pro 2024
Važno je znati kako se ponašati kada naiđete na ralicu, koja je osnovni alat za čišćenje snijega na autocestama. U idealnim uvjetima, ralica bi trebala čistiti cijelu dionicu ceste, ali vozači često čine ozbiljnu pogrešku kada pokušavaju pretjecati ralice
Zima u Hrvatskoj, kao i u mnogim drugim zemljama srednje i istočne Europe, donosi posebne izazove za vozače i sve sudionike u prometu.
S padalinama koje mogu brzo prekriti ceste snijegom, a s vjetrovima i burom koji dodatno otežavaju uvjete, naročito u području Rijeke i okolice, vožnja postaje zahtjevnija i potencijalno opasnija. Iako naša percepcija o zimskoj službi često ovisi o tome je li cesta "crna" ili ne, stvarnost je mnogo složenija. Naime, tijekom snježnih padalina, ni najopremljenija zimska služba ne može uvijek osigurati potpuno čiste ceste bez snijega, jer snijeg pada brže nego što se može ukloniti. U tom kontekstu, uloga zimske službe nije samo u čišćenju ceste, već i u osiguravanju njezine prohodnosti i sigurnosti svih sudionika u prometu.
Prohodnost cesta u zimskim uvjetima
U zimskim uvjetima, posebice tijekom obilnijih snježnih padalina, prohodnost cesta na autocestama može biti otežana. Često se događa da vozači očekuju potpuno suhe ceste ili barem površinu bez snijega, što nije realno, osobito u uvjetima kada snijeg pada neprestano. Zimska služba zadužena je za održavanje prohodnosti ceste, ali treba imati na umu da, dok snijeg pada, nije moguće ukloniti sav snijeg s površine ceste. Osim toga, autoceste u Hrvatskoj, kao i u drugim zemljama sličnih klimatskih uvjeta, prolaze kroz specifične mikroklimatske zone gdje se kombinacija snijega i bure može pokazati katastrofalnom za promet. U tim uvjetima, čak i uz stalne napore zimske službe, promet može biti paraliziran.
Zimska služba se suočava s izazovom održavanja sigurnosti na cesti u uvjetima koji se stalno mijenjaju. Bura, jaka snježna mećava ili poledica mogu stvoriti izuzetno opasne uvjete za vožnju. Upravo zbog toga, uloga zimske službe nije samo u uklanjanju snijega, već i u stvaranju uvjeta za sigurno putovanje. Nažalost, za vrijeme snježnih padalina, vozači moraju biti svjesni da ceste neće biti potpuno "crne" (odnosno bez snijega), jer to jednostavno nije izvedivo ni u najboljim uvjetima.
Priprema vozila i vožnja u zimskim uvjetima
Jedan od osnovnih savjeta za sigurno putovanje u zimskim uvjetima jest da vozači pripreme svoja vozila za zimske uvjete. To znači opremiti vozilo zimskim gumama, provjeriti stanje akumulatora, te posjedovati lancima za snijeg, jer su to osnovne mjere sigurnosti koje mogu spriječiti nesreće i zastoje. Zimske gume (M+S) ili ljetne gume s dubinom profila od najmanje 4 mm uz lanac za snijeg predstavljaju zakonski zahtjev za vožnju u zimskim uvjetima na autocestama. Iako je vožnja u zimskim uvjetima tehnički moguća i s drugim vrstama guma, zimske gume osiguravaju mnogo bolju stabilnost i manju vjerojatnost od proklizavanja.
Jednako je važno i prilagoditi brzinu vožnje uvjetima na cesti. Vožnja tijekom snježnih padalina ili na zaleđenim dionicama zahtijeva veći oprez i smanjenje brzine, jer to smanjuje rizik od nesreća. Također, vozači ne smiju zaustavljati vozilo na zaustavnim trakama ili u tunelima radi postavljanja lanaca za snijeg, već je nužno stati na sigurnom odmorištu. Također, posebno je važno biti oprezan zbog moguće poledice na vijaduktima i na izlasku iz tunela, jer se u tim područjima mogu stvoriti skliske površine čak i kad snijeg ne pada aktivno.
Ralice i njihova uloga u zimskim uvjetima
Uzimajući u obzir uvjete na cesti, važno je znati kako se ponašati kada naiđete na ralicu, koja je osnovni alat za čišćenje snijega na autocestama. U idealnim uvjetima, ralica bi trebala čistiti cijelu dionicu ceste, ali vozači često čine ozbiljnu pogrešku kada pokušavaju pretjecati ralice. Uzimajući u obzir da su ralice opterećene teškim uvjetima i često rade u baterijskoj formaciji (dvije ralice u jednom smjeru), pokušaj pretjecanja može biti izuzetno opasan. U takvim situacijama, vozači bi trebali održavati siguran razmak od ralice i ne pokušavati pretjecati, jer bi to moglo izazvati nesreće i dodatno usporiti promet.
Svjedoci smo izjavama „nismo vidjeli ralice“ – ovdje se zapravo radi o tome da bi svaki vozač najradije vidio ralicu kako bi se uvjerio da je sve u redu. Međutim, želimo naglasiti da radnih strojeva ima dovoljno za sve zadaće odražavanja autocesta. Kada bi ralica bila vidljiva svakom vozaču tada bi prometovanje autocestom bilo nemoguće.
Problem tegljača bez zimske opreme
Jedan od najvećih izazova zimskih službi, a i prijetnja sigurnosti na cestama, su tegljači koji ne koriste zimsku opremu. Takvi tegljači mogu postati prepreka za cijeli promet. Ako tegljač ostane blokiran na cesti, ralice ne mogu proći, čime se usporava cijeli proces čišćenja ceste. Dodatno, prepriječeni tegljač često blokira cijelu dionicu, stvarajući kolone i zastoje koji mogu trajati dugo vremena. Zimske službe tada moraju prvo ukloniti blokirani tegljač, a tek nakon toga mogu nastaviti čišćenje snijega. Ovo usporava čitav proces i čini putovanje opasnijim. Stoga, obvezna uporaba zimske opreme nije samo zakonski zahtjev, već i pitanje sigurnosti svih korisnika autocesta.
....
Izvor: Večernji list, https://www.vecernji.hr
Sadržaj nastao u suradnji s Hrvatskim autocestama.
Fotografija: Pixabay.com