lis 2020
Trećina roditelja koristi mobitel dok šeću s djetetom ili ga guraju u kolicima, trećina dok čeka zeleno svjetlo na semaforu i četvrtina u vožnji, dok im je i dijete u automobilu. Čak 73 posto roditelja koristi mobitel dok su u prometu sa djecom. Rezultati su to terenskog istraživanja koje je za ovogodišnji Dan bez mobitela u prometu, agencija Promocija plus provela s 300 roditelja vrtićke i osnovnoškolske djece u gradu Zagrebu ovog listopada.
Dan bez mobitela u prometu, koji se već četvrtu godinu obilježava 21. listopada, ove je godine posvećen djeci i roditeljima u prometu.
- Ovo nije kampanja protiv mobitela već njome želimo smanjiti broj prometnih nesreća izazvanih upotrebom mobitela u prometu. Svijest o sigurnosti započinje kod kuće. Unatoč činjenici da smo svjesni rizika korištenja mobitela u prometu, posebno u vožnji, roditelji često daju loš primjer svojoj djeci i pritom zaboravljaju da je dužnost roditelja odgovorno se ponašati. Skretanje pogleda s ceste da biste pročitali poruku može biti kobno. Za razliku od auta ljudski život nema rezervne dijelove - rekao je u pozdravnom govoru sudionicima konferencije “Mi i naši gadgeti u prometu” Alen Ostojić, predsjednik Hrvatske udruge menadžera sigurnosti, koja je organizator Konferencije.
Miron Huljak iz Službe za sigurnost cestovnog prometa Ravnateljstva policije pozdravio je u ime MUP-a sudionike Konferencije te podsjetio kako je upravo Dan bez mobitela u prometu bio pokretač za proglašenje Nacionalnog dana sigurnosti u prometu te podsjetio roditelje na zlatno pravilo ponašanja sa djecom.
- Svi stariji bismo se trebali ponašati pred djecom tako da im budemo dobar primjer. Prvi put kad sa svojim djetetom prijeđete ulicu na crveno svjetlo dijete će to zapamtiti i kad-tad će i samo to učiniti. Zato, pogotovo kad smo s djecom ne smijemo ni slučajno kršiti prometne propise. U prometu možemo vidjeti da otac drži dijete u krilu i zajedno voze auto, ili pak da majka drži dijete u krilu na prednjem sjedištu. To je nešto strašno i krajnje neodgovorno jer je to zanemarivanje zdravlja djeteta. Neke pravobraniteljice za djecu su čak tražile da se za takvo ponašanje podnosi kaznena prijava - naglasio je Huljak i zaključio: - Ako razgovarate na mobitel dok vozite, isto će to raditi vaše dijete dok vozi bicikl. Stradanje u prometu je također pandemija u kojoj godišnje strada 1,3 milijuna ljudi, a ozlijeđenih bude više od 50 milijuna.
Renata Ivanović, voditeljica projekta, prezentirala je detalje istraživanja o navikama roditelja u prometu.
- Na pitanje čega se najviše boje u prometu 56 posto roditelja odgovorilo je kako su to neoprezni, bahati i agresivni vozači, 45,8 posto neoprezni koji koriste mobitel u vožnji, njih 33,9 posto strahuje zbog nepostojanja nogostupa uz prometnice, 32,4 posto zbog nedostatka parkiranja u blizini škola i vrtića, a 32,2 posto boji se alkoholiziranih vozača. Da su vlast, za podizanje sigurnosti u prometu 16,3 posto ispitanika značajno bi povećalo prometne kazne, 15,3 posto bi na ulice postavilo više policajaca, a po 11 posto ispitanika bi smanjilo brzinu vožnje u naseljima i povećalo edukaciju sudionika u prometu. Zanimljivo je da čak 76 posto ispitanika smatra da je korištenje mobitela u prometu izuzetno rizično, no istodobno i sami koriste mobitel u takvoj situaciji - naglasila je Renata Ivanović te se zapitala: Vjeruju li da se baš njima neće dogoditi nesreća?
Psihologinja Helena Rašić Radauš naglasila je da djeca najviše uče opažanjem, te da su im roditelji prvi i najvažniji modeli od kojih će preuzeti ponašanje te naglasila kako je izuzetno važno za roditelje da se ponašaju onako kako žele da se i njihovo dijete kasnije ponaša.
- Objasnite djetetu svoje ponašanje, kad ste ljuti objasnite zašto ste ljuti, objasnite mu tuđe emocije i ponašanje i prihvatite djetetovu korekciju vašeg ponašanja. Ako vas upozori da se u automobilu trebate vezati, pohvalite ga zbog takve reakcije - rekla je Rašić Radauš.
Kako je ovogodišnja Konferencija posvećena djeci i roditeljima u prometu, Italina Benčević, savjetnica o autosjedalicama Udruge Roda, podsjetila je kako je i nekorištenje autosjedalice, pojasa i kacige na biciklu jedan od oblika zanemarivanja djece jer može izazvati ozbiljne posljedice.
- Autosjedalica se mora koristiti uvijek, u svakoj vožnji, bez obzira traje li ona dvije minute ili nekoliko sati. Sva djeca do 150 centimetara visine moraju biti vezana u autosjedalici, a ona viša od 135 centimetara mogu biti i pravilno vezana pojasem, no kako su pojasevi u automobilima predviđeni za odrasle, u pravilu se njima djeca ne mogu pravilno vezati. Upozorila je na najčešće pogreške kod korištenja autosjedalica, kao što je predebela odjeća na djetetu jer u tom slučaju ne može biti pravilno vezano, nepravilno pričvršćena autosjedalica ili ona neprimjerena uzrastu djeteta, prelabavo vezano dijete i, kao najgora pogreška od svih - vožnja djeteta na prednjem sjedištu.
- Stražnja sjedišta su dječja zona - završila je Benčević.
Na kraju konferencije dodijeljena je nagrada pobjednici nagradnog natječaja Osvoji sjedalicu. Dobitnica je Božana Vilk iz Slatine, majka troje djece koja će uskoro dobiti i četvrto. Svojom objavom kako uči svoju djecu sigurnom ponašanju u prometu, koja je na facebooku dobila najviše lajkova, osvojila je bon od 3000 kuna za kupnju autosjedalice.
Hrvatske ceste i Ericsson Nikola Tesla predstavili novi zajednički projekt
Dr. Krešimir Vidović iz kompanije Ericsson Nikola Tesla predstavio je zajednički projekt njegove kompanije, Hrvatskih cesta i Fakulteta prometnih znanosti. Kroz narednih šest mjeseci planiraju razviti metodologiju detektiranja na kojim dionicama cesta diljem Hrvatske se mobitel najviše koristi u prometu. Drugim riječima, kroz njihov će projekt biti moguće identificirati karakteristične obrasce upotrebe mobilnog telefona od strane vozača tijekom vožnje. A cilj je, naglasio je Vidović, na takvim lokacijama gdje znamo da postoji povećana opasnost od nesreća, raditi preventivne akcije, policija češće kontrole, pa i hvatanje prekršitelja.
- Mobitel se sa četvrtog polako penje na prvo mjesto krivaca za prometne nesreće. Lani je MUP uhvatio 43.240 vozača da koriste mobitel u vožnji, što je 6 posto više nego u 2018. godini - rekao je Vidović.