Zašto je prijelaz željezničke pruge uvijek visokorizična prometna situacija?

Hrvatskoj ima više od 1.500 pružnih prijelaza

 

piše: Nenad Zuber

 

Kad god stanem pred spuštenim branikom ili polubranikom ili se približavam nezaštićenom cestovnom prijelazu preko željezničke pruge, sjetim se svih onih nemilih događaja koji su se zbili na ovakvim mjestima.

 

Sve prometne nesreće i njihovi neželjeni ishodi koji su se dogodili na prijelazima cesta preko željezničkih pruga, preozbiljni su i upozoravaju s razlogom na potrebu odgovornog postupanja svih koji su u prilici ili potrebi prelaziti željezničku prugu. Zato je konačno potrebno osvijestiti se i učiti na propustima i graškama drugih, kako i sami ne bismo došli u situaciju da svoj život i sigurnost izlažemo pogibelji.

 

Uvijek pomislim na one koji su zbog nepažnje, žurbe, neopreznosti, pa često i zbog gluposti ili bahatosti „podletili“ pod vlak. Baš tako, podletjeli! Ne kako se to gotovo uvijek kaže ili napiše: „… vlak je naletio na vozilo! …“. Takva formulacija dala bi naslutiti da je vlak kriv, odnosno da je nepažnjom strojovođe vlak naletio na vozilo koje je prelazilo preko pružnog prijelaza.

 

Naprotiv, u pravilu, oni koji prelaze prugu uvijek su krivi. Ne smije se zaboraviti: Vlak uvijek ima prednost, odnosno vozači, pješaci ili svi oni koji prelaze preko pruge dužni su propustiti vlak - stati, pogledati, uvjeriti se ….

 

Prijelaz ceste preko željezničke pruge

 

Kako se to stručno kaže – to je mjesto križanja cestovne i željezničke infrastrukture. Prema nekim podatcima u Hrvatskoj ima oko 1.500 pružnih prijelaza. Takozvanih zaštićenih pružnih prijelaza, onih koji imaju svjetlosne i zvučne signale te polubranike ili branike - ima njih nešto više od jedne trećine. Iz ovih brojki može se pretpostaviti koliko je vozača, biciklista, pješaka ili drugih sudionika prometa dnevno u prilici ili potrebi prelaziti željezničku prugu … i biti u rizičnoj situaciji.

 

Prema Zakonu o sigurnosti prometa na cestama RH, ali i prema Konvenciji UNECE-a (United Nations Economic Commission for Europe) o cestovnom prometu, vlakovi imaju prednost u odnosu na druge sudionike u prometu koji se s njima susreću, odnosno sudionici prometa mogu prijeći željezničku prugu tek pošto propuste vlak.

 

Prometna situacija vrlo velikog rizika

 

Ne srljajte u taj rizik! Svojim postupkom omogućite prolazak vlaka! Samo tako ćete sebi osigurati potpunu sigurnost i zaštititi se od pogibeljnih posljedica.