Kako nadogradnja i preinake na vozilima mogu utjecati na sigurnost u prometu?

Dodatna osvjetljenja, pojačani ovjesi i ostale modifikacije, podliježu ispitivanju ispravnosti vozila

 

Kako bi se osigurala sigurnost svih sudionika u prometu prije samog puštanja vozila u promet potrebno je vozilo ispitati odnosno odobriti prema zahtjevima koji se odnose na pojedinu vrstu vozila, a omogućavaju sigurnu i funkcionalnu uporabu vozila. Osobni automobili, koje najviše koristimo, su pri tome uobičajeno tipno odobreni ili kako se to popularno zna reći vozila su homologirana, odnosno sami proizvođači prije samog puštanja u promet provedu opširna ispitivanja cjelovitih vozila u svim segmentima te ih tek nakon odobravanja, ispitivanja i tipnog odobravanja puštaju na tržište odnosno u promet. Za razliku od osobnih automobila teretni automobili imaju specifičnije zahtjeve za samu svoju namjenu, a sve ovisno o potrebama korisnika. Budući da se potrebe korisnika, prijevoznika znaju bitno razlikovati sami proizvođači vozila proizvode često vozila koja nisu u potpunosti dovršena nego se takva vozila naknadno nadograđuju različitim vrstama nadogradnje kao što su raznorazne izvedbe teretnih sanduka, cisterni, konstrukcija za prijevoz kontejnera, konstrukcija za potrebe građevinskih radova i ostalih nadogradnji ovisno o potrebama.

 

 

Kako bi osigurala sigurna uporaba vozila u prometu koja su naknadno nadograđena nužno je da izvedbe preinake takvih vozila budu prvenstveno u skladu s preporukama samog proizvođača podvozja vozila i naravno u skladu sa zakonskim propisima, a provjera pojedinačne ispravnosti ugradnje utvrđuje se postupkom ispitivanja vozila.

 

 

 

Zbog specifičnosti zahtjeva budućih korisnika vozila na vozilima se zbog utjecaja pregradnje vozila značajno mijenjanju karakteristike izvornih vozila kao što su mase i dimenzijske karakteristike, položaj težišta tereta, te njegov utjecaj na stabilnost samog vozila, promjena elemenata upravljivosti, kočnih sustava, elemenata ovjesa, nosivih elementa vozila i sl.

 

 

Ispravnost izvedbi takvih preinaka kako bi krajnji korisnik dobio ne samo izvedbu koja ispunjava njegove zahtjeve već i izvedbu vozila koje je u skladu sa svim tehničkim i sigurnosnim zahtjevima, potrebno je kroz postupak ispitivanja vozila provjeriti. Na taj način osigurava se da vozilo bude sigurno za uporabu u svim eksploatacijskim uvjetima. Prvenstveno se to odnosi na sigurnost i vozne performanse samih vozila ali isto tako i na sigurnost ostalih sudionika u prometu koji na indirektan način mogu biti preko sustava pasivne i aktivne sigurnosti dodatno zaštićeni u odgovarajućim situacijama. Osim konstrukcijskih karakteristika vozila na teretnim vozilima se ugrađuju i elementi koji utječu i značajno na ostale sudionike u prometu. Tako npr. ispravno ugrađena svjetlosno signalna oprema ne omogućava samo bolju vidljivost samom vozaču nego ista omogućava bolju vidljivost samih vozila u uvjetima slabije vidljivosti ili pri noćnoj vožnji, npr. bočnim svjetlima jantarne (narančaste) boje ili oznakama visoke uočljivosti tzv. „konturnim trakama“.

 

 

 

Ugradnja različitih vrsta nadogradnji utječe i na vidljivost iz same kabine vozila, te se prilikom provjere pregradnje vozila provjerava i ta funkcionalnost.

 

 

Na vozilima na kojima se zahtjeva takva ugradnja provjerava se i ugradnja zaštitnih elemenata kao što su stražnja zaštita od podlijetanja koja značajno utječe na sigurnost prilikom naleta vozila sa stražnje strane i onemogućavanje podvlačenja pod vozilo ili ugradnja bočne zaštite koja je namijenjena sprječavanju podlijetanju biciklista ili pješaka u prometu.

 

 

 

Stražnja zaštita značajno utječe na sigurnost pri nalijetanju osobnih automobila, naravno njen utjecaj ovisi i ostalim uvjetima pojedinih nesreća ali bez obzira na ostale utjecaje značajan je sigurnosni faktor na teretnim vozilima iznad 3,5 t. Primjerice, na sljedećim fotografijama može se vidjeti utjecaj stražnje zaštite koja je spriječila podvlačenje vozila, te je uz pasivne elemente sigurnosti u vidu zračnih jastuka spriječila teže ozlijede putnika u osobnom automobilu.

 

 

 

Bočna zaštita od podlijetanja na teretnim vozilima pomaže u povećanju sigurnosti pješaka i biciklista, kao najranjivijih sudionika u prometu, na način da onemogućava pristup u prostor između kotača motornih i priključnih vozila. Također, može utjecati i na aerodinamične performanse u odgovarajućim izvedbama, te samim time i na potrošnju goriva.

 

 

 

Kod prevoženja tereta veliku pažnju potrebno je posvetiti osiguranju tereta, a u postupku ispitivanja provjerava se da li je moguće na odgovarajući način pričvrstiti teret, provjeravaju se ugradnje pregrada između putničkog i teretnog prostora a u nekim slučajevima provjerava se i izvedba stranica i sl.

 

 

Provjera odgovarajućih pričvrsnih mjesta u samom teretnom prostoru s kojima je moguće učvrstiti teret prilikom prijevoza kojima se sprječava pomak tereta ili provjera same konstrukcijske izvedbe u slučaju pomicanja tereta.

 

 

 

Samu preinaku odnosno nadogradnju vozila obavljaju različite tvrtke ovisno o namjeni i izvedbi nadogradnje, a sami proizvođači ne mogu predvidjeti sve moguće oblike promjena koje bi utjecala na vozne karakteristike vozila, raspored opterećenja vozila, položaj težišta prevoženog tereta i njegov utjecaj na stabilnost vozila, promjene nosivih elemenata vozila i ostalih preinaka koje utječu na sigurnost i funkcionalnost samog vozila. Zbog svega navedenog potrebno je samu preinaku vozila izvršiti u skladu s preporukama proizvođača podvozja vozila i u skladu s ostalim zakonskim propisima koji se primjenjuju na tom području. Kvalitetu nadogradnje osigurava proizvođač nadogradnje, a samu provjeru izvedbe potrebno je provesti kroz postupak ispitivanja vozila, ne samo zbog zakonskih propisa, nego i zbog utvrđivanja ispravnosti izvedbe pregradnje vozila koja omogućava lakšu i sigurniju uporabu vozila, a utječe i na sigurnost svih ostalih sudionika u cestovnom prometu.