PORAZNA STATISTIKA: Svaku četvrtu prometnu nesreću lani je skrivila mlada osoba!

Pukom srećom u jučerašnjoj nesreći na autocesti između Novske i Okučana nitko nije teže ozlijeđen. Krš i lom koji je oštetio čak pet automobila izazvao je 23-godišnji mladić koji se polukružno okretao na dijelu autoceste gdje se u središnjoj ogradi nalazio otvor. Osim tog prekršaja, nije bio ni vezan. Prošle godine mlade osobe između 18. i 30. godine života skrivile su svaku četvrtu nesreću, a prebrza vožnja nije bila glavni problem!

 

piše: Martina Gelenčar, srednja.hr

 

Ružni prizori na autocesti A3 između Novske i Okučana, s više teško oštećenih vozila, prolaznike nisu ostavili ravnodušnima. Pukom srećom nitko od sudionika prometne nesreće, koja se dogodila u ponedjeljak u jutarnjim satima, nije teško stradao. Troje vozača i jedan putnik su lakše ozlijeđeni, a liječnička pomoć im je pružena u Općoj bolnici Nova Gradiška.

 

Mladić se polukružno okretao na autocesti, nije bio vezan

 

Nesreću je izazvao 23-godišnji mladić koji se polukružno okretao na autoputu. Kretao se južnom prometnom trakom iz smjera zapada prema istoku, a polukružno se odlučio okrenuti na mjestu gdje se nalazi otvor u središnjoj ogradi, s idejom da bi prešao na sjevernu prometnu traku.

 

– U tom trenutku na njega je naletio automobil kutinskih registracija kojim je upravljao 24-godišnjak koji se od siline udarca odbio u središnju odbojnu ogradu. Od siline udaraca središnja odbojna ograda odbačena je na sjevernu kolničku traku na koju je naletio automobil požeških registracija kojim je upravljao 29-godišnjak koji se potom prevrnuo na krov. U prometnoj nesreći oštećena su još dva vozila na način što su u njih udarili otpali dijelovi ograde i vozila od prometne nesreće, izvijestila je PU sisačko-moslavačka.

 

Osim što je prekršio jedno od najvažnijih prometnih pravila – da nema polukružnog okretanja na autoputu, 23-godišnjak nije bio niti vezan pojasom. Protiv njega slijedi obavezni prekršajni nalog zbog počinjenih prekršaja, stoji u policijskom priopćenju.

 

Svaku četvrtu nesreću skrivila je osoba između 18 i 30 godina

 

Prošle godine evidentirano je, prema podacima koje smo zatražili od MUP-a, ukupno 34.596 prometnih nesreća. U njima su poginule 274 osobe, 3.084 je zadobilo teške ozljede, dok je 11.081 osoba lakše ozlijeđena. Kada je riječ o nesrećama koje su skrivile mlade osobe od 18. do 30. godine života, takvih je bilo 8.798. Dakle, prema jednostavnom izračunu – 25 posto od ukupnog broja nesreća, odnosno svaku četvrtu, skrivile su mlade osobe.

 

U nesrećama za koje je krivac bila mlada osoba poginulo je 80 ljudi, 866 ih je teško ozlijeđeno, a 3.696 lakše. Treba istaknuti i podatak kako su osobe između 18 i 30 godina 8.757 nesreća skrivile u svojstvu vozača, devet u svojstvu putnika i 32 u svojstvu pješaka.

 

Uz ove podatke iz MUP-a otkrivaju i kako su osobe u dobnoj skupini za koje smo zatražili podatke, tijekom 2023. godine počinile 173.184 prometna prekršaja, od ukupno 740.166 prekršaja svih sudionika.

 

Iz MUP-a uz ove podatke naglašavaju kako se ova dobna skupina ne smije poistovjećivati sa skupinom zakonski ‘mladih vozača’ jer su to, prema Zakonu o sigurnosti prometa na cestama, osobe u dobi do navršene 24. godine života koje posjeduju dozvolu izdanu u RH.

 

Prebrza vožnja nije jedini uzročnik

 

Iako je najčešći, prebrza vožnja nije jedini uzročnik nesreća koje su skrivile osobe od 18. do 30. godine. Prema okolnostima koje su prethodile prometnim nesrećama, najviše nesreća dogodilo se zbog:

 

2.711 – nepropisna i brzina neprimjerena uvjetima na kolniku

1.158 – nepoštivanje prednosti prolaska

1.032 – nepropisno kretanje vozila po kolniku

769 – vožnja na nedovoljnoj udaljenosti

625 – nepropisna vožnja unazad

348 – nepropisno skretanje

307 – nepropisno uključivanje u promet

188 – nepropisno pretjecanje

163 – nepropisno prestrojavanje

162 – nepropisno mimoilaženje

143 – nepoštivanje svjetlosnog znaka

1.192 – zbog ostalih okolnosti

 

Prometni odgoj kreće od malih nogu

 

Iz MUP-a kažu kako preventivne aktivnosti provode zapravo kontinuirano, s djecom na čitavoj obrazovnoj vertikali. Sve kreće od predškole, jer je prometni odgoj prvi pravi životno važan program čiji sadržaj dijete mora usvojiti u što ranijoj dobi.

 

– Vrlo je bitno da se prometni odgoj uči kontinuirano i postupno, od jednostavnijeg prema složenijem, odnosno da djeca najprije usvoje ona znanja i vještine koja će im biti korisna i neophodna za njihovu dob, navode iz MUP-a.

 

U skladu s time, surađuju s vrtićima, osnovnim i srednjim školama te ostalim subjektima koji se bave sigurnošću djece, a aktivnosti prilagođavaju uzrastu i psihičkom razvoju djece, kako bi se djeca kontinuirano i postupno upoznavala s prometnim odgojem.

 

– Svakako najpoznatija i najprihvaćenija akcija prometne policije vezana uz sigurnost djece u prometu svakako je akcija ‘Poštujte naše znakove’. Akcija se provodi od 1995. godine početkom školske godine kada se pojačano pokrivaju zone osnovnih škola i održavaju prigodna predavanja za učenike prvih razreda na području cijele Republike Hrvatske. Kroz kratka predavanja prometni policajci djeci na pristupačan način ukazuju na poželjne načine ponašanja u prometu i osnovna prometna pravila važna za njihovo sigurno sudjelovanje u prometu. Jednako tako, provodi se osposobljavanje djece starije od devet godina za samostalnu vožnju biciklom u prometu na cestama. Za učenike završnih razreda osnovnih škola održavaju se predavanja o sigurnijoj vožnji mopedom, navode iz MUP-a u odgovoru za srednja.hr.

 

Edukacija ponekad nije dovoljna

 

Možda manje poznato, no za osnovce i srednjoškolce postoji posebna web aplikacija kroz koju se mogu upoznati s prometnim propisima, provjeriti svoje znanje. Naziva se ‘Prometna učilica’. Također, svake se godine se organizira i natjecanje nakon kojeg se najboljima dodijele vrijedne nagrade. U autoškolama koje su za to zainteresirane se u završnim satovima održavaju predavanja kandidatima za vozače na kojima im se skreće pozornost na negativne posljedice koje mogu proizaći iz neodgovornog ponašanja u prometu.

 

No, to ponekad nije dovoljno – unatoč svim edukacijama jedan dio mladih osoba ostaje neodgovoran i u prometu krši prometne propise. Prema takvima, koji ne ugrožavaju samo sebe nego i druge sudionike u prometu, ostaje samo poduzimanje represivnih aktivnosti kroz redovni nadzor prometa, ali i kroz ciljane akcije.