NACIONALNI PLAN SIGURNOSTI CESTOVNOG PROMETA 2021-2030: Potencijali prema područjima djelovanja

Sukladno pozitivnoj svjetskoj praksi i preporukama Europske unije za potrebe definiranja mjera, kao i samog plana provedbe definirano je 13 područja djelovanja.

 

Definirana područja pružaju veliki potencijal za smanjenje broja teških prometnih nesreća na prometnicama u Republici Hrvatskoj, a u konačnici i njihovih posljedica. Također je važno napomenuti da upravo potencijal pojedinog područja djelovanja definira i prednost pri implementaciji mjera. Potencijali su izračunati prema bazi podataka o prometnim nesrećama Ministarstva unutarnjih poslova.

 

 

POTENCIJAL NA RAZINI PLANA (NA TEMELJU BAZNE GODINE 2019.)

 

Broj osoba poginulih u prometnim nesrećama

  • 297

 

Broj nesreća s poginulim osobama

  • 279

 

Broj nesreća s teško ozlijeđenim osobama

  • 2213

 

ID

PODRUČJE DJELOVANJA

POTENCIJAL PODRUČJA DJELOVANJA

(podaci na temelju prošlog desetogodišnjeg razdoblja)

PD1

Sigurna brzina

  • 39 % teških prometnih nesreća ima kao jednu od okolnosti i brzinu

  • 17 % teških prometnih nesreća ima za okolnost isključivo brzinu

  • gotovo svaku četvrtu tešku prometnu nesreću koja ima okolnost brzine uzrokuju mladi vozači

PD2

Vožnja bez utjecaja alkohola, droga i lijekova

  • u 22 % teških prometnih nesreća bio je prisutan alkohol i/ili psihoaktivne tvari

  • u 4 % teških prometnih nesreća osoba koja je uzrokovala nesreću bila je pod utjecajem alkohola i/ili psihoaktivnih tvari

  • četvrtina osoba koje su uzrokovale tešku prometnu nesreću pod utjecajem alkohola i/ili psihoaktivnih tvari imaju 25 godina ili manje, dok je polovica mlađa od 35 godina

PD3

Sigurna vožnja

  • 38 % teških prometnih nesreća ima za okolnost neopreznu vožnju

 

PD4

 

Sigurnosna kaciga

  • oko 83 % biciklista koji su uzrokovali tešku prometnu nesreću nije koristilo sigurnosnu kacigu

  • četvrtina vozača bicikla koji nisu koristili sigurnosnu kacigu ima 25 godina ili manje

  • oko 15 % vozača motocikla/mopeda koji su uzrokovali tešku prometnu nesreću nije koristilo sigurnosnu kacigu

  • 11 % vozača motocikla nije koristilo sigurnosnu kacigu

  • 24 % vozača mopeda nije koristilo sigurnosnu kacigu

PD5

Zaštita u vozilu

  • 7 % vozača osobnih vozila u teškim prometnim nesrećama nije koristilo sigurnosni pojas

  • za 23 % vozača nije dostupan podatak o korištenju sigurnosnog pojasa

  • 9 % putnika osobnih vozila u teškim prometnim nesrećama nije koristilo sigurnosni pojas

  • 28 % vozača koji ne koriste sigurnosni pojas su mladi vozači

PD6

Prevencija distrakcije vozača

  • distrakcija je potencijalni uzrok oko 11% teških prometnih nesreća

PD7

Aktivni oblici prometovanja

Pješaci

 

 

 

 

  • sudjeluju u 19 % teških prometnih nesreća

  • u 18 % teških prometnih nesreća s pješacima, pješaci su uzrok (4 % od svih teških prometnih nesreća)

  • 19 % pješaka koji su sudjelovali u teškim prometnim nesrećama je maloljetno

  • 35 % pješaka koji su sudjelovali u teškim prometnim nesrećama ima 65 godina i više

Biciklisti

 

  • sudjeluju u 13 % teških prometnih nesreća

  • u 62 % teških prometnih nesreća s biciklistima, biciklisti su uzrok (8 % od svih teških prometnih nesreća)

  • 16 % biciklista koji su sudjelovali u teškim prometnim nesrećama je maloljetno

  • 21 % biciklista koji su sudjelovali u teškim prometnim nesrećama ima 65 godina i više

PD8

Sigurnost motociklista i mopedista

  • vozači motocikla/mopeda sudjeluju u 27 % teških prometnih nesreća

  • u 61 % teških prometnih nesreća s motociklima/mopedima vozači motocikla/mopeda su uzrok (17 % od svih teških prometnih nesreća)

  • svaki peti vozač motocikla i mopeda koji je uzrokovao tešku prometnu nesreću (21 %) ujedno je i mladi vozač

  • 50 % vozača motocikla/mopeda koji su sudjelovali u teškim prometnim nesrećama ima 37 godina i manje

PD9

Sigurnost profesionalnih vozača

  • teretna vozila sudjeluju u 14 % teških prometnih nesreća

  • laka teretna vozila1 sudjeluju u 42 % teških prometnih nesreća s teretnim vozilima, a teška2 i autobusi u 58%

  • profesionalni vozači uzrok su 3 % teških prometnih nesreća

  • definirati status taksi vozača u statističkom smislu

PD10

Sigurna infrastruktura

  • infrastruktura u kombinaciji s čovjekom sudjeluje u 35 % teških prometnih nesreća

  • u 7 % teških prometnih nesreća nije bilo vertikalne i horizontalne signalizacije

  • oko četvrtina mreže autocesta ocijenjena je s manje od tri zvjezdice, trećina mreže državnih cesta te više od polovice mreže županijskih cesta

PD11

Sigurna vozila

  • vozilo u kombinaciji s čovjekom sudjeluje u 6% teških prometnih nesreća

  • prosječna starost osobnih vozila koja su sudjelovala u teškim prometnim nesrećama iznosi nešto više od 12 godina

PD12

Brze i učinkovite hitne službe

  • u 62 % teških prometnih nesreća sa smrtno stradalima smrt se dogodila na mjestu događaja, u 30 % smrt je nastupila u roku 30 dana, dok je u 8 % nesreća smrt nastupila tijekom prijevoza do bolnice

PD13

Jačanje kapaciteta prometne policije i inspekcijskih službi

  • danas je u operativnoj upotrebi oko 1200 uređaja za nadzor prometa i

  • oko 2100 osposobljenih službenika

  • u 2019. evidentirano je više od 285.000 prekršaja prekoračenja dopuštenih ili propisanih brzina

 

 

1 najveća dopuštena masa ≤ 3500 kg

2 najveća dopuštena masa > 3500 kg