Dec 14, 2018 Last Updated 12:47 PM, Dec 11, 2018

PROGRAMI: Najnovije

CRTICA SA CESTE: Pijan za upra…

Čak sedam tisuća kuna stajat će, prema sadašnjem stanju stvari, 40-godišnjaka iz...

Među prometnim prekršajima pre…

Rezultati preventivno represivne akcije pojačanog nadzora vozila i vozača ...

Sindikat biciklista poziva gra…

Zagrebački Advent nadmašio je sva očekivanja i ove godine! No, ponovno slušamo o...

FPZ proveo projekt ''Sigurnost djece pješaka u zonama osnovnih škola''

Kategorija: Pješaci
Na Fakultetu prometnih znanosti u Zagrebu održan je okrugli stol naziva ''Sigurnost djece pješaka u zonama osnovnih škola''. Organizator je bio fakultetski Zavod za gradski promet koji je i proveo spomenuti znanstveno-istraživački projekt uz potporu Nacionalnog programa sigurnosti cestovnog prometa (NPSCP) 2011.–2020. Republike Hrvatske.

U prometnim nesrećama godišnje u svijetu smrtno strada milijun i 300.000 ljudi, preko 50 milijuna pretrpi ozljede, dok dnevno u svijetu u prometu pogine više od 500 djece. Navedeno dovodi do više stradavanja nego svi ratovi i terorizam zajedno, a prometne nesreće su vodeći ubojica mladih starosti od 10. do 25. godine.

Kao što i prethodni podaci navode, djeca predstavljaju iznimno ranjivu i osjetljivu skupinu, tako da je cilj projekta bio povećanje njihove sigurnosti u zonama osnovnih škola. Njegova je provedba trajala godinu dana, s početkom 1. travnja prošle godine, a obuhvaćeno je pet zagrebačkih osnovnih škola: grofa Janka Draškovića, Izidora Kršnjavoga, Retkovec, Savski gaj i Kustošija. Škole su birane po tome gdje je bilo najviše prometnih nesreća s djecom pješacima.

- Od aktivnosti smo educirali djecu, vozače i roditelje, istraživali njihovo ponašanje u prometu, analizirali i detektirali loša infrastrukturalna rješenja, mapirali žarišta prometnih nesreća, snimali video materijale i simulacije opasnosti. Organizirali razne radionice s djecom i vozačima školskih autobusa (ZET), a svi su bili zaista jako zadovoljni i ponosni smo na postignuto. Posebno smo ponosni i na izrađenu brošuru o projektu koja bi svima trebala biti od jako velike pomoći. Međutim, mi smo detektirali sve probleme, a na odgovornim osobama je da sve to provedu u praksi i pomognu djecu povećanjem njihove sigurnosti. Ne moramo baš uvijek čekati da se nešto loše dogodi, pa da tek onda reagiramo – rekao je Ljupko Šimunović s FPZ-a i dodao:

- Prometne nesreće su slučajni i složeni događaj, ali njima se može upravljati ako se znaju uzroci. Nerazumijevanje nastanka prometnih nesreća vodi prema ponavljanju nesreća. Svi članovi društva dijele odgovornost za sigurnost djece, a djeca trebaju poštivati prometna pravila. Sigurnost djece treba biti vodeća vizija u politici svake zemlje, samim time problematiku sigurnosti prometa treba ugraditi u školski kurikulum.

Tendencija je takva da se u Hrvatskoj još više smanji broj poginulih osoba u prometu, da se 2020. godine dođe do brojke od 213. U prošloj je godini 331 osoba poginula, a prema NPSCP-u se očekivalo 277. Zanimljivo je da je početkom devedesetih godina bilo više od 1.300 poginulih u prometu, spomenuo je Damir Zorić, predsjednik Upravnog odbora Hrvatskog ureda za osiguranje.

Percepcija većine roditelja je da su njihova djeca ugrožena u prometu, tko da ih više nego ikada prije dovode automobilima do škola, a tako stvaraju dodatne gužve. Postoje razni primjeri prakse kako riješiti ovaj problem. Jedan od njih je da se roditelji međusobno dogovore pa da svaki dan netko drugi vodi djecu prema školi u grupi, dok u nekim školama odlično funkcionira prijevoz školskim autobusom.

- Rezultati u odabranim školama od 1. do 4. razreda kažu da 48 posto pješači do škole, 40 posto vozi netko u školu, dok 12 posto koristi javni prijevoz. Kod 5. do 8. razreda su rezultati drugačiji, pa njih 61 posto ide pješice, 26 posto javnim prijevozom, 10 posto automobilom, a ostali biciklom, romobilom ili sličnim prijevoznim sredstvom. Najčešća opasnost za djecu se događa zbog ljudske pogreške, prvenstveno zbog nesavjesnosti vozača, mnogi se u prometu ne ponašaju prikladno. Dakako da blizina opasne prometnice djeci predstavlja velike probleme, kao i nepropisno parkirana vozila – istaknuo je Božo Radulović s FPZ-a.

U ime MUP-a je bio nazočan Darko Grac, a posebno je istaknuo da velik problem predstavljaju roditelji koji se ne vežu pojasom, a isto to primijene i na djecu, na stražnjem sjedalu gotovo da i nećete vidjeti nekoga vezanog. Spomenuo je da MUP konstantno provodi aktivnosti kojima bi djeca imala veću sigurnost, od čega je posebno istaknuo kampanju Poštujte naše znakove za koju je većina građana i upoznata.

Pristup sprečavanju prometnih nesreća predstavlja krug sljedećih aktivnosti: inženjerstvo, kontrola, vrednovanje, ohrabrivanje i obrazovanje. Suradnja svih sudionika od iznimnog je značaja i to je nešto što su svako malo isticali svi govornici.

- Brojni roditelji, posebno u školama u centru grada, nemaju gdje parkirati automobil, a da potencijalno ne ugroze nekoga. Stoga bi vodeći se svjetskom praksom bilo idealno kada bi se izgradile K+R (kiss and ride) parkirališne površine, čija je namjena da roditelji mogu propisno stati s automobilom, pozdraviti dijete i nastaviti dalje bez dužeg zadržavanja – rekao je Julijan Jurak s FPZ-a uz još nekoliko podataka:

- Na području Zagreba nalaze se 162 osnovnoškolske ustanove, a samo njih 19 ima organiziranu školsku prometnu jedinicu. Prvi je korak je postavljanje prometnoga znaka oznake C31 ''Školska patrola''. Idući je korak zaduženje jednoga učitelja za voditelja školske prometne jedinice. Završni je korak nabava potrebne opreme. U sklopu projekta analizirane su razine osvijetljenosti područja oko pet odabranih osnovnih škola, a rezultati kažu da preko 40 posto rasvjetnih tijela ne zadovoljava projektantske standarde. Jednostavno moramo napraviti iskorake. Ponudili smo brojna rješenja, a iskreno se nadamo da će njih odgovorne osobe uzeti u obzir i u konačnici realizirati.

Iako je projekt obuhvatio samo zagrebačke škole, on je odlična baza za sve druge koje imaju za cilj povećati sigurnost djece. S FPZ-a su istaknuli da stoje na raspolaganju svim školama i da će svojom stručnošću pomoći, ali sve to neće vrijediti ako ideje ne realizira lokalna zajednica.

- Uopće je teško riječima opisati koliko nam je ovaj projekt pomogao. Prije smo znali pisati dopise na razne adrese. Odgovora ili nije bilo ili bi nas uputili na druge osobe i tako u krug. Problem je što sustav nije po tom pitanju sređen, ali sada imamo konkretne analize i bit ćemo još ustrajniji u našoj borbi za dobrobit djece – zaključak je iz škola koje su bile obuhvaćene.

Na kraju treba spomenuti i osobe koje stoje iza cijelog projekta: prof. dr. sc. Ljupko Šimunović, prof. dr. sc. Davor Brčić, doc. dr. sc. Marko Slavulj, dr. sc. Mario Ćosić, dr. sc. Diana Rupčić, mr. spec. Ljiljana Mikuš, prof. psih., Dubravka Svilar, prof., Dino Šojat, mag. ing. traff., Julijan Jurak, mag. ing. traff., Božo Radulović, mag. ing. traff., Matija Šimičić, student i Domagoj Dijanić, student.


0
0
0
s2sdefault

Pratite nas; Facebook

Najnovije

CRTICA SA CESTE: Pijan za upravljač…

11 Pro 2018 Vožnja bez vozačke

Među prometnim prekršajima prednjač…

10 Pro 2018 Nepropisna i neprilagođena brzina

Sindikat biciklista poziva građane …

06 Pro 2018 Vozači bicikla