srp 2025
Sigurnost ispred udobnosti u eri električnih automobila
Kina, globalni lider u proizvodnji električnih vozila, odlučila je zabraniti vožnju s jednom pedalom (tzv. one-pedal driving), smatrajući da ta tehnologija može negativno utjecati na sigurnost vozača i ostalih sudionika u prometu. Odluka je izazvala veliku pozornost jer dolazi iz zemlje koja je dosad bila predvodnik u razvoju i prihvaćanju naprednih funkcionalnosti električnih vozila (EV).
Vožnja s jednom pedalom podrazumijeva da vozač koristi samo papučicu gasa za ubrzavanje i usporavanje – pritiskom na papučicu vozilo ubrzava, a otpuštanjem se aktivira snažna rekuperacija energije koja usporava vozilo, često do potpunog zaustavljanja. Ova tehnologija povećava energetsku učinkovitost i domet baterije, a posebno je korisna u gradskoj vožnji jer smanjuje potrebu za korištenjem papučice kočnice.
No, unatoč tehničkim prednostima, kineske vlasti zabrinute su zbog mogućih negativnih posljedica na prometnu sigurnost.
Zabrana dolazi s vrha – novi standardi od 2026.
Državna uprava za regulaciju tržišta i Kineska uprava za standardizaciju usvojile su propis koji zabranjuje da električna vozila nude način vožnje u kojem je moguće potpuno zaustavljanje bez aktivacije papučice kočnice. Novi standardi stupit će na snagu 1. siječnja 2026. za novokonstruirane modele, dok će za vozila koja su već u proizvodnji prijelazno razdoblje trajati do 1. siječnja 2027.
Glavni razlog zabrane je zabrinutost da bi vozači, naviknuti na vožnju bez upotrebe kočnice, mogli u kriznim situacijama sporije reagirati. Kineski regulatori upozoravaju da dugoročna upotreba ovakvog načina vožnje može dovesti do „degradacije vještina vozača“.

U brojnim zapadnim zemljama i među vodećim proizvođačima električnih vozila, uključujući Teslu, Nissan, BMW i Renault, vožnja s jednom pedalom promovira se kao inovativna i korisna opcija. Mnogi korisnici hvale ovu funkcionalnost jer doprinosi „mekšoj“ i energetski učinkovitijoj vožnji, dok vozači u gradovima navode kako smanjuje umor i povećava osjećaj kontrole.
Međutim, Kina upozorava na nedovoljno istražene dugoročne učinke ove tehnologije na ponašanje vozača. Postavlja se pitanje: navikava li nas tehnološka pomoć na pasivnost za volanom?
Stajališta domaćih stručnjaka: oprez pri uvođenju novih navika
Kako bi se dobio širi uvid u ovu problematiku, prenose se stavovi temeljeni na hrvatskoj stručnoj literaturi i prometnim strategijama.
Prometna psihologija (temeljem znanstvenih istraživanja kaže: „Ljudi razvijaju vozačke vještine kroz ponavljanje i automatizaciju. Ako određene radnje, poput kočenja, postanu rijetkost zbog tehnološke pomoći, postoji opasnost od slabljenja refleksne reakcije u hitnim situacijama.“, izvor: Treat, J.R. et al. (1979). Tri-Level Study of the Causes of Traffic Accidents, Indiana University.
Edukacija vozača u Hrvatskoj: „Kod vozača koji stječu navike vožnje bez korištenja kočnice, može se razviti pasivnost u upravljanju. Uvođenje novih tehnologija u vozila trebalo bi biti popraćeno promjenama u edukaciji i zakonodavstvu.“ Izvor: HAK (2023). Sažeci sa stručnog savjetovanja 'Utjecaj tehnologije na vozačko ponašanje'.
Stajalište institucija: „Tehnološki napredak dobrodošao je uz odgovarajuću edukaciju, ali se ne smije dopustiti da zamijeni temeljne vozačke vještine. Aktivno upravljanje vozilom i sposobnost pravovremenog reagiranja ostaju ključni za sigurnost na cestama., Izvor: Nacionalni plan sigurnosti cestovnog prometa Republike Hrvatske 2021. – 2030., Strateški cilj 3: Tehnologija i prometna infrastruktura.
Tehnologija da, ali ne po cijenu sigurnosti
Kineska zabrana vožnje s jednom pedalom postavlja važna pitanja i za Europsku uniju – osobito zemlje poput Hrvatske koje se nalaze usred tranzicije na električna vozila. Iako sustavi rekuperacije nude značajne energetske uštede, oni ne smiju umanjiti pozornost i aktivno upravljanje vozača.
Uvođenje svakog novog sustava mora biti praćeno odgovarajućom edukacijom, zakonskim standardima i analizom ponašanja vozača – jer sigurnost ne smije postati nuspojava tehnološke udobnosti.
...
Tekst: Petar Kolovrat
Foto: Vidmir Raič