ožu 2025
Sa subote na nedjelju završava zimsko i počinje ljetno računanje vremena. Pomicanjem sata za jedan sat unaprijed, odnosno s dva na tri sata prebacujemo se na ljetno vrijeme. Prema vladinoj Uredbi o ljetnom računanju vremena u 2025. započinje 30. ožujka, a trajat će do 26. listopada 2025.
Prema Zakonu o sigurnosti prometa na cestama treba obveza paljenja svjetala danju na automobilu traje od 1. studenoga do 31. ožujka, svjetla se moraju koristiti noću i u slučaju smanjene vidljivosti (magla, kiša, snijeg i sl.). Bez obzira na zakonske obaveze vozilo s upaljenim dnevnim ili kratkim svjetlima danju bolje vidljivo pa je i prometovanje sigurnije. Zato apeliramo na vozače da unatoč prestanku obaveze korištenja dnevnih ili kratkih svjetala danju, od 1. travnja tijekom vožnje na vozilu u slučaju smanjene vidljivosti imaju upaljena svjetla, kako bi bili što uočljiviji drugim sudionicima u prometu te i na taj način doprinijeli vlastitoj sigurnosti te sigurnosti drugih sudionika u cestovnom prometu. Istodobno, podsjetnik da vozači mopeda i motocikala dužni su tijekom cijele godine danju imati upaljena kratka svjetla na vozilu. Vozači bicikala od prvog sumraka do potpunog svanuća (noću) te danju u slučaju smanjene vidljivosti, na biciklu moraju imati upaljeno jedno svjetlo bijele boje na prednjoj strani i jedno crveno svjetlo na stražnjoj strani bicikla.
Pomicanje sata naprijed znači da mnogi ljudi gube jedan sat sna, što može dovesti do povećanog umora i smanjene pažnje tijekom vožnje. Studije su pokazale da se u prvim danima nakon prelaska na LRV povećava broj prometnih nesreća, što se povezuje s pospanošću vozača.
Pospanost, razdražljivost i smanjena sposobnost brze reakcije mogu pridonijeti većem broju nesreća. Profesionalni vozači (npr. kamioni, autobusi, dostavne službe) koji kreću na posao vrlo rano mogu biti posebno pogođeni jer se njihovi radni rasporedi ne mijenjaju, ali se njihov biološki ritam remeti.
Razlog zašto se tvrdi da ljetno računanje vremena (LRV) može negativno utjecati na cestovni promet uglavnom se odnosi na prilagodbu ljudi na pomicanje sata, posebno u proljeće kada se sat pomiče unaprijed. Statistike pokazuju da je u ponedjeljak nakon pomicanja sata unaprijed zabilježen veći broj prometnih nesreća, jer su vozači umorniji i manje pažljivi. Neki istraživači tvrde da je rizik od nesreća povećan čak i do 6% u prvim danima nakon promjene. Naše tijelo ima unutarnji sat (cirkadijalni ritam) koji se ne prilagođava odmah na promjenu vremena.
Europska unija je 2019. odlučila ukinuti sezonsko pomicanje sata, ali odluka još nije provedena jer države članice nisu postigle konsenzus hoće li trajno ostati na zimskom ili ljetnom vremenu.
SAD i Kanada raspravljaju o ukidanju, ali promjene se uvode postupno. Rusija i Turska su već ukinule LRV i trajno ostale na jednom vremenskom režimu.