FELJTON: Čovjek - čimbenik sigurnosti cestovnog prometa - 13. dio

Nacionalne strategije i politike sigurnosti prometa na cestama – 3 dio


Zabilježeno je da se omjeri cijene i koristi kamera za mjerenje brzine kreću između 1: 3 i 1:27 U nekoliko zemalja, uključujući Finsku, Norvešku i Veliku Britaniju, došlo je do velikog društvenog prihvaćanja kamera za mjerenje brzine (Organisation for Economic Co-operation and Development, 2003).

U nastojanju da se utječe na smanjenje određenih nepoželjnih ponašanja u prometu, pa tako i prebrze vožnje, često se koriste javne kampanje. Međutim, samo korištenje informacija i publicitet općenito ne daje rezultata u smanjenju sudara u cestovnom prometu (Duperrex, Bunn, Roberts, 2002). Kao što je već prethodno spomenuto, potreban je pristup koji će optimalno kombinirati različite metode.

S obzirom na to da je vožnja pod utjecajem alkohola jedan od ključnih rizika, važno pitanje za sve učinkovite strategije jest kako sudionike u prometu odvratiti od konzumacije alkohola, ali i drugih opojnih sredstava. Unatoč napretku u mnogim zemljama u suzbijanju vožnje u alkoholiziranom stanju, alkohol je i dalje značajan i raširen faktor u prometnim nesrećama. Znanstvenici se slažu da je paket učinkovitih mjera neophodan za smanjenje nesreća i ozljeda koje su povezane s alkoholom.

Za većinu zemalja, stupanj provedbe zakonskih odredbi o vožnji u alkoholiziranom stanju izravno utječe na učestalost pijenja i vožnje (Sweedler, 1995). To je razumljivo jer istraživanja pokazuju da je jedina dosljedno učinkovita strategija za rješavanje problema viška alkohola povećanje uočenog rizika od hvatanja (Ross, 1984). Takva percepcija smatra se boljim odvraćanjem od strogosti ili brzine kazne.

Međutim, uz nekoliko iznimki, uključujući Australiju i nordijske zemlje, percepcija i stvarna vjerojatnost otkrivanja vozača pod utjecajem alkohola, u većini zemalja je mala (European Transport Safety Council, 1995).

Povećanje percepcije vozača o riziku od otkrivanja smatra se najučinkovitijim sredstvom odvraćanja od pijenja i vožnje (Homel, 1998).

Ako vozači smatraju da je vjerojatnost da će biti otkriveni i kažnjeni niska, tada će učinak kazne, čak i ako je ozbiljna, vjerojatno biti mali. Ipak, istraživanja sugeriraju da bi isključivanje iz prometa nakon pozitivnog testa na alkohol ili odbijanja testiranja daha mogla odvratiti vozače od pijenja – vjerojatno zbog brzine i izvjesnosti kazne (Ross, 1993).

Nadalje, sljedeće komponente policijskog djelovanja identificirane su kao ključne za uspješno odvraćanje vozača od konzumacije alkohola (European Transport Safety Council, 1999):

• Široka primjena slučajnog testiranja vozača na alkohol. Visok udio ispitanika (barem jedan od deset vozača svake godine, ali, ako je moguće, svaki treći vozač, kao što je slučaj u Finskoj). • Provedba koja je nepredvidiva u smislu vremena i mjesta, raspoređena na takav način da osigura široku pokrivenost cijele cestovne mreže i otežava vozačima izbjegavanje kontrolnih točaka.

• Vrlo vidljive policijske aktivnosti.

Prema Europskom vijeću za prometnu sigurnost za vozače pijane osobe koji su uhvaćeni, popravni tretman može se ponuditi kao alternativa tradicionalnim kaznama, kako bi se smanjila vjerojatnost ponavljanja prekršaja.

Općenito je prihvaćeno da je provedba zakona o smanjenju alkohola učinkovitija ako je popraćena publicitetom usmjerenim na:

- povećanje upozorenja ljudi na rizik od otkrivanja, uhićenja i njegovih posljedica;

- smanjenje stava o prihvatljivosti pijenja i vožnje;

- podizanje prihvatljivosti aktivnosti provedbe zakona (European Transport Safety Council, 1999)

Nedavni sustavni pregled pokazao je da javne kampanje koje su pomno isplanirane i dobro izvedene, dopiru do dovoljno velike publike i koje se provode s drugim preventivnim aktivnostima, kao što je vrlo vidljivo provođenje zakona od strane policije, učinkovite u smanjenju vožnje pod utjecajem alkohola i nesreća povezanih s alkoholom (Elder, Shults, Sleet, Nichols, Thompson, Rajab, 2004).

Na primjer, na Novom Zelandu, nedavna evaluacija petogodišnjeg Dodatnog paketa sigurnosti cestovnog prometa, koji kombinira šokantno oglašavanje sa primjenom zakonskih propisa, otkrila je da je ova kombinirana strategija spasila između 285 i 516 života u petogodišnjem razdoblju (Guria, Leung, 2004).

Prema istraživanju (Homel, 1988, Ross, 1993), ako izostane učinkovita provedba zakona, rigorozna kazna je općenito neuspješna u odvraćanju vozača od konzumacije alkohola ili u smanjenju stope ponovljenih prekršaja.

....

Članak je prenešen iz knjige "Čovjek - čimbenik sigurnosti cestovnog prometa", autora: dr. sc. Krunoslav Borovec, doc. dr. sc. Mirjana Kondor-Langer, dr. sc. Stjepan Gluščić, znanstvenog projekta Visoke policijske škole u Zagrebu u području sigurnosti prometa „Utjecaj raznih čimbenika na sigurnost cestovnog prometa“ financiranog iz Nacionalnog plana sigurnosti cestovnog prometa, kojeg je realizirao projektni tim: dr. sc. Krunoslav Borovec, dr. sc. Stjepan Gluščić, doc. dr. sc. Mirjana Kondor-Langer, mr. sc. Davor Štrk, Izidora Radek, Ana Marija Dunaj i Josip Mataija.