ožu 2024
Prema procjenama Europske komisije, 25 posto svih smrtnih slučajeva na cestama u EU povezano je s alkoholom. Vožnja pod utjecajem alkohola jedan je od tri glavna ubojice, a drugi su prekoračenje brzine i nevezivanje sigurnosnog pojasa. Oko 6500 smrtnih slučajeva moglo bi se spriječiti svake godine kada bi se svi vozači pridržavali zakona o vožnji pod utjecajem alkohola.
ETSC ima za cilj pridonijeti smanjenju smrtnosti i ozljeda na cestama uzrokovanih alkoholom zagovaranjem odgovarajućih regulatornih mjera na razini EU-a i nacionalnoj razini te identifikacijom i promicanjem najbolje prakse.
Europa je regija s najvećim opijanjem na svijetu, s prevalencijom epizodnog opijanja u više od jedne petine odrasle populacije. Podaci iz posljednjeg Izvješća Svjetske zdravstvene organizacije o alkoholu i zdravlju za 2010. pokazuju da se konzumacija alkohola smanjila tijekom 1990-ih, zatim porasla i stabilizirala na višoj razini nego između 2004. i 2006. Europski prosjek od 9,2 litre popijenog čistog alkohola godišnje skriva velike razlike među zemljama. Zemlje poput Malte, Norveške i Švedske imaju nižu razinu konzumacije alkohola od Estonije, Češke i Irske.
Alkohol, čak iu malim količinama, odmah utječe na moždani sustav. Učinci na ljudsko tijelo i ponašanje kreću se od anestezije nakon velikih količina alkohola do oštećenja bihevioralnih i kognitivnih sposobnosti nakon malih doza. Alkohol također može smanjiti motivaciju za poštivanje sigurnosnih standarda, što može rezultirati aktivnom potragom za opasnim situacijama (kao što je natjecateljsko ponašanje ili pretjerana brzina). Općenito, sve funkcije koje su važne za siguran rad motornog vozila mogu biti pod utjecajem razine alkohola znatno ispod trenutnih zakonskih granica u većini zemalja EU.
Oštećenje uzrokovano alkoholom važan je čimbenik koji utječe i na rizik od prometne nesreće kao i na težinu ozljeda koje nastaju u nesrećama. Vozači koji su pili imaju mnogo veći rizik od sudjelovanja u nesrećama od onih bez alkohola u krvi, a taj rizik brzo raste s povećanjem sadržaja alkohola u krvi. Procijenjeno je da BAC od 0,8 g/l povećava rizik sudara za vozača 2,7 puta u usporedbi s nultim BAC-om. Kada vozač ima BAC od 1,5 g/l, stopa ozljeda u sudaru je 22 puta veća od one kod trijeznog vozača. Ne samo da stopa sudara brzo raste s povećanjem BAC-a, već i sudar postaje teži. Uz BAC od 1,5 g/l, stopa sudara sa smrtnim ishodom je oko 200 puta veća od one kod trijeznih vozača.
....
Izvor: Europsko vijeće za sigurnost prometa (ETSC)
Europsko vijeće za sigurnost prometa (ETSC) je neprofitna organizacija koja radi na smanjenju broja smrtnih slučajeva i ozljeda u prometnim sudarima koji se događaju u Europi. Objavljuje godišnje izvješće o indeksu sigurnosti na cestama, mjereći napredak u smanjenju smrtnih slučajeva na cestama u Europi.
Jedno od glavnih područja rada ETSC-a su standardi sigurnosti vozila u Europi. Organizacija je bila jedna od stručnih organizacija koje su se zalagale za ažuriranje Uredbe Europske unije o općoj sigurnosti, koja zahtijeva, između ostalih tehnologija, automatizirano kočenje u nuždi, inteligentnu pomoć pri brzini i sustave upozorenja na napuštanje voznog traka da budu ugrađeni u sva nova prodana vozila u Europi od srpnja 2022.