kol 2022
Razvoj tehničkog pregleda prati razvoj automobilske tehnologije
Brze promjene zahvaćaju sve sfere života modernog čovjeka. Iako na neke ne obraćamo previše pozornosti, jer su izvan područja naše struke, mnoge direktno utječu na našu svakodnevicu. To je slučaj i s tehničkim pregledom vozila – ova se djelatnost kontinuirano usavršava i time, kroz brigu o ispravnosti vozila, direktno utječe na sigurnost svih sudionika u prometu.
U Hrvatskoj se postupak tehničkog pregleda i povezani poslovi provode i usavršavaju još od 1972., otkad Centar za vozila Hrvatske djeluje kao stručna organizacija. Danas CVH organizira i stručno prati rad svih stanica za tehnički pregled vozila (STP) u Republici Hrvatskoj, kontinuirano izdaje stručne upute za obavljanje tehničkih pregleda vozila i povezanih poslova, održava i usmjerava ispitne uređaje u STP, osigurava odgovarajuću informatičku i tehničku podršku za obavljanje poslova u STP, provodi osposobljavanje postojećih i budućih djelatnika STP te uvodi nove tehnologije. Što nas, stoga, očekuje u narednih pet godina?
Povećanje složenosti elektromehaničkih sklopova uvjetovat će dio promjena u postupku, ali i zahtijevati višu stručnu spremu nadzornika. Već sada nadzornici imaju osiguranu redovitu edukaciju, odnosno seminare, kroz koje nadograđuju postojeće znanje, a povećanje broja hibridnih i električnih vozila donijet će specifične postupke tehničkog pregleda, koji će svakako biti dijelom svojevrsnog cjeloživotnog obrazovanja nadzornika.
I tehnologija ispitivanja ispušnih plinova morat će pratiti povećanje složenosti sklopova za naknadnu obradu ispušnih plinova, tako da će se u narednim godinama promijeniti i način obavljanja eko testa. Trenutačno se izmjerene i izračunate vrijednosti ispušnog plina uspoređuju s posebno pripremljenim proizvođačkim podacima za eko test, a ako proizvođački podaci nisu poznati, izmjerene i izračunate vrijednosti se uspoređuju s propisanim vrijednostima. Ukoliko će se htjeti povećati kvaliteta tehničkog pregleda, proizvođači vozila će morati dopustiti pristup podacima koji su bitni za kvalitetnije obavljanje pregleda i to ne samo kod navedenog testa, već i pristup podacima drugih sklopova.
Primjerice, najveću promjenu može donijeti korištenje i tumačenje rezultata OBD dijagnostike za procjenu ispravnosti vozila. „On-board diagnostics“ odnosi se, ukratko, na mogućnost da sustav vozila bilježi greške, a zatim se uređajem čitaju zabilježeni kodovi i lakše i brže dijagnosticiraju te popravljaju kvarovi. Korištenje tih podataka na tehničkom pregledu znatno bi ubrzalo i unaprijedilo postupak.
Osim nabrojanog, u narednih godina će se značajno povećati broj tehničkih pregleda na cesti u Republici Hrvatskoj. To je izvrsna vijest za sve sudionike u prometu, jer će se smanjiti vjerojatnost sudjelovanja tehnički neispravnih vozila na našim prometnicama, a s time i povećati sigurnost.