Tehnologija mijenja način vožnje. Kako to utječe na sigurnost prometa?

Od srpnja ove godine, proizvođači automobila morat će u svako novo vozilo ugraditi tehnologije poput sustava za zadržavanje auta u voznom traku i automatsko kočenje. Uz to, kako nalaže nova odredba EK, proizvođači će morati poduzeti i mjere kako bi se automobili zaštitili od cybernapada.

 

Automobili su sve sličniji kompjuterima, a to znači i da će u budućnosti češće biti meta hakera. Oni mogu preuzeti kontrolu nad vozilom i ucjenjivati vozača, a u teoriji, hakirano bi se vozilo moglo iskoristiti i za terorističke napade.

 

 

- Kad govorimo o situacijama i rizicima - jasno je da je uvijek fokus na tome hoće li auto sam negdje skrenuti, ubiti nekoga ili nešto treće. A cijela jedna sfera je pitanje zaštite osobnih podataka u vozilima - od preferencije vozača do njihovog kretanja. To je jedno posebno područje kojim bi se proizvođač trebao baviti - u smislu zaštite, kaže stručnjak za IT Alen Delić.

 

Od srpnja svaki novi automobil na europskom tržištu mora imati pomoć pri kretanju unatrag, kamere i senzore, crnu kutiju, sustav za zadržavanje u voznom traku, sustav automatskog kočenja i slično. Neki od njih već su poznati vozačima.

 

 

'Sigurnost, ali i utjecaj na sposobnost vozača'

 

- Jedan od takvih je sustav za kočenje u nuždi. Taj sustav nekad može procijeniti potencijalnu opasnost bez da je vozač toga svjestan, pa može stradati auto iza nas, napominje auto moto novinar Kristijan Tićak.

 

Sudski vještak za promet Goran Husinec smatra da nove tehnologije donose određenu sigurnost, ali i da utječu na sposobnost vozača. Kaže kako se već godinama vozači sve više oslanjaju na tehnički modernije automobile i da "u stvari tehnika preuzima vožnju".

 

 

Poskupljenje automobila najmanje za 10 posto?

 

Zbog novih sustava u vožnji i mjera za zaštitu od kibernetičkog napada, automobili će poskupjeti, procjenjuje se, za najmanje 10 posto.

 

- Nije se nikad išlo na manju cijenu, nego na veću. Proizvođači to čitavo vrijeme pravdaju činjenicom da su automobili kompliciraniji, teži i skuplji za proizvodnju, dodaje Tićar.

 

Budućnost su vozila bez vozača, a do tada svi će morati naučiti koristiti se tehnnološkim novitetima kako bi sretno stigli do svog odredišta.

 

Ševrović: Poticati kupnju automobila s novim sustavima

 

O ovoj temi u HTV-ovom središnjem Dnevniku govorio je i Marko Ševrović, profesor na Fakultetu prometnih znanosti.

 

Ševrović je istaknuo da u svim prometnim nesrećama postoje tri faktora - čovjek, vozilo i cesta.

 

- Ako uspijemo jedan taj faktor iz te prometne nesreće izbaciti, onda možemo promijeniti situaciju hoće li nesreća nastati, odnosno kakve će njezine posljedice biti. Vozilo je svakako jedan od važnijih čimbenika, rekao je.

Istaknuo je među ostalim da je bitno promijeniti način razmišljanja o ograničenju brzine - da ono nije tamo bez veze, već s dobrim razlogom. A sa stajališta infrastrukture potrebno je da ta ograničenja odgovaraju stvarnom stanju ceste, dodao je Ševrović.

 

 

Rekao je i da novi sustavi neće dovesti do drastičnog rasta cijena automobila.

 

- Ali ono što je bitno, ako i je porast cijene tih novih automobila, mi bismo kao Hrvatska, koja nema svoju automobilističku industriju, trebali reagirati na način da jednostavno potičemo kupnju tih automobila koji imaju te sustave jer će nam to onda direktno utjecati na sigurnost prometa, zaključio je Ševrović.

 

Pogledajte video na povetnici:

https://vijesti.hrt.hr/hrvatska/automobili-sve-skuplji-i-slicniji-kompjuterima-koliko-su-sigurniji--11349123

 

....

 

Autor: Matija Mlinarić/D.M./Dnevnik/HRT