svjesni su rizika koji nosi alkohol, droga, uporaba mobitela, nedozvoljenih lijekova, brzina i tehnički neispravna vozila kao i vožnja bez položenog vozačkog ispita kao i prije stjecanja prava na upravljanje određenom kategorijom vozila.

U nedavnim tragedijama evidentno je da su vozači motocikla svojom nepromišljenošću oduzeli život kako sebi tako i drugima, posebno žalosti tragična smrt majke djeteta ,žene pred kojom je bio život, sreća i budućnost.

Radi ovakve tragedije vrijeme je da se odlučno odreknemo svih takvih i sličnih kamikaza na motociklima (ali i drugim motornim vozilima) i napravimo sve kako bi već u najranijoj dobi, pokazali, educirali i otvorili put znanju-mladim vozačima, početnicima.

Sav trud struke po pitanju cestovne infrastrukture, opremanja prometnica po svjetskim sigurnosnim standardima, protuklizne boje, znakovi opasnosti nikada neće biti dovoljni, niti će moći utjecati na ovakvo ponašanje pojedinaca a kamoli ih spriječiti!

Kao osoba koje je diljem Republike Hrvatske ali i izvan nje održala preko 250 poligona sigurne vožnje motociklistima smatram itekako važnim u cijelosti izmijeniti pristup problematici-edukaciji .Kako?

Uporno ponavljanje da su za tragedije ključna „4 faktora“ (pojas, alkohol, brzina, mobilni uređaji) nije dovoljno niti je u potpunosti točno.

Što „daje krila“ motociklistima i lažnu sigurnost prilikom vožnje motocikla?

Na svim svojim predavanjima napominjem 4 ključne stvari:

a) Skidanje registarske oznake (daje osjećaj da neće biti kažnjen za prekoračenje brzine,vozi kako inače nikada ne bi na mjestima na kojima to ,također inače ne bi i rezultat je izlijetanje, nekontrolirana putanja i višestruko prekoračenje brzine na mjestima na kojima to zaista graniči sa ludošću);

b) Korištenje kamera za snimanje vožnje (ne snima se „zbog sebe“ već zbog samohvale i objave snimke na društvenim mrežama, vrlo često suludih brzina a onaj tko poznaje materiju, može primijetiti da i kod tih snimaka je evidentni nedostatak temeljnog znanja poznavanja motociklizma i tehnika upravljanja motociklom uz već prethodno navedeno -prekoračenje brzine. Panoramske snimke pejzaža su rijetkost, čast iznimkama:

c) Uporaba ozvučenja u zaštitnoj kacigi i slušanje glazbe ( kod vožnje motocikla, vozila koje ne prašta greške, nema zračnih jastuka i metalna „plašta“ da vam spasi život, Zato je svako, ali baš svako osjetilo važno, nema apsolutno nikakva razloga da si svjesno oduzimate koncentraciju. Pogrešan poziv zna iznervirati, a dobra muzika podići adrenalin - ni jedno od toga nije nimalo dobro za vožnju motocikla, vjerujte mi na riječ!

d) Vožnja u skupini, uvijek „vuče“ na rivalstvo, na dokazivanje i poneki nepromišljeni potez, vrlo često završi nekontroliranim izlijetanjem i tragedijom. Pravila vožnje u skupini malo motociklista poznaje a kamoli poštuje.

Previše teksta bi mogao napisati o ovoj tematici, sve bitnije kao suautor knjige, priručnika pod nazivom „Akademija sigurne vožnje motocikla“ napisao sam sa Tomažom Tollazzijem, prof. dr. sci., d.i.g i pozivam Vas da isti barem pročitate, kako motociklisti tako i zabrinuti roditelji motociklista.

Što konkretno napraviti?

Ono što kao osoba koja je na razini EU u svakodnevnom kontaktu sa kolegama i upoznat je sa zakonima koji daju rezultate izvan RH (smanjenje stradanja motociklista za preko 50%) bilo bi sljedeće:

-Obavezno vraćanje ispita „poznavanje prometnih propisa“ u predmet Tehnička kultura. Svjestan sa, da je predmet izbačen u zbog kupovine mopeda djeci do 14 godina i velikog stradavanja djece, zašto? Nije bilo dovoljne kontrole.

-Obavezni „probni rok“ od godine dana. Primjer EU, kandidat položi A kategoriju, protekom godine dana od položenog vozačkog ispita u policiju mora donijeti potvrdu da je položio tečaj sigurne vožnje motocikla (zakonom određena procedura, elementi, instruktori itd.), da nije u proteklih godinu dana imao prekršaj poput konzumiranja alkohola, droga, brzina u naseljenom mjestu veća od 30 km/h te prolaz kroz crveno svjetlo.

-Osiguranje barem jedne prometno javne površine u svakoj Županiji gdje motociklisti mogu neometano i neograničeno koristiti (na vlastitu odgovornost) za trening, edukaciju i razvijanje većih brzina bez ugrožavanja ostalih sudionika u prometu.Nepostojanje ovakvih površina vodi „nezakonitu utrku na zakonite prometnice“!

Ovim tekstom, nikako ne želim napadati kolege motocikliste, nikako ne želim napadati institucije i one koji žele dobro svim sudionicima u prometu, dugo godina surađujem sa MUP RH, Ministarstvom prometa, CVH, HAK om i drugim relevantnim institucijama i smatram da moramo i možemo više…neće imati smisla niti akcije niti represija ako ne utječemo u „korijen problema“ a to je mladost, početak života na dva kotača i svijest u periodu odrastanja.

Pomognimo zajednički tim mladim ljudima, roditeljima tih mladih ljudi koji su nemoćni, koji me nerijetko zovu i mole za pomoć. Govorim i kao otac mladog motociklista koji fantastično vozi motocikl, odličan je vozač, zna tehniku, vozi promišljeno i defanzivno , ne jednom sam ga pratio u vožnji, educirao i naučio sve što znam no znate li što ne mogu? Naučiti ga da poštuje motocikl. Zašto? Jer tek kada padne, shvatiti će što mu je otac želio reći. Vjerujte mi na riječ da sam u pravu.

Prije nego li padnu, naučimo ih sve što možemo da se nakon toga pada podignu i budu bolji ljudi,vozači i motociklisti. Snaga i upornost odlikuje se da nakon pada ustanemo.Motociklist ako vozi po propisima i koristi svu danas dostupnu opremu, nakon pada ustaje i počinje upravo ovo što pišem - poštivati motocikl!

Pozivam ovim putem sve motocikliste,sve roditelje mladih motociklista,sudionike u prometu da shvate,postoji puno poligona sigurne vožnje,na niti jednom od njih nećete čuti ništa loše,naprotiv,ponavljanje je majka svakog znanja.

Dana 11.05.2024. U Delnicama sa početkom u 10,00h ispred OŠ I.G. Kovačića održati ćemo prezentaciju knjige“ Akademija sigurne vožnje motocikla“ pokazni poligon sigurne vožnje motocikla (teorija i praktični dio) sudjelovanje na istom najavili su osim nas autora knjige i voditelja poligona (profesor i Predstojnik odjela za graditeljstvo građevinskog fakulteta u Mariboru, Tomaž Tollazzi, dipl.inž.građ i Mladen Stjepan Vitković, inž.građ.)

MUP RH PP Delnice, Policijski motociklisti MUP RH, Slovenski policijski motociklisti, Centar za vozila Hrvatske, Autoškole, instruktori sigurne vožnje motocikla iz Slovenije gdje ćemo kroz cjelodnevnu radionicu napraviti sve kako bi Vam približili sve ono potrebno za sigurno upravljanje motociklom.

Samo sinergijom znanja, struke i razumom koji vodi toleranciji u prometu možemo ( i moramo) postići više za sigurnost svih sudionika u prometu.

Obitelji tragično nastradale majke izražavam najdublje saučešće kao i ogorčenje na postupak koji je nepovratno zavio u crno sve one koji imalo poštuju, cijene i vole motociklizam.

....

Fotografija: Pixabay.com